Iedereen de ruimte om te groeien

Isabelle en Lonneke kijken vooruit

Een lerende omgeving realiseren en innovatie stimuleren met mooie ontwikkelprogramma’s. Binnen Sweco hoort leren en ontwikkelen er in iedere rol en iedere fase bij. Het is cruciaal om als organisatie én mens voorop te blijven lopen in een wereld die steeds sneller verandert. Isabelle Marcellis en Lonneke Flierman werken samen aan die leerrijke omgeving binnen Sweco. “Leren bij ons betekent niet dat je alleen maar meer kennis opdoet”, vindt Isabelle. “Het gaat juist ook over leren in de praktijk en fouten mogen maken. Want alleen als er ruimte is om te experimenteren, kun je tot innovatie komen.”

Ze zijn er trots op en vertellen er graag over; het vergroten van het lerend vermogen van Sweco. Samen een sterk duo. Isabelle met een HRM- en bedrijfskundige achtergrond, vele jaren ervaring binnen Sweco en intern coach. En Lonneke met een achtergrond in de marketing en organisatiepsychologie, ruim een jaar bij Sweco en met ervaring in heel verschillende sectoren. Samen staan ze aan de lat voor Learning & Development in Nederland.

Ontwikkelen van mensen

Binnen Sweco is blijven leren en ontwikkelen een must. “Als je kijkt hoe snel nieuwe technologische ontwikkelingen elkaar opvolgen en veranderingen in de samenleving plaatsvinden, is het belangrijk om als bedrijf én mens te werken aan je verandervermogen en leervermogen”, legt Lonneke uit. “Daar investeren we volop in. Dit doen we door het bieden van mooie ontwikkelprogramma’s op het gebied van advies, projectmanagement en lijnmanagement en het organiseren van speciale leerlijnen voor jong professionals en ervaren professionals.” Isabelle: “Naast meedoen aan deze programma’s, kun je bij Sweco op vele andere manieren leren. Dat gebeurt vooral in de uitdagende klantprojecten. Het draait hier echt om persoonlijk leiderschap en over regie nemen. Juist als het gaat over je eigen ontwikkeling.”

Leren op je eigen manier

Lonneke vervolgt: “Onze mensen maken elke dag het verschil bij en voor klanten, door wie zij zijn. Bij Sweco willen we naast de beste expertise, de meest benaderbare en betrokken partner zijn. En dat vraagt meer van je dan alleen kennis op doen.” Isabelle: “Het is uniek hoe Sweco iedereen de ruimte geeft om te leren op hun eigen manier, passend bij de fase waarin je zit. We horen vaak van nieuwe collega’s dat ze veel autonomie en verantwoordelijkheid krijgen als het gaat om ontwikkeling. Een heel mooi compliment waar wij, samen met alle managers en betrokkenen, ons uiterste best voor doen.”

Buiten de gebaande paden

Ontwikkelen betekent lef tonen. Ook bij het ontwerpen van alle leer- en ontwikkelactiviteiten en -programma’s. Lonneke: “Als je gaat voor duurzame ontwikkeling, dan moet de focus liggen op gedragsverandering. Typisch Sweco is dat we hiervoor creatieve manieren zoeken. We denken niet in de gebaande paden. Maar voegen verrassende en doeltreffende elementen toe. Bijvoorbeeld door een werkvorm als boksen kom je door te bewegen tot nieuwe inzichten.”

Isabelle: “Leren is soms oncomfortabel. Het kan een valkuil zijn om alleen te blijven doen waar je al goed in bent. Om iets te leren moet je uit je veilige comfortzone gaan en dat is soms spannend. En een uitdaging. De drempel zit vaak in je hoofd. Maar daar begeleiden we wel in. Je hebt hier veel vrijheid en als het gaat om leren verwachten we dat mensen daarvoor verantwoordelijkheid nemen. Maar dat betekent absoluut niet dat je alles alléén moet doen.”

De energie volgen

De dynamische omgeving vraagt ook iets anders van de organisatie, namelijk wendbaarheid. Je kunnen verhouden tot die dynamische omgeving. Hun eigen manier van werken is een goed voorbeeld van wat zij binnen Sweco willen bereiken. “Wij hebben een lange termijnplan, maar in ons dagelijkse werk kijken we vooral naar de actualiteit”, legt Isabelle uit. “Het is wat mij betreft veel beter om mee te liften op daar waar de energie zit en aan te sluiten op dat wat er speelt. Dan bereiken we meer.”

Impact maken door te leren

Ze zijn er nog niet. Want het leervermogen van mensen wordt steeds meer op de proef gesteld. Ze zien meerdere aanknopingspunten om aan de slag te gaan. ”Leren en jezelf ontwikkelen kan nog veel meer in klantprojecten verweven worden”, vindt Lonneke. Het is dan ook haar wens om op die manier bij te dragen aan leren in de praktijk met daadwerkelijke impact voor klanten. “Eigenlijk gebeurt negentig procent van het leren tijdens het werk zelf”, valt Isabelle bij. “Dat kunnen we veel bewuster inzetten en opnemen in bijvoorbeeld Sweco Talk”. “In deze gesprekken waarin medewerkers meerdere keren per jaar hun resultaten en ontwikkeling bespreken met hun manager, zijn er kansen om het lerend vermogen te vergroten”, vertelt Lonneke.

“Je bent bijvoorbeeld geneigd om in zo’n gesprek achteruit te kijken. Door het juist te benutten om vooruit te kijken, maak je er meer een ontwikkelgesprek van. Zo krijgt ontwikkelpotentieel veel meer aandacht.” Daarnaast kan je leren tijdens het werk zélf nog meer bevorderen door bijvoorbeeld een mentor of interne coaches te betrekken, vinden ze. Als het aan hen ligt, gaan nog veel meer collega’s daar gebruik van maken. Leren hoeft ook niet altijd groot te zijn. Ook van hele kleine dagelijkse dingen leer je veel. Lonneke lacht: “En het goede nieuws is: leervermogen vergroten kun je ook leren!”

Heb je een vraag over werken bij Sweco?

Laat het ons vooral weten. Onze recruiters helpen je graag verder en kijken er naar uit je te spreken.