0 van 0 resultaten voor ""

De gezonde en veilige stad begint bij de inwoners 

Welke uitdaging de stad ook heeft: van ruimtegebrek door een veelvoud aan functies, een grote behoefte aan betaalbare woningen, goede luchtkwaliteit tot een sterk ov-netwerk, uiteindelijk telt het allemaal op tot die ene ambitie: veilig en gezond. Zodat een huis een thuis wordt, buurten geen verzameling inwoners zijn, maar een gemeenschap waar je op kunt bouwen en functies niet meervoudig, maar ronduit gezellig en uitnodigend zijn. Voor die stad halen wij het beste uit ons zelf en onze samenwerking met anderen. Welkom in de veilige en gezonde stad.  

 

Leefbare en levendige steden 

De gezonde en veilige stad is vooral een stad waarin je prettig en aangenaam lééft. Een plek met een dikke tien. Leefbaar door de goede voorzieningen, aandacht voor groen en een sterk ontwerp waardoor je graag buiten bent, de fiets pakt of een wandelingetje maakt. Zo blijf je gezond en is veiligheid op orde. Diezelfde stad is ook levendig: je ontmoet mensen, er zijn aantrekkelijke voorzieningen en er is een sterke onderlinge (lokale) verbondenheid. Eigenlijk wil je nooit meer weg. 

Alle kenmerken van die stad zijn terug te brengen op vier elementen: het sociale netwerk en de ontwikkeling ervan, de doorvertaling in fysieke elementen en ontwerp, de onderliggende cultuur en voorzieningen die verbinden en het beleid dat de voorwaarden veiligstelt die daarvoor nodig zijn. Deze onderwerpen keren in onze projecten terug. Het zijn telkens, in andere omstandigheden, factoren waar steden, wijken en gebieden zich in kunnen ontwikkelen om gezonder en veiliger te worden.  

Betrokkenheid bij de stad 

Ons speelveld concentreert zich daardoor lang niet alleen op ontwerp en de fysieke omstandigheden. In stedelijk gebied hangt alles aan elkaar samen. In het ontwerp kijken we steevast verder dan functie, esthetiek en techniek, ook luchtkwaliteit, biodiversiteit, zichtlijnen en veiligheid of duurzame mobiliteit spelen net zo goed een rol. De snelle fietsverbinding als onderdeel van de nieuwe woonwijk, het gesprek met de buurt wanneer de nieuwe skatebaan verrijst, het balkon met voldoende beschutting of het stadspark met trapveldje dat er óók bij hoort. Sweco levert de kennis, brengt onderwerpen samen én begeleidt processen. Zo zijn we op veel verschillende manieren betrokken.  

Crossfietser op skatebaan op het Zeeburgereiland in Amsterdam

Kansen om te kantelen 

Sweco onderzoekt de kenmerken, het perspectief en de dillema’s van de veilige en gezonde stad in het 10-jarig kennisprogramma Urban Insight. Daarin werken we samen met al onze collega’s, verspreid door heel Europa. Zo weten we dat het sociaal-maatschappelijk domein steeds belangrijker is om steden gezond en veilig te houden. Reden voor ons om vroegtijdig bewoners en hun ideeën mee te nemen in planontwikkeling.  

Digitale tekening van een veilige en gezonde stad met mensen die wandelen en fietsen

Maar ook kijken we naar het effect van klimaatverandering op de stad. Onze rapporten en kaarten laten zien dat hittestress op bepaalde momenten behoorlijk van invloed zijn. Net als waterafvoer en luchtkwaliteit. En niet onbelangrijk: in deze onderzoeken signaleren we kansen om te kantelen. Zo is er veel meer potentiële groene ruimte dan we vaak denken. En is de relatie tussen geluk en groen groot. Of constateren we dat sommige elementen in de openbare ruimte juist wel of niet werken om ons aan het bewegen te krijgen. Deze inzichten passen we toe in projecten, opdat ‘gezondheid en veiligheid’ geen abstracte begrippen blijven.  

Door de manier waarop we een stad inrichten, kunnen we bijdragen aan de preventie van gezondheidsproblemen. En daarmee op termijn ook aan kostenbesparing, bijvoorbeeld in de zorg. De ‘permacultuur’ gedachte is daar een mooi voorbeeld van: door verschillende mobiliteitszoneringen aan te brengen in de stad, stimuleer je bepaald gedrag. In de binnenste ring mag je jezelf bijvoorbeeld alleen lopend verplaatsen, daarbuiten ook op de fiets en pas helemaal buiten de stadsgrenzen is de auto weer toegestaan. Het is een theoretisch voorbeeld, maar zo’n manier van inrichten, bevordert beweging en daarmee algeheel welbevinden van de stadsbewoners.

Susan Groot Jebbink, businessdirector Veilige en Gezonde Stad