Nieuwe metroverbinding naar Nacka en Gullmarsplan Stockholm
Nieuwe metrolijn Fridhemsplan – Älvsjö Stockholm
Länsimetro-lijn Helsinki – Espoo
Grote metro-uitbreiding lijn 17 Parijs
Uitbreiding metro Noord Brussel
Nieuwe grote ondergrondse metroremise Erasmus Anderlecht
Uitbreiding van de metro-infrastructuur in Europa
Openbaar vervoer is een hoeksteen van duurzame stedelijke ontwikkeling. Al tientallen jaren leveren we als Sweco een belangrijke bijdrage aan de transport- en mobiliteitsinfrastructuur van enkele van de grootste en meest uitdagende stedelijke gebieden in Europa.
Om aan de effecten van de stedelijke bevolkingsgroei en de toegenomen vraag naar transport en mobiliteit te voldoen, worden nieuwe metrolijnen aangelegd en bestaande lijnen uitgebreid via ambitieuze infrastructuurprojecten van gemeenten in verschillende Europese landen. Van Finland tot Nederland, via Zweden, Frankrijk en België, werken onze ingenieurs en experts om de groeiende metro- en andere spoorweginfrastructuur van sterk verstedelijkte gebieden te herontwerpen, optimaliseren en te bouwen.
De nieuwe metro van Stockholm
De metro van Stockholm vervoert dagelijks ruim 1,1 miljoen passagiers. Om aan de behoeften van de snelle groei van Stockholm te voldoen, werd in 2013 de Stockholm-overeenkomst ondertekend tussen de regering, de stad Stockholm, de stad Solna, de gemeente Nacka, de gemeente Järfälla en de toenmalige Stockholm County Council (nu Regio Stockholm). Er werd besloten om drie metrolijnen uit te breiden en in de vier gemeenten in totaal 78.000 nieuwe woningen te bouwen. Sindsdien zijn er meer lijnen en stations bijgekomen en bestaat de gehele uitbreiding nu uit 18 stations en 130.000 nieuwe woningen.
Nieuwe metroverbinding naar Nacka en Gullmarsplan Stockholm
In 2014 kreeg de joint venture tussen Sweco en TYPSA van Regio Stockholm de opdracht om het nieuwe gedeelte van de Blauwe Lijn te ontwerpen: de metro naar Nacka en Gullmarsplan. In 2030 zullen Nacka en T-Centralen met elkaar verbonden zijn door 11 kilometer aan nieuwe tunnels en sporen – onderdeel van de grootste investering in de metro van Stockholm van nu.
Het is uniek om een project te doen dat de ontwikkeling van de stad zo duidelijk bevordert. De nieuwe metrolijn zal Stockholm fundamenteel veranderen en veel nieuwe kansen creëren voor iedereen die hier woont. Dat is een belangrijke drijfveer voor ons allemaal die het voorrecht hebben om aan dit project te werken. – Axel Werner, programmamanager Sweco, metro naar Nacka en Gullmarsplan
Nieuwe metrolijn Fridhemsplan – Älvsjö Stockholm
Er wordt een nieuwe lijn tussen Fridhemsplan en Älvsjö, met zes stations, aangelegd als onderdeel van de metro-uitbreiding van de regio Stockholm. De nieuwe lijn zal de bouw van 48.500 woningen ondersteunen en zal een fundamentele verandering teweegbrengen in het Stockholm zoals wij dat kennen. Het werk van Sweco omvat het ontwerpen van aantrekkelijke en veilige stations, het opstellen van de juridische documentatie om de bouwvergunning te verkrijgen en het uitvoeren van een milieueffectrapportage (MER).
Länsimetro-lijn van Helsinki naar Espoo
Länsimetro is het grootste infrastructuurproject in het grootstedelijk gebied van Helsinki. De eerste fase van de 21 km lange metrotunnel van de wijk Ruoholahti in Helsinki naar Matinkylä in Espoo werd in 2017 voltooid. De tweede fase naar Kivenlahti in Espoo werd in 2022 voltooid. Bijna 4 miljoen kubieke meter steen is opgeblazen midden in de stedelijke omgeving. Het eindresultaat is 21,2 kilometer tunnel, 13 stations en duizenden parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen. Tijdens piekperiodes werkten er zo’n 1.300 mensen van honderden bedrijven op de bouwplaats.
Sweco is de grootste partner die betrokken is bij het projectmanagement en de bouwcontracten van het Länsimetro-project. Onze verantwoordelijkheden omvatten inkoop, planningsmanagement en werftoezicht. – Jaakko Naamanka, projectmanager Sweco
Engineering van grote metro-uitbreiding Parijs
Met 200 kilometer aan nieuwe ondergrondse metrolijnen en 68 nieuwe stations is de Grand Paris Express in de Franse hoofdstad het grootste metroproject van Europa. De doelen zijn om de stadsuitbreiding te ondersteunen en het reizen efficiënter te maken, het verkeer terug te dringen en de luchtkwaliteit van de stad te verbeteren. De nadruk ligt op het creëren van nieuwe metroverbindingen tussen de dichtbevolkte omliggende gebieden van de stad en op het efficiënter maken van het woon-werkverkeer. De verwachting is dat de dagelijkse reistijd per reiziger met gemiddeld zeven minuten zal afnemen.
Lijn 17, onderdeel van de grootste metro-investeringen in Europa
In 2016 kreeg Sweco de opdracht van Société du Grand Paris voor algemeen projectmanagement en het gedetailleerde civiele ontwerp voor de aanleg van Lijn 17. Een nieuwe metrolijn in Parijs met vijf nieuwe stations en onderdeel van de grootste metro-investering in Europa vandaag. In 2022 kreeg Sweco een nieuw raamcontract toegewezen om onze engineeringactiviteiten voort te zetten tot 2020-2032.
Lijn 17 Noord zal ongeveer 21 km nieuwe metrolijn bestrijken, waarvan 6,5 km bovengronds en uitgevoerd als metalen viaduct. De metrolijn verbindt de luchthavens Le Bourget en Roissy-Charles de Gaulle en loopt noordwaarts van de omgeving van Saint-Denis naar Le Mesnil Amelot. De lijn zal vijf nieuwe metrostations bedienen in drie departementen ten noorden van Parijs, voornamelijk in de buitenwijken en het expositiecentrum Villepinte. Lijn 17 Noord zal tussen 2026 en 2030 geleidelijk in dienst worden gesteld. De opdracht wordt uitgevoerd in een consortium onder leiding van Sweco België.
Met de lange ervaring van Sweco in het beheren en ontwerpen van grote infrastructuurprojecten kunnen we voldoen aan de verwachtingen van onze klanten voor een effectieve uitbreiding die de mobiliteit tussen aangrenzende gebieden verbetert. – Erwin Malcorps, president Sweco België
Uitbreidingen metro-infrastructuur België
Uitbreiding van Metro Noord Brussel
In België is Sweco een vertrouwde partner met erkende expertise in verschillende projecten rond de uitbreiding van de metro-infrastructuur. Voor de uitbreiding Metro Noord van de Brusselse metro leidde Sweco de tijdelijke vennootschap Bureau Métro Nord (BMN), belast met de haalbaarheidsstudie voor de uitbreiding tussen Noordstation en Bordet. De ingenieurs van Sweco onderzochten verschillende tracés voor de uitbreiding, analyseerden de technische en geotechnische haalbaarheid om het ideale tracé van de metrolijn te bepalen en verzorgden het voorlopig ontwerp.
Nieuwe ondergrondse metroremise Erasmus in Anderlecht
De metroremise Erasmus in Anderlecht ligt op enkele honderden meters van het gelijknamige metrostation en is volledig ondergronds. Alleen het beheerderskantoor is bovengronds zichtbaar. Sweco kreeg de opdracht voor het projectmanagement en de gehele studie van de infrastructuur, civiele techniek en speciale technieken voor het Erasmus-project, inclusief het voorontwerp, het definitief ontwerp en de vergunningsfase.
Het depot zelf is ontworpen voor het parkeren en onderhouden van de nieuwe metrotreinen van het type M7. Hij is 900 meter lang en biedt plaats aan 23 metrotreinen.
Toen mij de kans werd geboden om aan het Erasmusproject te werken, heb ik geen moment getwijfeld. Dankzij dit project voltooien we een schakel in het openbaar vervoer. Een stap waar iedereen in dit bouwteam ontzettend trots op mag zijn. – Marijke Busselot, Sweco Teammanager Flor 2 Infrastructuur
Dit artikel hebben we voor je vertaald naar het Nederlands en ingekort. Wil je meer informatie over (een van) de projecten? Klik op de button hieronder voor het volledige Engelstalige artikel van onze Sweco Group.
Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen ervoor dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
Voorkeuren cookies beheren
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren. Cookiebeleid
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft verzocht, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites heen te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.