Van winkelcentra naar verblijfsgebieden
Winkels verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld. De opkomst van online winkelen verdringt de fysieke winkel of leidt tot kleine stedelijke darkstores. Het verlies aan winkels leidt tot een grote behoefte aan herontwikkeling en optimalisatie van bestaande (winkel)centra. Wij adviseren over welk programma, waar binnen een centrum het beste tot zijn recht komt en leidt tot een aantrekkelijk verblijfsgebied. Van de centrale winkelgebieden (binnensteden), tot stadsdeelcentra en wijkcentra.
Met onze expertise en kennis over de retailmarkt werken wij onder andere aan:
- Vestigingsplaatsonderzoeken
- Detailhandelsbeleid
- Ladderonderbouwingen
- Centrumvisies
- Ruimtelijk-functionele programmeringen winkelcentra
- Europese Dienstenrichtlijn
- Portefeuilleanalyses
- Projectmanagement en detachering
Impulsaanpak winkelgebieden
Ook ondersteunen we onze opdrachtgevers met het aanvragen van subsidie binnen de regeling Impulsaanpak Winkelgebieden. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat geeft € 100 miljoen aan subsidie uit om binnensteden en centrumgebieden vitaal te maken. Alleen de beste inzendingen ontvangen subsidie. Een zorgvuldige voorbereiding is dus van groot belang. In de eerste twee tranches hebben wij met groot succes verschillende gemeenten geholpen bij de aanvraag. Al deze gemeenten hebben de subsidie toegekend gekregen. Wij helpen ook graag jouw gemeente om dit voor elkaar te krijgen!
Op een nieuwe manier winkelen
Uit het grootste koopstromenonderzoek in Nederland (KSO21) dat wij in samenwerking met twee andere bureaus uitvoerden blijkt eens te meer dat ‘winkelen’ in vijf jaar tijd een compleet andere gedaante heeft gekregen. Het onderzoek, gebaseerd op ruim 180.000 enquêtes, levert vijf belangrijke inzichten op. Online winkelen blijft onverminderd populair. De afgelopen vijf jaar is het aantal bezoekers in veel winkelgebieden gehalveerd. De grote binnensteden van Nederland zijn het hardst getroffen. Doelgericht winkelen wordt populairder: een bezoek aan de bouwmarkt of woonboulevard wint het van de binnenstad. De trend van lokaal kopen lijkt zich in deze periode bovendien niet te hebben doorgezet. Ook blijkt dat steeds meer winkels plaats maken voor horeca, ontspanning en woningen. Deze informatie is essentieel voor het opstellen van onze centrum- of retailvisies.
Winkelen wordt ontmoeten
Veel wijk- en stadsdeelcentra zijn verouderd en kampen met structurele leegstand. Dit biedt de mogelijkheid om deze gebieden nieuw leven in te blazen, maar dan als een centrale plek voor ontmoeting en beleving voor de omliggende wijken. Dit krijgt vorm door woningen, horeca, leisure, maatschappelijke voorzieningen en werkunits toe te voegen. Hierdoor krijgen wijk- en stadsdeelcentra veel meer een verzorgende functie en worden zij een prettige ontmoetingsplaats voor de bewoners. Bijkomend voordeel is dat deze gebieden zo een bijdrage leveren aan de grote behoefte aan stedelijke woonmilieus. Ook nemen bestedingen binnen het gebied toe, waardoor minder sprake is van leegstand. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat wij in samenwerking met AM en Syntrus Achmea Real Estate & Finance hebben gedaan naar de toekomst van wijk- en stadsdeelcentra.
Vestigingsplaatsonderzoek: de basis van een verantwoorde locatiebeslissing
Het belang van vestigingsplaatsonderzoek kan niet overschat worden. Bij ons ben je aan het juiste adres voor een gedegen onderbouwing van de omzetpotenties op een specifieke locatie. Of het nu gaat om een supermarkt, een bouwmarkt of een horecavestiging: wij helpen met een accurate analyse van vraag en aanbod, relevante ontwikkelingen en een beoordeling van de kracht van de locatie, het project en het format. Per jaar verrichten wij dit type onderzoek voor vele tientallen opdrachtgevers. Zo hebben wij al veel retailers behoed voor verkeerde locatiebeslissingen. Ben jij de volgende die wij mogen ondersteunen bij het maken van de juiste locatiebeslissing?