0 van 0 resultaten voor ""

Kennisalliantie treinbeveiligingssysteem ERTMS Kijfhoek-Belgische grens

Locatie

Kijfhoek

Klant

ProRail

Expertise

Advies, productberekeningen, ontwerp, contractmanagement

De weg vrij voor een betere Europese railinfrastructuur

Het spoor moet veiliger en het treinverkeer makkelijker en sneller. Dat is uitdagend in een wereld waarin ieder land zijn eigen treinnetwerk heeft, met eigen systemen en werkwijzen. Om hier meer eenduidigheid in te krijgen is in 1989 het digitale treinbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS) voor bedacht.

Sweco werkt in een kennisalliantie en implementeert ERTMS op de corridor Kijfhoek-Belgische grens. Met als doel? Het verbeteren van de Europese railinfrastructuur.

ERTMS watte?

Momenteel rijden de meeste treinen in Nederland nog met het beveiligingsprogramma Automatische treinbeïnvloeding (ATB). Dit systeem geeft door middel van seinen machinisten een waarschuwing hun snelheden te verminderen.

Remmen zij niet zelf, dan remt het systeem automatisch voor hen. Dit systeem wordt stap-voor-stap vervangen voor één Europese standaard voor treinbeïnvloeding, namelijk ERTMS. ERTMS werkt met een ‘Global System for Mobile Communications-Railway’ (GSM-R). Door middel van GPS-signalen kent het systeem de positie van een trein en kan het automatisch ingrijpen. Seinen zijn hierdoor dus overbodig geworden.

Samen weet je meer dan alleen

Samen weet je meer dan alleen! Daarom werkt Sweco in dit acht jaar durende project samen in een ‘kennisalliantie’, met drie andere ingenieursbureaus en ProRail. Samen werken we aan het vergaren van kennis en het implementeren van ERTMS.

Sweco houdt zich binnen deze alliantie bezig met allerlei werkzaamheden, in de breedste zin van het woord. Advies, productenberekeningen, detail- en uitvoeringsontwerpen maken en bijvoorbeeld contractmanagement voor aanbestedingen. Alle takken van sport komen voorbij.

Dit is veruit, maar dan ook écht veruit, het meest omvangrijke project wat je kunt voorstellen. Voordat ERTMS overal uitgerold is, is het misschien wel 2040, of misschien wel 2050. Het is dan ook bijzonder dat we hier, samen met ProRail en drie andere ingenieursbureaus, een bijdrage aan mogen leveren. Wat het extra tof maakt, is dat alles wat we nu leren, zo’n impact heeft op de komende decennia. Niet-voor-niets dat één van de belangrijkste doelstellingen zoveel mogelijk kennis vergaren is. Deze kennis en kunde zorgt er dan later in het traject voor dat er op andere corridors goed van alle ‘learnings’ gebruik kan worden gemaakt. – Jelle Visser, Teammanager

Een eerlijke concurrent van het vliegtuig

Met ERTMS zet het treinnetwerk een enorme stap op het gebied van duurzame mobiliteit. Je kunt makkelijker internationaal rijden, omdat ieder land hetzelfde systeem hanteert. Hierdoor kunnen treinen gemakkelijker een grens passeren en dat maakt het makkelijker én goedkoper om met de trein internationaal te reizen. Maar ook goederenvervoer met een trein wordt aantrekkelijker. Dit maakt het een volwaardig alternatief voor het vliegtuig.

Gerelateerde diensten