0 van 0 resultaten voor ""

Wie lost onze klimaatcrisis op?

5 generaties kijken vooruit

De één groeide op met de autoloze zondag en fossiele energie. De ander vindt vlees eten ‘not done’ en rijden op waterstof de normaalste zaak van de wereld. Van babyboomer tot generatie Alpha, de klimaatcrisis raakt ons allemaal. We vliegen elkaar er geregeld over in de haren. Want wie lost dit immens grote probleem op? Eén ding is zeker: we hebben elkaar nodig. We kunnen van elkaar leren. En dat biedt inzicht naar de toekomst. Samen zijn we generatie klimaat.

Babyboomer

Stilstaan bij een mooiere toekomst

Eugene, 63 jaar: “Als ik over mijn schouder kijk, zie ik de tijd van de lineaire fossiele economie. Deze periode heeft ons veel welvaart gebracht. Maar het is volstrekt duidelijk dat dit hoofdstuk nu ten einde is. De rek is eruit. Op allerlei fronten. Het is dan ook hoog tijd om te veranderen en het over een andere boeg te gooien. Om met elkaar meer momentum te maken, zou ik op een positieve manier willen verbeelden hoe onze nieuwe, klimaatvriendelijke en duurzame wereld eruit ziet. Samen naar een mooiere toekomst. En hierin vervult Sweco een sleutelrol.”

Wat heeft de wereld meer nodig?

  • Een mooi en aantrekkelijk vooruitzicht
  • Positieve samenwerking

Generatie X

De grens opzoeken

Alex, 45 jaar: “Mijn hart gaat vooral uit naar deltasteden die veel minder te besteden hebben dan wij. In landen als Senegal en Tsjaad heerst extreme droogte. Die pijn voelen wij in het Westen niet. We hebben genoeg middelen om grotere offers te brengen dan dat we nu doen. Door de klimaatkaders verder aan te schroeven, prikkelen we onze creativiteit. Laten we bijvoorbeeld niet stoppen met het produceren van fossiele auto’s in 2035, maar in 2028. Alleen dan maken we het urgent.”

Wat heeft onze wereld meer nodig? 

  • Zorg voor elkaar
  • Uitdagende kaders

Generatie Y

Hoop

Leonoor, 29 jaar: “Klimaatverandering is een ontzettend groot, allesomvattend probleem. Dat vind ik best wel overweldigend. Doorvoel ik wel hoe erg het is? We moeten ons niet verschuilen en het mag wel pijn doen. We kunnen onze levenswijze nog veel meer aanpassen. Ikzelf ook. Dat doen we door het klimaat te implementeren in onze dagelijkse keuzes en door ons continu af te vragen hoe we fijn kunnen leven en tegelijkertijd de wereld heel kunnen laten.”

Wat heeft de wereld meer nodig? 

  • Minder luxe
  • Implementatie in álles wat we doen

Generatie Z

Out of the box

Anna, 24 jaar: “Mensen zijn bang voor verandering. Maar we moeten niet willen voortgaan op alle comfortabele standaarden die we nu hebben. Out of the box denken is een must. En misschien zijn die opties zelfs wel beter. Ik ben sinds m’n vierde vegetariër. Dat was vroeger nog best wel lastig. Tegenwoordig is het in mijn omgeving vanzelfsprekend dat we vegetarisch eten. En dan denk ik; zie je wel, we kúnnen wel veranderen, Als we maar willen.”

Wat heeft de wereld meer nodig? 

  • Lef
  • Out of the box denken

Generatie Alpha

Ik maak me geen zorgen

Marelie, 9 jaar: “Eigenlijk maak ik me geen zorgen om het klimaat. Want ik vind dat grote mensen dat moeten doen, zoals de koning of mensen in de politiek. Ik zou zelf wel iets uit willen vinden wat CO2 opvangt, zodat de aarde niet warmer wordt. Je kunt de verwarming een graadje lager zetten, korter douchen en zonnepanelen plaatsen. En ook minder gas gebruiken. Op school hebben we dubbel glas. En de directeur wil nog meer zonnepanelen plaatsen. Dat vind ik best wel een goed idee.”

Wat heeft de wereld meer nodig? 

  • Uitvinding om CO2 op te vangen
  • Grote mensen die opstaan

Een klimaatbestendig Nederland

Te heet, te droog, te nat. Het klimaat verandert. Laat niemand onberoerd. Extreme situaties volgen elkaar snel op. Samen gaan we voor een klimaatbestendig Nederland. Onze oplossingen zijn divers. Van het vergroten van capaciteit om ergens mee om te gaan, preventief van aard om gedrag te veranderen tot het juist meebewegen met de grillen van de natuur.

Denk jij weleens na over de toekomst?

Wij doen niet anders. En daardoor ontstaan mooie projecten en verhalen. Ontvang 10x per jaar meer nieuws over toonaangevende innovaties, projecten en persoonlijke verhalen in je mailbox. Weet hoe de wereld verandert en wij, samen met jou, het verschil maken. Elke dag opnieuw.