Maak van je parkeergarage een stedelijke batterij

Voorkom wildgroei aan laadpalen

In veel steden kom je ze tegen: grote bovengrondse parkeergarages. Nu vooral nog gevuld met auto’s die rijden op fossiele brandstof. Intussen zien we op straat steeds meer elektrische voertuigen rondrijden. Witte laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Het is een kwestie van tijd voor het woord ‘laadpaalkleven’ in De Dikke van Dale wordt opgenomen. Want we gaan met z’n allen steeds meer elektrisch rijden. Hoe zorg je dat die straks allemaal kunnen opladen, zonder een wildgroei aan laadpalen in de stad of de gemeente? Als het aan Sweco ligt, kunnen we straks duurzaam opladen in één van de vele bovengrondse parkeergarages. Hoe werkt dat?

Transformatie parkeergarage als batterij

Het basisidee om van een parkeergarage een stedelijke batterij te maken voor elektrische auto’s is eenvoudig. Op het bovendek van een parkeergarage plaats je zonnepanelen. De parkeergarage wekt dus zelf duurzame stroom op. Een grote batterij in de parkeergarage slaat de stroom op wanneer de zon schijnt en er weinig laadvraag is. Daardoor heb je een buffer voor momenten dat er geen zon is of meer auto’s willen opladen dan de hoeveelheid stroom die de zonnepanelen kunnen opwekken.

Stedelijke batterij must voor de stad van de toekomst

Een dergelijke stedelijke batterij is een must voor de stad van de toekomst. Het aantal elektrische auto’s neemt toe en ze hebben ook steeds grotere accu’s. Ze willen allemaal opladen en het liefst met duurzaam opgewekte stroom. Parkeergarages staan al op strategische punten en zijn gebouwd om op een efficiënte manier veel auto’s bij elkaar te verzamelen. Het is logisch om ze als een centraal punt te gebruiken om auto’s op te laden. Dit zorgt voor minder auto’s op straat en draagt bij aan verduurzaming van een stad of gemeente. Ook is het een alternatief voor een wildgroei aan laadpalen. De parkeergarages staan er al, de laadpalen nog niet.

Kosten versus baten

De investeringen hangen af van de locatie. Bij de ene parkeergarage kunnen de zonnepanelen er zo op maar bij andere is een draagconstructie of zijn andere aanpassingen nodig. Sweco heeft samen met TNO en Q-Park de haalbaarheid van dit idee onderzocht door de belangrijkste factoren in kaart te brengen en verband te leggen tussen energiestromen en geldstromen.

Als de zon schijnt, wek je stroom op die voldoende is voor een x-aantal auto’s. Laden er minder auto’s op, dan kun je het overschot aan stroom opslaan in de batterij. Als de batterij vol is moet de stroom teruggeleverd worden aan het net. Als er meer stroom nodig is dan de zon of de batterij kan leveren, haal je stroom uit het net. Aan deze verschillende stromen hangen verschillende bedragen en subsidies. De investeringen voor onder andere zonnepanelen en een batterij inclusief een groeifactor voor het aantal elektrische auto’s hebben we meegenomen in ons business model.

Rendement op duurzaamheid

Onze berekening tonen aan dat je financieel rendement kunt behalen op iets wat je qua duurzaamheid sowieso veel oplevert. Uiteraard vergt dit een aparte berekening voor iedere afzonderlijke parkeergarage.

Voorbeeld Solar parking Middelburg in artikel:

Wat te doen als parkeerexploitant

Het verduurzamen van de parkeergarage is niet de core business van een parkeerexploitant. Daarom is het handig om dit uit te besteden via een ESCo-constructie. Dat betekent dat je de organisatie en de investeringen aan een Energy Service Company overlaat, die dit als een aparte BV regelt in jouw parkeergarage. Je maakt afspraken op welke manier je mee profiteert van de winst. Als je eigenaar bent van de parkeergarage heb je dit helemaal zelf in de hand. Het komt ook voor dat je als parkeerexploitant een garage huurt. Hier zijn andere constructies mogelijk.

Transformatie naar parkeerhubs

Sweco voorziet dat parkeergarages transformeren naar parkeerhubs. Ze zijn onderdeel van een systeem van ketenmobiliteit en meer dan alleen een parkeer- en oplaadplek. Bewoners van een stad laden hun auto erop en reizen vanuit de garage per deelfiets verder. Je kunt er koffie drinken, een pakketje ophalen of werken. De parkeerhub kan ook geschikt zijn als verzamel- en oplaadpunt voor elektrische deelauto’s. Mobiliteit in de stad wordt een netwerk van knooppunten. De parkeerhub is zo’n knooppunt. Het duurt nog wel even voor het zover is, gedrag veranderen kost tijd. Maar het aanpassen van parkeergarages is iets wat je nu al kunt doen.

10 x check voor een GO

Wil je weten of zo’n parkeergarage als stedelijke batterij haalbaar is en wat het oplevert? Sweco kan je helpen bij het onderzoeken van 10 belangrijke checkpoints.

  • Is er een parkeerterrein, een bovengrondse parkeergarage of een andere voorziening gekoppeld aan de parkeergarage waar zonnepanelen op kunnen?
  • Hoe ziet het bestemmingsplan eruit? Mag je panelen op de parkeergarage plaatsen?
  • Welke financieringsmogelijkheden en subsidies zijn er?

Wil je alle checkpoints ontvangen?  Vul onderstaand formulier in en we sturen je de complete checklist.

 

Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons?

Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.