Een kloppend stadshart

Hoe ontwikkel je een bruisend, nieuw stadscentrum?

Een bruisende stad trekt je aan. Wonen, winkelen, dagjes uit, alles kan er. Het is fijn om er te zijn. Maar hoe houd je de stad aantrekkelijk met alle maatschappelijke uitdagingen die op de loer liggen? Ingrid is consultant winkelen & vrije tijd en weet précies welke ingrediënten onmisbaar zijn voor een kloppend stadshart.

15 onmisbare ingrediënten in een stad

Ingrid: “Het is voor steden een steeds grotere uitdaging om wonen, werken, winkelen, horeca, cultuur en maatschappelijke functies compact te combineren in een stad. Én een stad ook nog toekomstbestendig te maken. Meer en meer mensen – en retailers – kiezen voor de grotere stadscentra. Middelgrote en kleine stadscentra krijgen het daardoor steeds zwaarder. Met name voor deze centra is een aantal ingrediënten onmisbaar om een stadshart te laten kloppen.”

Een fijn thuis

Ingrid: “Eén van de belangrijkste elementen voor een aantrekkelijk stadscentrum is dat het een eigen, unieke identiteit heeft. Je komt in winkelcentra vaak dezelfde winkels tegen. Dat is niet erg, maar een stad moet ook iets ‘eigens’ hebben. Dat kan het toepassen van bepaalde architectuur zijn, of interessante historie. Denk aan de prachtige grachten in Amsterdam en Utrecht of aan Almere dat compleet nieuw is. Een mooi museum, muziekcentrum of culturele instelling geven een stad ook een eigen gezicht. Door een stad een eigen karakter te geven, herkennen mensen zich erin en voelen ze zich sneller thuis. Ook trekt het bezoekers van buitenaf dan sneller aan.”

Suppers in Utrecht

Alles komt samen

“De grootste uitdaging bij het realiseren van een stadscentrum is alle elementen met elkaar samen laten hangen. Een centrum kan nog zo mooi zijn, maar als de bereikbaarheid slecht is of er is te weinig parkeergelegenheid, dan komen mensen er niet graag. Dit geldt ook voor online: als mensen een dagje naar de stad gaan, willen ze zich thuis alvast oriënteren op welke winkels er zijn, hoe laat deze open zijn, een reservering maken voor een restaurant, weten welke parkeergarage nog plek heeft en welke route ze het beste kunnen nemen om de stad in of uit te komen. Dit gaat alleen nog maar over bezoekers, maar er zijn natuurlijk ook duizenden mensen die permanent in de stad wonen. Die wil je een fijn thuis geven. Zij hebben behoefte aan zaken als sociale veiligheid, woonruimte, leefbaarheid, werkplekken, een schone stad en nog veel meer. Echt álles moet voor iedereen naadloos op elkaar aansluiten. Dat realiseer je door multifunctionele centra te creëren.”

Groen, sfeer en gezelligheid

“Een verrassend aanbod, sfeer en gezelligheid zijn onmisbaar in een bruisend stadscentrum. Denk aan horeca, winkels, speelgelegenheid voor kinderen en voldoende openbaar vervoer. Alles vloeit in elkaar over. Je kunt er als ouder op het terras zitten, terwijl de kinderen in de buurt lekker spelen. En daarna doe je bij de winkel op de hoek boodschappen. Maar een positieve beleving kan ook te maken hebben met bepaalde winkels of een fijn restaurant net buiten de drukte.

Drukke winkelstraat

Compact en toch levendig

“Steden in de toekomst zijn compact en multifunctioneel. Het aantal winkelmeters gaat omlaag, zodat er ruimte is voor wonen, werkplekken, recreatie en andere functionaliteiten. Inspelen op hittestress en groen is een ‘must’ om een gezonde leefomgeving te creëren. Daarnaast wil je de stad bereikbaar houden. Sinds kort is er de subsidieregeling ‘impulsaanpak centrumgebieden’. De subsidie is bedoeld om de nog ontbrekende ingrediënten voor een kloppend stadscentrum mee te financieren. De focus ligt op het aanpakken van leegstand, het toevoegen van nieuwe functies en meer belevingswaarde aan een centrum. Wij helpen om de subsidieaanvraag in te dienen, partijen bij elkaar brengen en helpen bij de uitwerking.”

Wil je meer weten over de subsidieregeling en wat wij hierin kunnen betekenen of bent je op zoek naar een toekomstvisie op jouw centrumgebied? Neem dan contact met ons op via het contactformulier onderaan deze pagina.

Ingrid Ploegmakers

Over Ingrid

Ingrid is al 30 jaar actief in de retailsector. In haar adviezen brengt ze haarfijn de ‘unique selling points’ van gebieden in kaart en stelt ze de behoefte van consumenten centraal. Zo komt Ingrid tot de ontwikkeling van onderscheidende gebieden die lange tijd van waarde zijn voor alle gebruikers.

 

 

Meer weten over de subsidieregeling? Neem contact met ons op

Wij vertellen je meer en denken graag met je mee over de toekomstvisie van jouw centrumgebied. Onze experts staan klaar om je te helpen.