Van winkelcentra naar verblijfsgebieden
Winkels verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld. De opkomst van online winkelen verdringt de fysieke winkel of leidt tot kleine stedelijke darkstores die gericht zijn op online bestellingen. Het verlies aan winkels creëert een grote behoefte aan herontwikkeling en optimalisatie van bestaande winkelcentra. Wij adviseren welk programma op welke plek binnen een centrum het beste tot zijn recht komt en bijdraagt aan een aantrekkelijk verblijfsgebied. Van de centrale winkelgebieden in binnensteden, tot stadsdeel- en wijkcentra.
Met onze expertise en kennis over de retailmarkt werken wij onder andere aan:
- Vestigingsplaatsonderzoeken
- Detailhandelsbeleid
- Ladderonderbouwingen
- Centrumvisies
- Ruimtelijk-functionele programmeringen winkelcentra
- Europese Dienstenrichtlijn
- Portefeuilleanalyses
- Projectmanagement en detachering

Impulsaanpak winkelgebieden
Wij ondersteunen onze opdrachtgevers bij het aanvragen van subsidie binnen de regeling Impulsaanpak winkelgebieden. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat geeft € 100 miljoen aan subsidie uit om binnensteden en centrumgebieden vitaal te maken. Alleen de beste inzendingen ontvangen subsidie. Een zorgvuldige voorbereiding is dus van groot belang. In de eerste twee tranches hebben wij met groot succes verschillende gemeenten geholpen bij de aanvraag. Al deze gemeenten hebben de subsidie toegekend gekregen. Wij helpen ook graag jouw gemeente om dit voor elkaar te krijgen!
Op een nieuwe manier winkelen
Uit het grootste koopstromenonderzoek in Nederland (KSO Randstad 2021), dat wij in samenwerking met twee andere bureaus uitvoerden, blijkt opnieuw dat ‘winkelen’ in vijf jaar tijd een compleet andere vorm heeft gekregen. Het onderzoek, gebaseerd op ruim 180.000 enquêtes, levert vijf belangrijke inzichten op. Online winkelen blijft onverminderd populair. De afgelopen vijf jaar is het aantal bezoekers in veel winkelgebieden gehalveerd. De grote binnensteden van Nederland zijn het hardst getroffen. Doelgericht winkelen wordt populairder: een bezoek aan de bouwmarkt of woonboulevard wint het van de binnenstad. De trend van lokaal kopen lijkt zich in deze periode bovendien niet te hebben doorgezet. Steeds meer winkels maken plaats voor horeca, ontspanning en woningen. Deze inzichten zijn essentieel voor het opstellen van onze centrum- en retailvisies.
*In 2025/26 verschijnt een nieuwe, nog grotere KSO

Nieuwe kansen voor leegstaande wijk- en stadsdeelcentra
Veel wijk- en stadsdeelcentra zijn verouderd, kampen met structurele leegstand en verstening. Dit creëert een unieke kans om deze gebieden nieuw leven in te blazen en te transformeren tot groene ontmoetingsplekken voor de omliggende wijken. Door woningen, horeca, leisure, maatschappelijke voorzieningen, werkunits en een groene, aantrekkelijke openbare ruimte toe te voegen, krijgen deze centra een verzorgende functie en worden ze aangename ontmoetingsplaatsen voor bewoners. Deze herontwikkeling draagt bij aan de behoefte aan stedelijke woonmilieus en verhoogt de lokale bestedingen, waardoor leegstand afneemt.
Winkelen wordt ontmoeten
Verstening, veroudering en de dalende vraag naar fysieke winkels zetten de positie van veel winkelgebieden onder druk. Dit maakt het mogelijk om deze gebieden te ontwikkelen tot het hart van de wijk. Een toekomstige gebiedsontwikkeling vraagt een geïntegreerde aanpak waarbij commerciële functies, horeca, leisure, maatschappelijke diensten en flexibele werkplekken worden gecombineerd tot levendige, multifunctionele gebieden. Met een compleet voorzieningenpakket in combinatie met een aantrekkelijke groen-blauwe inrichting fungeren de nieuwe centra als ontmoetingsplek voor bewoners en bezoekers. Daarnaast kunnen hier substantiële hoeveelheden woningen worden gerealiseerd, waardoor de leefbaarheid in de avonduren sterk verbeterd. De woningen bieden tevens de mogelijkheid om de transformatie financieel haalbaar te maken.
Vestigingsplaatsonderzoek: de basis voor succesvolle locatiekeuzes
Een gedegen onderbouwing van de omzetpotentie op een specifieke locatie is onmisbaar. Een vestigingsplaatsonderzoek biedt een betrouwbaar inzicht in de mogelijkheden. De basis is een grondige analyse van vraag en aanbod, relevante trends en een beoordeling van de kracht van de locatie, het project en het format. Onze experts voeren dit type onderzoek jaarlijks uit voor tientallen opdrachtgevers, op basis van jarenlange ervaring en diepgaande vakinhoudelijke kennis.