0 van 0 resultaten voor ""

Van steen naar klik

Winkels verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld. De opkomst van online winkels verdringt de fysieke winkel of laat kleine stedelijke darkstores ontstaan. Online is makkelijk, snel en kent een beduidend aantrekkelijker exploitatiemodel voor de winkelier. Dat geldt uiteraard niet voor alle centra en alle winkels, maar wel voor veel gerichte aankopen. Dit leidt tot een grote behoefte aan herontwikkeling en optimalisatie van bestaande centra. Van centrum, stadsdeel tot wijk.

Grootste koopstromenonderzoek van Nederland

Uit het grootste koopstromenonderzoek in Nederland (KSO21) blijkt eens te meer dat ‘winkelen’ in vijf jaar tijd een compleet andere gedaante heeft gekregen. Het onderzoek, gebaseerd op ruim 180.000 enquêtes, levert vijf belangrijke inzichten op. Online winkelen blijft onverminderd populair. De afgelopen vijf jaar is het aantal bezoekers in veel winkelgebieden gehalveerd. De grote binnensteden van Nederland zijn hierbij het hardst getroffen. Doelgericht winkelen wordt populairder: een bezoek aan de bouwmarkt of woonboulevard wint het van de binnenstad. De trend van lokaal kopen lijkt zich in deze periode bovendien niet te hebben doorgezet. Ook blijkt dat steeds meer winkels plaats maken voor horeca, ontspanning en woningen. Informatie die essentieel is voor het opstellen van onze centrum- of retailvisies.

Winkelen wordt ontmoeten

Veel wijk- en stadsdeelcentra zijn verouderd en kampen met structurele leegstand. Dit biedt de mogelijkheid om deze gebieden nieuw leven in te blazen als een centrale plek voor ontmoeting en beleving voor de omliggende wijken. Dit krijgt vorm door woningen, horeca, leisure, maatschappelijke voorzieningen en werkunits toe te voegen. Hierdoor krijgen wijk- en stadsdeelcentra veel meer een verzorgende functie en worden zij een prettige ontmoetingsplaats voor de bewoners. Bijkomend voordeel is dat deze gebieden zo een bijdrage leveren aan de grote behoefte aan stedelijke woonmilieus. Ook nemen bestedingen binnen het gebied toe, waardoor minder sprake is van leegstand. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat wij in samenwerking met AM en Syntrus Achmea Real Estate & Finance hebben gedaan naar de toekomst van wijk- en stadsdeelcentra.

Impulsaanpak winkelgebieden

Specialistische kennis van transformatie van winkelgebieden is nodig om de juiste stappen in dit complexe ruimtelijk-economische proces te zetten. Wij hebben de kennis en expertise in huis voor vestigingsplaatsonderzoek, distributieplanologisch onderzoek, supermarktonderzoek maar ook algemene brancheringsadviezen. Met deze achtergrond ontstaat een scherp beeld van vraag én aanbod. Dat combineren wij met gedegen vastgoedkennis, waarmee planvorming een basis krijgt. Daarnaast ondersteunen we met het aanvragen van subsidie binnen de regeling Impulsaanpak Winkelgebieden. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat geeft € 100 miljoen aan subsidie uit om binnensteden en centrumgebieden vitaal te maken. Alleen de beste inzendingen ontvangen subsidie dus een zorgvuldige voorbereiding is van groot belang. Wij helpen daar graag bij!

Met onze kennis en expertise over vraagstukken in de retailmarkt werken wij onder andere aan:

  • Centrumvisies
  • Ruimtelijk functionele programmering winkelcentra
  • Detailhandelsvisies
  • Vestigingsplaatsonderzoek
  • Ladderonderbouwingen
  • Europese Dienstenrichtlijn
  • Portefeuilleanalyses
  • Projectmanagement en detachering

Heb je niet kunnen vinden wat je zoekt of heb je een vraag?

Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.