0 van 0 resultaten voor ""

Van veel leegstand naar een bruisend centrum

Locatie

Winkelcentrum In de Bogaard, Rijswijk

Klant

Gemeente Rijswijk en VVE Winkelcentrum In de Bogaard

Doel

Transformeren naar een aantrekkelijk multifunctioneel winkelcentrum waar de inwoners van Rijswijk prettig kunnen verblijven en de woningvraag uit de regio wordt opgevangen

Transformatie voor winkelcentrum In de Boogaard

Een plek waar de inwoners van Rijswijk graag mogen komen. Dat is de toekomst voor winkelcentrum In de Boogaard. Het gebied verandert van een recreatief winkelgebied met hoge leegstand in een aantrekkelijk multifunctioneel bruisend stadscentrum voor Rijswijk. Niet alleen om te winkelen, ook wordt in de nieuwe situatie invulling gegeven aan de woningvraag uit de regio. Aan Sweco de taak de beste invulling van functies voor dit gebied te vinden vanuit de bestaande retailvisie.

Van regionaal winkelcentrum naar multifunctioneel stadscentrum

Winkelcentrum In de Bogaard in Rijswijk werd begin jaren ‘60 geopend en was destijds één van de eerste moderne winkelcentra van Nederland. Een gegeven dat de laatste jaren niet meer opging met één van de hoogste percentages leegstand van het land. Tijd voor actie en een invulling passend bij de behoefte van vandaag én morgen.

Maar liefst 25.000 m2 aan winkelmeters wordt geschrapt en daarvoor in de plaats komt er meer ruimte voor horeca, dienstverlening, sociaal maatschappelijke voorzieningen, cultuur, wonen en werken. In en rond dit gebied komen bovendien maar liefst 2.000 tot 2.500 extra woningen.

De route naar een gedragen advies

Om deze verandering te realiseren is intensieve transformatie met een hoogwaardig strategisch plan van aanpak nodig. Samenwerking tussen gemeente, eigenaren en ondernemers is hierbij cruciaal. Wat een complexe opgave is door het versnipperde eigendom binnen het winkelcentrum. Sweco was hierbij verantwoordelijk voor de retailvisie voor het gebied inclusief marktmogelijkheden per functie. Ook gaven we advies over de positionering van supermarkten, de winkelrouting en het parkeerbeleid. Alles om samen met de betrokken stakeholders te komen tot een gedragen advies.

Door de retailvisie heeft de VVE een integraal beeld voor de toekomst en de richting voor het nieuwe In de Bogaard. De belangrijkste mijlpaal die is bereikt is dat er bij gemeente, ondernemers en eigenaren unaniem draagvlak is voor de visie en dat men deze samen wil gaan verwezenlijken. Nu kunnen we samen aan de slag.”

Robèrt Dackus, Research & Concepts bij 3W Real Estate

Ingrediënten voor een bruisend stadscentrum

Stadscentra staan door online verkopen steeds verder onder druk. Consumenten hebben steeds meer keuze en kiezen heel gericht waar zij gaan winkelen. Ook grote retailers kiezen heel gericht waar zij zich vestigen. Grote steden redden zich wel, het zijn juist de middelgrote en kleine stadscentra die ‘verliezen’.

Zo ook winkelcentrum In de Bogaard. Hier zien we sterk de invloed van online winkelen en is de regionale functie verdwenen door de concurrentie met de binnenstad van Den Haag en veel andere recreatieve winkelcentra in de buurt. Daarom zetten we met de transformatie in op een multifunctioneel gebied dat inspeelt op de behoefte van eigen inwoners. Minder regulier shoppen, maar juist meer food en speciaalzaken en oog voor een aantrekkelijke omgeving met veel groen.

Weerspiegeling winkelruit

Een aantrekkelijk centrum realiseren gaat over meer dan retail alleen. Juist het combineren van functies, het toevoegen van groen en kijken welke functies het beste passen op deze plek, dat is waar we de winst voor de inwoners van Rijkswijk, gemeente, eigenaren en retailers hier boeken.”

Ingrid Ploegmakers, retailexpert bij Sweco

25000 m2

aan winkelmeters verdwijnt

2000

tot 2500 extra woningen

100000000

subsidie beschikbaar voor aanpak leegstand winkelgebieden

100 miljoen euro subsidie beschikbaar voor aanpak leegstand winkelgebieden

Er is een te veel aan winkelmeters in Nederland. En een stadscentrum kan alleen 24/7 bruisend zijn als je wonen, werken, winkelen, horeca, cultuur en maatschappelijke functies combineert. Daarom stelt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat €100 miljoen beschikbaar om binnensteden en centrumgebieden vitaal te maken. De subsidieregeling ‘Impulsaanpak Winkelgebieden’ richt zich vooral op de aanpak van leegstand. Met dit geld kunnen gemeenten en marktpartijen gezamenlijk aan de slag met de ontbrekende ingrediënten om een bruisend stadscentrum te creëren. Samenwerking tussen een gemeente en ten minste twee private partijen is hierbij verplicht.

Alleen de beste inzendingen komen in aanmerking. Een zorgvuldige voorbereiding is daarom essentieel. Met onze expertise kunnen wij helpen bij het indienen van een scherpe aanvraag, geschikte partijen samenbrengen of inventariseren of een project kans maakt.

Gerelateerde diensten