4 innovaties om de fietsrevolutie in gang te zetten

Duurzaam en snel

Duurzaam en snel, dat is de fiets wel. Zeker in de stad en voor korte afstanden is fietsen verreweg de beste oplossing. Vergeet dat ene buitje, wind tegen of ander ongemak, met de fiets belééf je veel meer. En met al die intelligente fietsen, snelle paden en andere versnellers, wint fietsmobiliteit momenteel veel terrein. Als je het aan ons vraagt is dat niet voor even, maar voor altijd. Want steden knappen op van die fietsen in plaats van auto’s. Er komt parkeerruimte vrij, de luchtkwaliteit verbetert en fietsers zelf zijn fitter dan ooit. Deze transitie zet de toon voor de toekomst. Sweco werkt, samen met klanten, hard aan die fietsrevolutie. Deze vier voorbeelden laten dat zien.

Data houdt je veilig

Veel gemeenten, provincies en het Rijk worstelen ermee… Hoe weet je of bepaalde verkeerssituaties (on)veilig zijn voor fietsers? Natuurlijk kan je dit maar op één manier betrouwbaar onderzoeken. Data, data en nog eens data.

Op basis van gegevens onderzoekt Sweco voor haar klanten de veiligheid van fietsroutes. Hans Drolenga, adviseur veilige mobiliteit legt uit hoe we dat doen.

We werken met GIS (geografisch informatiesysteem) algoritmes. Dit houdt in dat we veel verschillende bronnen naast elkaar leggen en vervolgens slimme verbanden zien. We combineren écht allerlei soorten informatie. Je kan het zo gek niet bedenken.

Het uitgangspunt is de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Dat  geeft een overzicht van wegen, water en andere infrastructuur. Die informatie vergelijken we met data over fietsveiligheid, zoals hoe breed fietspaden zijn, hoe druk het op bepaalde plekken is of hoe fietsoversteekplaatsen zijn ingericht. Door die  informatie met elkaar te combineren, weten we precies hoe veilig of onveilig bepaalde situaties zijn én wat er nodig is om het veiliger te maken.

Verlaging snelheidslimiet 50 naar 30 km

Utrecht als fietsregio van Europa

De provincie Utrecht timmert letterlijk en figuurlijk aan de weg voor een betere luchtkwaliteit. Utrecht moet dé fietsregio van Europa worden en de provincie is al aardig op weg. Samen met Sweco ontwikkelt zij zeven doorfietsroutes. Op deze routes krijgen fietsers vaker voorrang op auto’s en springen de verkeerslichten eerder op groen. De fietspaden worden breder en – waar dat nu nog niet het geval is – van asfalt of beton. Hierdoor kunnen fietsers vlot, veilig en comfortabel doorfietsen van en naar Utrecht, Amersfoort, Bunschoten/Spakenburg, Hilversum, Veenendaal, Woerden, Nieuwegein en IJsselstein.

Voorbeeld doorfietsroute

Beloond worden als groep met de Fietsketting

Een Fietsketting…. Wat is dat, zul je wel denken? Nou, dat is een groepje fietsers dat sámen dezelfde snelheid rijdt. Deze groepjes ontstaan door het gedrag van individuele fietsers te beïnvloeden met een campagne langs fietsroutes. Als je fietst in een Fietsketting, word je namelijk bij kruispunten beloond met groen licht. Je fietst dus lekker door en hoeft niet steeds te stoppen voor rood. En je zorgt ervoor dat fietsen veiliger wordt voor jou en je medefietsers!

De camera’s langs de fietsroute registreren groepen fietsers en communiceren met de slimme verkeerslichten. Die zorgen ervoor dat de Fietsketting voorrang krijg, zodra die het kruispunt nadert. Dit maakt het dus extra aanlokkelijk om allemaal hetzelfde tempo te fietsen.

Gebiedsontwikkeling IJburg Amsterdam

Door fietsers te stimuleren om bij elkaar aan te sluiten en in groepjes te blijven fietsen, worden de snelheidsverschillen op fietspaden minder groot. Dat zorgt voor veiligere fietspaden en minder ongelukken. Voor snelle e-bikes wordt het bijvoorbeeld minder aantrekkelijk om voor een naderend kruispunt nog snel een groep scholieren in te halen. Sluit je je aan bij het peloton, dan sta je minder stil en ben je sneller op je plaats van bestemming. Een win-win situatie voor elke fietser.

Paasheuvel Village Amsterdam: een paradijs voor fietsers

Paasheuvel Village in Amsterdam ligt net boven het Academisch Medisch Centrum. Nu staat het nog vol met kantoren, maar als het aan ons ligt wordt het een fietsersparadijs. Bas Horsting, architect bij Sweco legt uit.

We hebben een plan gemaakt waarbij de voetganger en fietser leidend zijn en de auto te gast. In het Paasheuvelgebied willen we een plaats creëren waar de auto niet of nauwelijks binnenkomt. Tuurlijk, even iemand afzetten moet natuurlijk kunnen, maar parkeren doe je aan de rand in parkeergarages. Hiermee creëer je een soort woonerfeffect en zorg je ervoor dat je op de fiets meer ruimte krijgt. Fietsers, skaters, wandelaars, sporters. Zij staan hier centraal.

Niet alleen de omgeving zelf is erg fietsvriendelijk, maar ook de wegen er naar toe. “Er komen mooie fietsroutes naar het Paasheuvelgebied toe. Zo komt er langs het spoor een aantrekkelijke fietsroute, waardoor het goed bereikbaar is. Hopelijk komt er niemand meer met de auto, maar iedereen op twee wielen!”