Walstroom
Schepen in havens op het elektriciteitsnet
Walstroom is onmisbaar voor de energietransitie. Het vermindert de vervuiling en geluidsoverlast van generatoren op afgemeerde schepen aanzienlijk. Onze experts helpen havens aan een succesvolle walstroominstallatie.

Projectinformatie
Klant
o.a. Port of Amsterdam, Port of Den Helder, Gemeente Den Haag, Port of Harlingen, gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Port of Antwerp
Locatie
o.a. Amsterdam, Den Helder, Scheveningen, Harlingen, Rotterdam, Antwerpen
Expertise
Duurzame energie infrastructuur
Verduurzamen van de industrie
EnergietransitieSDGs


Milieuvriendelijke havens met walstroom
Walstroom is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Afgemeerde schepen aan de kade draaien vaak op generatoren voor de benodigde energie aan boord. Deze zorgen voor flink wat fijnstof, stikstof en CO2 plus zorgen voor geluidsoverlast voor omwonenden en bedrijven.
Aansluiting op walstroom biedt de kans om die uitstoot te verminderen. Schepen draaien dan op schone en stille energie. Geen wonder dat steeds meer havens een walstroomplicht invoeren. Sinds 2016 helpen onze experts publieke en private partijen. Van havenbedrijven en gemeenten tot grote en kleine lokale ondernemers: wij ondersteunen hen bij verduurzaming van de havens van Europa. Wij weten hoe je een succesvolle walstroominstallatie opzet.
Elke haven is uniek
De eerste uitdaging is vaak een goed beeld krijgen van alle benodigde vermogens. Ieder schip is anders en gebruikt de ligplaats anders. Wie gebruikt de haven of kade wanneer en waarvoor? Komen er veel binnenvaartschepen of juist internationale zeevaartschepen? Komen en gaan ze gelijktijdig, of niet? Wat verbruiken ze aan elektriciteit? Pas als je dat weet, kun je het plan maken om over te gaan op walstroom.
Onze experts geven je hiervoor advies op maat op basis van de lokaal specifieke behoeften, eisen en wensen: van haalbaarheidsstudie tot het maken van het technisch ontwerp, van het rond maken van een solide businesscase tot het proces- projectmanagement tijdens de uitvoering.
We hebben sterke relaties opgebouwd met alle belangrijke partijen in de havenregio’s, zoals netbeheerders en havenbedrijven. Hierdoor kunnen we onze klanten optimaal ondersteunen, zowel in het project als in het proces. – Arthur van den Broek, adviseur walstroom bij Sweco
Onze aanpak voor een succesvolle walstroominstallatie
- 1. De haalbaarheidsstudie – Wat heb jij nodig en wat is mogelijk?
- We bepalen jouw behoefte aan elektriciteit. Daarvoor brengen wij eerst alle type gebruikers van je haven of kade in kaart en berekenen daarna het totale benodigde vermogen.
- We maken een overzicht van de mogelijke koppelkansen. Denk aan laadinfrastructuur voor voertuigen of andere duurzaamheidsinitiatieven zoals zonnepanelen en batterijen. Dit biedt een oplossing bij dreigende overbelasting van het elektriciteitsnet én financiële voordelen.
- Na onderzoek van de bestaande installatie zetten we alle relevante en vernieuwende uitbereidingsmogelijkheden voor je op een rij.
- Als laatste maken we een technisch basisontwerp van de walstroominstallatie. Hierin staat wat nodig is om walstroom technisch mogelijk te maken voor jouw ligplaats.
- 2. De solide businesscase – Kosten, baten en subsidies
- Je wilt vooraf weten wat de investering waard is. Daarom berekenen en wegen we de reële investerings- en onderhoudskosten voor je af.
- Daarnaast kijken we ook op welke subsidies je aanspraak kunt maken. Zo zie je direct hoe financieel aantrekkelijk walstroom voor je kan zijn.
- 3. De concrete realisatie – Van ontwerp naar overstap
- We zorgen voor een verdere uitwerking van het technisch ontwerp en de detaillering van je business case.
- Daarnaast stellen we alle benodigde contract- en aanbestedingsstukken op. Dit doen we conform de meest recente normen en eisen. Zo vind jij de juiste aannemer om jouw walstroominstallatie te realiseren.
- Tenslotte ondersteunen we je bij de selectie van aannemer. We begeleiden deze tijdens de bouw van de installatie, zodat deze daadwerkelijk gebouwd wordt zoals afgesproken.
- 4. Optioneel – Ga een duurzaamheidstap verder
- We helpen je graag een duurzaamheidstap verder te doen. Denk aan een circulaire waterketen, het duurzaam inzetten van reststromen of groenere afvalverwerking. We staan je bij met onderzoek, ontwerp, advies en begeleiding bij voorbereiding en realisatie.

Rotterdam biedt hulp bij de eerste stap naar walstroom
Jaarlijks bezoeken tienduizenden schepen de haven van Rotterdam waarvan een groot deel per 2030 ‘aan de stekker’ moet liggen. Bedrijven op Rotterdams grondgebied met een kade en ligplaatsen voor zeescheepvaart of binnenvaart komen in aanmerking voor een nieuwe subsidieregeling. Deze subsidie vergoedt 80% van je kosten van de haalbaarheidsstudie. Wij staan klaar om jou en jouw bedrijf te helpen met deze eerste stap naar walstroom. Onder stap 1 hierboven vindt je exact beschreven wat onze haalbaarheidsstudie omvat. Na onze haalbaarheidsstudie heb je een compleet en op maat overzicht wat je mogelijkheden en kansen zijn voor walstroom inclusief de eerste stappen van het ontwerp, financiering en subsidiëring. Interesse? Neem contact met ons op via sm-nl-walstroom@sweco.nl
Variatie en flexibiliteit voor Matrans Rotterdam Terminal
Wij ondersteunden Matrans Rotterdam Terminal met haalbaarheidsstudie van een kade waar dagelijks een breed palet aan scheepstypen aanmeert: van RoRo en binnenvaart tot container- en general cargo-schepen. De variatie in spanningsniveaus en frequenties vroeg om een slim en flexibel ontwerp. Ook onderzochten we de integratiemogelijkheden met het eigen zonne-energiesysteem zodat walstroom ook bij netcongestie bedrijfszeker beschikbaar blijft.
Resultaat: Dankzij de studie heeft Matrans beter inzicht gekregen in een juiste investering in een walstroom installatie welke proportioneel is naar het aantal aanmeringen van verschillende type schepen. Daarnaast ontving Matrans subsidie dankzij onze ondersteuning van de Gemeente Rotterdam en RVO Nederland. Met deze financiële steun realiseert Matrans nu de walstroominstallatie, wat direct bijdraagt aan een schonere en duurzamere haven.
Zware vermogensvraag vanuit SIF Group Rotterdam
Voor de SIF Group hadden wij een zware vermogensvraag (6,6 / 11 kV) van offshore schepen. De walstroom moest inzetbaar zijn onder sterk wisselende omstandigheden, zonder de dagelijkse bedrijfsvoering te verstoren. Daarom ontwikkelden we een ontwerpstrategie met maximale flexibiliteit. Door slimme systeemborging en efficiënte inpassing beperkten wij de impact van de overstap op walstroom tot een minimum.
Resultaat: De ontwerpstrategie garandeert maximale flexibiliteit en bedrijfszekerheid onder wisselende operationele omstandigheden. Hierdoor kan SIF Group de overstap naar walstroom maken zonder verstoring van hun unieke, grootschalige productieproces. Bovendien heeft de studie inzicht geboden in een competitieve prijsstelling van de walstroom.
huishoudens gebruiken net zo veel stroom per jaar als de zeeschepen in Rotterdam
ton CO2- en 8.000 ton stikstof uitstoot per jaar door stilliggende zeeschepen in Rotterdam
was het jaar dat Rotterdam als eerste haven een walstroomplicht invoerde.
Walstroom Amsterdamse haven draagt bij aan schoon leefklimaat
In 2030 wil Amsterdam als Port of Amsterdam een duurzame energiehaven zijn die sterk is verbonden met de omgeving en bijdraagt aan een schoon leefklimaat. Schone scheepvaart, zowel binnenvaart- als riviercruiseschepen, speelt daarin een belangrijke rol daarom breiden ze het aantal walstroomkasten in de haven uit en vervangen ze de bestaande door zogenaamde ‘slimme’ kasten. De nieuwe ‘slimme’ kasten kunnen bij eventuele storingen op afstand uitgelezen en gereset worden, waardoor de storing sneller opgelost is. Sweco zorgde voor de realisatie van de kasten op de kades in de Danzigerhaven, Haparandadam, Houthavens, De Ruijterkade West, De Ruijterkade Oost, het Westerhoofd, Westerdoksdijk, de Mercurius – en Minervahaven.
Resultaat: Inmiddels heeft Amsterdam een grote variatie aan walstroomkasten met onder andere 55 kasten voor de binnenvaart tot 125A en 16 kasten voor de (rivier) cruisevaart tot 404A.
Hoog vermogen walstroom in Scheveningen
Gemeente Den Haag heeft een actieplan om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Onderdeel daarvan is walstroom. Het gaat hier om diepvriestrawlers van Scheveningse rederijen en schepen van Rijkswaterstaat die onze kust bewaken. Zeeschepen vragen als deze aan de wal liggen tussen de 125 en 250 kW, veel meer dan plezierjachten. In de afgelopen jaren is daarom onderzoek gedaan naar de technische en financiële haalbaarheid, draagvlak bij de reders gecreëerd en een marktoriëntatie gedaan. Vanuit Sweco hebben wij de gemeente ondersteund bij uitwerking en realisatie van de verschillende walstroom projecten in de 1e, 2e en 3e haven in Scheveningen.
Resultaat: Scheveningen is, na IJmuiden, de tweede zeehaven in Nederland met een walstroominstallatie met 400A aansluitingen voor zeeschepen. Schepen ontworpen voor een netfrequentie van 50Hz (400V) en 60Hz (440V) kunnen aansluiten. Bijzonder aan deze walstroominstallatie is dat deze autonoom de benodigde frequentie detecteert bij het schip dat aansluit en automatisch omschakelt.
Nieuwe walstroomvoorzieningen in Den Helder
De elektrakasten voor het aansluiten van de schepen op walstroom op de kades langs het Nieuwe Diep 43-51 en de Nijverheidskade in de haven Den Helder moesten vervangen worden vanwege einde technische levensduur. Daarnaast was uitbreiding van de capaciteit gewenst. Met subsidie vanuit de provincie Noord-Holland heeft Sweco samen met Port of Den Helder studies uitgevoerd hoe we dit het beste konden realiseren.
Resultaat: In 2019 hebben we 19 nieuwe walstroomaansluitingen voor de kleinere zeevaart, schepen tot een meter of 40-50, gerealiseerd. Dit levert een aanzienlijk positief effect op zowel de geluids- en milieubelasting in de haven als de omgeving. Precies waar de Port of Den Helder op koerste.





