0 van 0 resultaten voor ""

Met de poten in de modder

De dag van technisch manager Mark Feldmann

Mark, voordat we op pad gaan: de zuidelijke ringweg, wat is daar aan de hand?

Mark: “De zuidelijke ringweg van Groningen is dé toegangspoort tot de stad. Deze dreigt dicht te slibben doordat Groningen snel groeit. Daarom realiseren we een spiksplinternieuwe ringweg om de bereikbaarheid, doorstroming, leefbaarheid en veiligheid van de stad en haar inwoners te verbeteren. Een megaklus. We bouwen namelijk een compleet nieuwe ring middenin de stad. Het verkeer moet blijven stromen terwijl de aannemers hun werk (veilig) moeten kunnen doen. Dat is een flinke uitdaging.”

Gaaf! En wat doe jij?

“Ik ben technisch manager en verantwoordelijk voor het gedeelte van de ring dat bestaat uit het Julianaplein, de A28 en het Emmaviaduct richting centrum. Daar is de uitvoering inmiddels in volle gang. Als technisch manager zorg ik ervoor dat de kwaliteit van hetgeen dat wordt gebouwd goed is en volgens afspraak. Daarnaast let ik op de veiligheid. En dat betekent de bouw op. Ga je mee?”

08:00 uur: rondje op de bouw

Ook al werkt Mark niet letterlijk aan de weg, de helm, veiligheidsjas en laarzen zijn ook voor hem essentieel. Mark: “Tijdens bouwplaatsbezoeken loop ik op het werk tussen de machines. Dat moet wel veilig kunnen. Deze ‘rondjes werk’ doe ik vaak samen met collega Edwin. Aan de hand van de gemaakte ontwerpen checken we de kwaliteit van het werk. Als er iets afwijkt van die ontwerpen, leggen we dat vast en bespreken dit met de opdrachtnemer. Vervolgens bekijken we samen hoe we het kunnen oplossen.

We kijken tegelijkertijd naar de veiligheid op en rond het werk. We checken of alle werknemers veilig werken, of ze de juiste veiligheidskleding dragen, of de steigers deugen en gekeurd zijn, of de vluchtwegen in orde zijn en of de bouwplaats goed is afgezet. Bij risicovolle werkzaamheden, zoals hijswerkzaamheden, bekijken we vooraf de (veiligheids)plannen en beoordelen we tijdens de uitvoering of iedereen werkt volgens deze plannen. Zo komt iedereen ’s avonds weer veilig thuis!

Mark: Voor de bouw van het nieuwe Julianaplein hebben we in slechts dertien weken een compleet, tijdelijk Julianaplein gebouwd waar het verkeer nu overheen rijdt. Daardoor hebben we veel ruimte gekregen om het nieuwe Julianaplein te bouwen. Een enorme winst voor de veiligheid van zowel verkeersdeelnemers als werknemers.

11:00 uur: de keet in

Na het rondje werk duikt Mark de bouwkeet in. Even opwarmen met een bakje koffie. Daarna staat er een bouwvergadering met de clustermanager van Combinatie Herepoort (de aannemerscombinatie die de ombouw van de zuidelijke ringweg uitvoert) op de planning.  “We hebben eens in de twee weken een bouwvergadering”, vertelt Mark. “We bespreken de voortgang van de werkzaamheden. Waar gaat het goed? Waar gaat het niet goed? Wat kunnen we daar aan doen? En wat is daar voor nodig? Zitten we op planning met de werkzaamheden? Hoe is het met de veiligheid? Elke hobbel is er één te veel, want het project staat onder grote tijdsdruk. Soms komen er vlak voor de start van de uitvoering aanscherpingen vanuit vergunningsverleners. Dan moeten we snel schakelen en de hobbels op tijd wegnemen, zodat de werkzaamheden volgens planning blijven lopen.”

12:30 uur: tijd voor een bammetje

Na een productieve ochtend gaat er wel een stevige lunch in. Mark: “Meestal is dat een eigen gesmeerd bammetje, maar af en toe wordt er ook gekookt in de keet. Dan bakt iemand hamburgers of een visje. Maar ook gezonde de gezondere maaltijden zoals een lekkere huisgemaakte salade passeren de revue. Af en toe schuif ik dan bij ‘de jongens’ aan.”

13.00 uur: door één deur

Na de lunch blijven ze nog even in de bouwkeet hangen en bespreken Mark en Edwin de samenwerking. “Als technisch manager is samenwerking een heel belangrijk onderdeel van het werk”, legt Mark uit. “We hebben in dit project met ontzettend veel partijen te maken: de opdrachtgever, aannemers, de gemeente, de provincie, maar ook omliggende bedrijven en omwonenden. Zij hebben allemaal verschillende wensen en belangen. Je moet die belangen kunnen begrijpen en ervoor openstaan te handelen naar die belangen. Als we daar gesprekken over voeren, botst het wel eens. Dat is helemaal niet erg. We weten namelijk allemaal dat we elkaar moeten vasthouden. We hebben elkaar nodig om het uiteindelijk doel te bereiken. Een mooie, veilige ringweg!”

15.00 uur: ontwerp

Halverwege de middag staat er nog wat denkwerk op de planning. Mark: “Ik bemoei me nog met de laatste puntjes van de ontwerpwerkzaamheden van de nieuwe rotonde bij de Brailleweg en het ‘Zuiderplantsoen’. Het Zuiderplantsoen is een nieuw park dat we op het verdiepte gedeelte van de zuidelijke ringweg bouwen en waar mensen straks kunnen picknicken, sporten en misschien wel genieten van openluchtconcerten. Ik ben vanuit mijn rol verantwoordelijk voor de infrastructuur van dit gebied. Ook hier is mijn taak er voor zorgen dat het door de opdrachtnemer gemaakte ontwerp voldoet aan de gestelde eisen. Dat vergt veel toetswerk en overleg.”

Image: The Imagineers

Image: The Imagineers

17.00 uur: de dag zit erop

Zo! Dat was een leuke dag! Dankjewel dat we een dag met je mee mochten lopen Mark. Heb je nog een paar minuten tijd voor deze uitsmijters voordat we de bouw verlaten?

  1. Ik ga na een werkdag opgewekt naar huis als…

“Ik zie dat we weer vorderingen hebben gemaakt aan de bouw van de ringweg. Soms is dat maar een heel klein stukje, soms is het niet eens zichtbaar, maar iedere stap is er één richting het eindresultaat.”

  1. Het werk aan de ringweg in Groningen zou ik voor geen goud willen missen, omdat…

“Dit een megaklus is ter verbetering van mijn eigen leefomgeving. Hoe gaaf is het dat je daar zelf een bijdrage aan kunt leveren?”

  1. De rol als technisch manager is fantastisch, omdat…

“Ik iedere dag samen met anderen werk aan civieltechnische oplossingen. Juist de interactie met andere mensen, samen de schouders eronder zetten, soms botsen en het dan weer goed maken, altijd vanuit het gezamenlijke belang (het project realiseren); dat vind ik het mooiste wat er is.”