Duurzame mobiliteit

Een mobiliteitssysteem dat niet alleen werkt op papier, maar ook in het dagelijks leven, stelt mensen en hun gedrag centraal. Sweco beheerst de techniek van het structureren van verkeersstromen tot infrastructureel ontwerp. Het echte verschil maken we aan de menselijke kant: ons gedrag, inclusiviteit en leefbaarheid. Duurzame mobiliteit gaat over verkeersveiligheid,  inclusieve mobiliteit,  parkeren,  fietsinfrastructuur,   actieve mobiliteit  en mobiliteitshubs. Mobiliteit die werkt voor iedereen, op elk moment, op elke plek. Zo creëren we de veilige en toegankelijke steden van morgen.

Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid begint bij inzicht. Met datagedreven analyses, gerichte interventies en samenwerking met stakeholders vinden we de oplossingen die niet alleen technisch kloppen, maar die ook gedrag en beleving positief beïnvloeden. Met de risicotool verkeersveiligheid brengen we verkeersveiligheidsrisico’s in beeld en reiken we gerichte verbetermogelijkheden aan.

Projecten die bijdragen aan verkeersveiligheid

Onze aanpak van verkeerveiligheid

  • Analyse van ongevalsgegevens en infrastructuur voor gerichte verbeteringen
  • Verkeersveiligheidsaudits door gecertificeerde auditors
  • Advies bij strategisch plan verkeersveiligheid (SPV) en risico gestuurde aanpak.
  • Optimalisatie van rotondes en kruispunten, inclusief toetsing op richtlijnen veiligheid.
  • Sterke focus op fietsveiligheid
Fietsers op fietspad verkeersveiligheid

Toekomstgerichte verkeersmodellen met Alliantie SMP.

Rijkswaterstaat heeft, samen met zes marktpartijen, waaronder Sweco, de handen ineengeslagen in de nieuwe Alliantie Strategische Modelvernieuwingen Personenvervoer (SMP).

Inclusieve mobiliteit

Een inclusieve openbare ruimte is een ruimte waarin iedereen zich zelfstandig kan verplaatsen en zich veilig voelt. Dit geldt voor jong en oud, met of zonder beperking en onder alle omstandigheden. Inclusieve mobiliteit is bij Sweco altijd een onderdeel van ruimtelijke plannen en omgevingsvisies.

Inclusieve mobiliteit met de 6 B’s

We beoordelen en verbeteren de toegankelijkheid van de openbare ruimte samen met gebruikers. Dan doen we door middel van praktijkbezoeken zoals walkshops, fietssafari’s en klankbordgroepen. De ontwerpen van inclusieve openbare ruimten controleren wij op de zes B’s.

  • Beschikbaar: is het er als mensen het nodig hebben?
  • Bereikbaar: kan iedereen er komen?
  • Betreedbaar: kan iedereen gemakkelijk naar binnen of buiten?
  • Bruikbaar: kunnen mensen doen wat ze van plan zijn?
  • Begrijpelijk: vindt iedereen gemakkelijk de weg en begrijpt iedereen alle informatie?
  • Betrouwbaar: voelt iedereen zich veilig en welkom?
Scootmobiel op weg naar de markt

Parkeren

Parkeren is een onmisbare schakel in mobiliteit: elke reis begint of eindigt ermee. In stedelijke gebieden is ruimte schaars, en dat vraagt om slimme oplossingen. Sweco helpt overheden met het analyseren van parkeervraag, opstellen van beleid en het ontwikkelen van toekomstbestendige parkeervoorzieningen voor zowel auto als fiets. Zo dragen we bij aan een leefbare en goed bereikbare omgeving.

Inzicht en balans voor parkeeradvies

Onze interne artificiële intelligentie helpt alle toegankelijke informatie overzichtelijk te maken. We gebruiken gestandaardiseerde tabellen voor het opstellen van een parkeerbalans.

Parkeerprojecten in de praktijk

  • Jaarbeurs in Utrecht. Het verbeteren van parkeervoorzieningen, van eiseninventarisatie tot projectmanagement.
  • Voor CROW: actualiseren van parkeerkencijfers, waarmee gemeenten beter onderbouwde keuzes kunnen maken bij ruimtelijke plannen.
  • In Ouder-Amstel ontwikkelen we nieuwe parkeernormen die aansluiten bij zowel dorps als stedelijk gebied, passend bij toekomstige woningbouw.
Fietsers fietsen over onverhard pad in park

Fietsinfrastructuur

De fiets is onmisbaar in Nederland. Door het fietsgebruik te bevorderen, dragen we bij aan bereikbare, gezonde en duurzame steden met ruimte voor iedereen. Doorfietsroutes en slimme netwerkontwerpen sluiten optimaal aan op bestaande infrastructuur. Datagedreven analyses brengen mobiliteitspatronen en knelpunten in beeld. Op basis daarvan maken we gerichte oplossingen voor meer veiligheid en comfort. Van subsidieaanvraag tot vergunning: elk fietstraject krijgt een integrale aanpak, met aandacht voor ecologie, bodem, water en brede welvaart.

Verkeersgeneratietool biedt datagedreven inzicht in fietsverkeer

Onze verkeersgeneratietool biedt snel inzicht in mobiliteitspatronen en verplaatsingen, bijvoorbeeld bij de aanleg van een nieuwe woonwijk. We berekenen de groei van fietsers en auto’s en houden daarbij rekening met factoren zoals een nabijgelegen doorfietsroute of afstand tot de bushalte. Zo bepalen we in een vroeg stadium het juiste ontwerp en het aantal fietsstallingen. De verkeersgeneratietool is een razendsnel alternatief voor traditionele verkeersmodellen.

Projecten voor fietsverbindingen verbeteren mobiliteit

  • Een integrale oplossing voor de fietsverbinding A15S. Sweco onderzocht de technische haalbaarheid van een nieuwe fietsverbinding tussen de Edisonweg en het Molenpad om de fietsveiligheid en doorstroming van het autoverkeer te verbeteren.
  • Doorfietsroute tussen Rotterdam en Gouda
    De haalbaarheidsstudie richtte zich op het voorkeurstracé, de technische mogelijkheden en het versterken van het bestuurlijk draagvlak.
  • Fietscorridor Amsterdam–Hoorn
    Sweco onderzocht het voorkeurstracé van een doorfietsroute voor de Corridor Amsterdam–Hoorn, met afstemming tussen betrokken partijen en een beoordelingskader voor de besluitvorming.

Actieve mobiliteit

Steden groeien, het verkeer neemt toe, en de ruimte wordt schaarser. We staan voor de uitdaging om mobiliteit duurzaam, veilig én efficiënt te organiseren zonder dat het ten koste gaat van leefbaarheid. De oplossing is: stimuleer de actieve mobiliteit in je stad of dorp.
Door het STOMP principe als uitgangspunt te nemen, helpen we overheden en ontwikkelaars om actieve mobiliteit centraal te zetten en bewuste keuzes te maken bij gebiedsontwikkeling en mobiliteitsplannen. We verbeteren de omgeving voor voetgangers en fietsers, richten schoolomgevingen veiliger in en geven actieve mobiliteit voorrang in slimme verkeerslichten. Met creatieve input van onze experts Gezondheid & Bewegen maken we beleid concreet en uitvoerbaar.

Actieve mobiliteit in de praktijk

De basis wordt gevormd door onderzoek naar de veiligheid en het verbeteren van knelpunten in drukke gebieden, zoals bij scholen. Met als doel om mensen op de fiets te houden. Onze specialisten Gezondheid & Bewegen sluiten aan bij projecten voor creatieve, frisse input. Ook bij het ontwerp van verkeersregelingsinstallaties geven we actieve mobiliteit voorrang en minimaliseren we wachttijden met slimme innovaties zoals de Fietsketting.

Nationaal Masterplan Lopen​

Als partner van het Nationaal Masterplan Lopen zet Sweco zich in op het creëren van ruimte voor lopen als vanzelfsprekende, dagelijkse activiteit. Inspelen op de voetganger is daarbij essentieel. Door te focussen op lopen, kunnen we bijdragen aan een duurzame, gezonde en toegankelijke leefomgeving.

Mobiliteitshubs

Wie zich snel wil verplaatsen, kiest de meest logische mix van vervoersmiddelen: de trein voor lange afstanden, de deelfiets voor het laatste stuk. Voor de gebruiker draait alles om gemak en snelheid. Maar ook de omgeving wint erbij wanneer deze mix bijdraagt aan verkeersveiligheid, schonere lucht en het behoud van groen. De mobiliteitshub brengt al deze elementen samen: verschillende vervoersopties op één plek, met duurzaamheid als uitgangspunt. Met een soepele, verantwoorde doorstroming als resultaat.

 

Mobiliteitshubs

Wie zich snel wil verplaatsen, kiest de meest logische mix van vervoersmiddelen: de trein voor lange afstanden, de deelfiets voor het laatste stuk. Voor de gebruiker draait alles om gemak en snelheid. Maar ook de omgeving wint erbij wanneer deze mix bijdraagt aan verkeersveiligheid, schonere lucht en het behoud van groen. De mobiliteitshub brengt al deze elementen samen: verschillende vervoersopties op één plek, met duurzaamheid als uitgangspunt. Met een soepele, verantwoorde doorstroming als resultaat.

 

Voorbeeld van mobiliteitshub in Nijmegen