Een unieke brug toekomstbestendig maken
Renovatie historische Kadoelerbrug Noordoostpolder
De Kadoelerbrug in Kraggenburg, een beweegbare brug met keersluis uit 1940, is een onmiskenbaar onderdeel van de Noordoostpolder. De brug vervult niet alleen een belangrijke verkeersfunctie, maar heeft ook een waterkerende functie én een grote historische waarde. Sweco bereidt de renovatie van deze unieke brug zo voor dat deze straks weer helemaal voldoet aan de eisen van de toekomst.

Projectinformatie
Klant
Gemeente Noordoostpolder
Locatie
Kraggenburg
Expertise
Toekomstbestendige infranetwerken
Civiele constructies
Proces-, project- en omgevingsmanagement
Waterbouw
ContractmanagementSDGs


De historische waarde van de Kadoelerbrug
De Kadoelerbrug, uniek door zijn ontwerp als verkeersbrug met keersluis, draagt een aanzienlijke historische waarde. De brug was essentieel voor de drooglegging van de Noordoostpolder, een sleutelproject binnen de Zuiderzeewerken. Gebouwd in 1940 met materialen uit de Tweede Wereldoorlog, zijn zowel de brug als de sluis vrijwel geheel authentiek gebleven. Slechts minimale moderniseringen zoals afstandsbediening. De sluis speelt nog steeds een cruciale rol in de waterhuishouding van de omliggende randmeren.
Respect voor het verleden
De wens van de gemeente Noordoostpolder is om de brug te renoveren met behoud van haar authentieke karakter en rijke historie. Dit betekent dat bij het inzetten van innovatieve technieken en materialen, rekening moet worden gehouden met de beperkingen van de bestaande constructie. Onze experts voeren daarom een grondige inspectie van de brug uit, analyseren de huidige constructie en vertalen de projectdoelstellingen naar een technisch schetsontwerp (SO) inclusief kostenraming. Vervolgens werken we het ontwerp verder uit met de nog te selecteren bouwteamaannemer tot een definitief ontwerp (DO/UO) inclusief de bijhorende contractstukken. De daadwerkelijk renovatie van de brug begint in 2026.
We moeten speciale ingrepen bedenken in onze voorbereiding van de renovatie, zodat nieuwe schepen gebouwd door de nabijgelegen scheepswerf Royal Huisman de Kadoelerbrug kunnen blijven passeren. Dit vormt een extra uitdaging naast het streven om dit bijzondere historische bouwwerk op een zo duurzame mogelijke manier toekomstbestendig te maken. – Klaas de Boer, senior projectleider bij Sweco

Duurzaam, circulair en digitaal
Bij het ontwerp van de renovatie van de Kadoelerbrug passen we diverse duurzame, circulaire en digitale technieken toe. Voor het materiaal kijken we naar de 10R ladder voor circulariteit: Refuse, Reduce, Rethink, Re-use, Repair, Refurbish, Remanufacture, Repurpose, Recycle, Recover. Hiermee zorgen we dat het vrijkomend materiaal opnieuw gebruikt wordt, of een andere waardevolle bestemming krijgt. Hierdoor werken we nu het ontwerp uit met een refurbished onderbouw ofwel een versterkte bestaande onderbouw.
Ook onderzoeken we direct de mogelijkheden voor demontabel bouwen. Mocht de brug in de toekomst op deze plek niet meer nodig zijn, kan deze op een andere locatie ingezet worden. Om ons ontwerp te optimaliseren en dit renovatieproject zo efficiënt mogelijk te laten verlopen gebruiken we BIM (Building Information Modeling).
Onderdeel van landelijke vervangings- en renovatieopgave
De renovatie van de Kadoelerbrug is onderdeel van de immense vervangings- en renovatieopgave (V&R opgave) waar Nederland voor staat. Duizenden infrastructurele objecten, gebouwd in de naoorlogse periode, naderen het einde van hun levensduur en vereisen dringend onderhoud. De belasting door veel intensiever gebruik dan ooit gedacht én de impact van klimaatverandering, zoals hoogwater en verdroging, maken deze opgave extra urgent. Deze renovatie van de Kadoelerbrug toont aan hoe Sweco’s experts, midden in één van de grootste onderhoudsuitdagingen in de Nederlandse geschiedenis, unieke historische werken kunnen behouden en versterken voor de toekomst.
Integrale samenwerking is de sleutel tot het succes van dit project. We zijn erg tevreden met de samenwerking met Sweco. – Gerrit Taal, Gemeente Noordoostpolder
is deze brug met keersluis gebouwd
is de lengte van de brug
is de breedte van de brug