Digitalisering is van iedereen
Sander Melieste kijkt vooruit
Digitalisering bij Sweco
Digitalisering is een belangrijke trend voor onze klanten. En daarmee voor ons. Het maakt dat we ons werk continu nauwkeuriger, beter, slimmer, efficiënter én anders kunnen doen. Bij Sweco is digitalisering niet alleen een middel om processen te verbeteren, maar juist een manier om klantgerichte oplossingen te bieden. We spraken met Sander Melieste, divisiedirecteur bij Sweco, over de mogelijkheden. Sander is vanaf het begin betrokken was bij de digitale transformatie van Sweco en vandaag de dag een belangrijke voorvechter van Sweco’s kijk op digitalisering: het is van iedereen.
Samen maken we de meeste impact
“Digitalisering zit in de haarvaten van onze business. Het is een integraal onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Al onze projecten hebben een digitale component en iedereen heeft er mee te maken. Dat maakt het een groot, veelomvattend onderwerp. Digitalisering is bij ons geen aparte business maar onderdeel van onze totale business. Bij Sweco geloven we erin dat we de digitaliseringsslagen met elkaar moeten maken. Digitalisering van iedereen is en het is de verantwoordelijkheid van elke medewerker om bij te dragen aan vooruitgang. Stilstaan is geen optie.”
Houd het simpel
“Hoewel digitalisering een omvangrijk en soms ingewikkeld onderwerp lijkt te zijn met termen als AI, BIM, machine learning, algoritmes en deep learning, gelooft Sander dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn als soms wordt voorgesteld. “Het draait allemaal om het gebruik van laagdrempelige tools en oplossingen die voor iedereen toegankelijk zijn. Met ChatGPT tegenwoordig misschien wel als meest ultieme voorbeeld hiervan. Je hoeft geen programmeur te zijn om een digitaliseringsslag te maken of om het in gang te zetten. Er zijn ontzettend veel mooie, laagdrempelige tools en oplossingen beschikbaar. Iedereen binnen ons bedrijf is in staat om deze tools succesvol toe te passen voor onze klanten. Ik zie dan ook geen grote uitdagingen, alleen mooie kansen.”
Frontrunner
“Er zijn aantal digitale ontwikkelingen die in het bijzonder impact hebben. Bijvoorbeeld Sweco’s Digital Expertise Program. In dit programma brengen we de digitale frontrunners die Sweco rijk is bij elkaar. We bieden hen een intensief leerprogramma aan om hun digitale vaardigheden verder te ontwikkelen en te versnellen, te leren van elkaar en verder te brengen op de werkvloer.
Daarnaast richten we ons nadrukkelijk op BIM, niet alleen als een technologische tool, maar als de werkwijze en vanuit overtuiging. Dit heeft geleid tot baanbrekende resultaten en toepassingen in verschillende toonaangevende projecten, zowel nationaal als internationaal. Een opvallend voorbeeld is de bouw van de langste brug van Noorwegen, de Randselva. Dankzij de volledige inzet van BIM zijn papieren tekeningen overbodig geworden.
Een andere cruciale ontwikkeling is bouwen van scripts en algoritmes door en voor architecten, ingenieurs en adviseurs bij Sweco. Het inzetten van tools zoals SwecoGPT, Python, FME en Tableau heeft geleid tot betere inzichten aan het begin van projecten, nauwkeurigere voorspellingen en herhaalbare eindproducten. Dit heeft niet alleen de efficiëntie verhoogd, maar ook de faalkosten aanzienlijk verminderd.”
Waar we voorheen enkelvoudige plannen maakten en uitvoerden, maakt digitalisering het mogelijk om in dezelfde tijd honderden mogelijke scenario’s te ontwerpen. Onze reikwijdte is hierdoor blijvend aan het veranderen. En maakt dat onze experts vooral vanuit mogelijkheden klanten kunnen bedienen.
De adviseur van de toekomst maakt het verschil
“Digitalisering maakt ons werk leuker en impactvoller. Waar we voorheen enkelvoudige plannen maakten en uitvoerden, maakt digitalisering het mogelijk om in dezelfde tijd honderden mogelijke scenario’s te ontwerpen. Onze reikwijdte is hierdoor blijvend aan het veranderen. En maakt dat onze experts vooral vanuit mogelijkheden klanten kunnen bedienen. De gegenereerde scenario’s moet je op een goede manier met klanten afstemmen. Dat vraagt om sociale sensitiviteit, je verdiepen in de vraag van de klant, mee helpen afwegen en adviseren over mogelijkheden. De kern hierin is hulp bieden bij het maken van weloverwogen beslissingen.
Daarnaast hebben we allen te maken met de grote maatschappelijke uitdagingen van deze tijd. Denk aan klimaatadaptatie en energietransitie. Hierbij speelt de adviseur van de toekomst een cruciale rol. Onze architecten, ingenieurs en adviseurs voorzien klanten niet alleen van informatie en kennis, maar bovenal van verschillende scenario’s en keuzemogelijkheden. Digitalisering is de drijvende kracht achter deze verschuiving in onze dienstverlening.
Concluderend is digitalisering niet alleen van cruciaal belang voor het succes van onze klanten, maar ook voor het succes van Sweco. Door klantgericht te werken en digitale oplossingen te omarmen, transformeert Sweco de architecten- en ingenieursadviesbranche en creëren we nieuwe mogelijkheden voor een duurzame en innovatieve toekomst.”