Ode aan het risicos nemen

Met hoofd en hart

“Het is een groter risico om conservatief te zijn dan om te experimenteren.” vindt Sara Veldhuizen-Araghinavaz, onze business unit manager Natuur en Klimaat. “De maatschappelijke problemen die we in het nieuws zien qua luchtkwaliteit, schoon drinkwater of energietekort, komen nu echt ons huis in. De impact op onze gezondheid en geluk is enorm. Als we niet tijdig maatregelen nemen en oplossingen vinden dan zijn de kosten vele malen hoger. Ik zie prachtige duurzame innovaties op de luxe kantorenmarkt. Als we die op grote schaal voor de hele gebouwde omgeving durven toe te passen, kunnen we het leven voor veel mensen beter maken.”

Een schril contract

Van groene wanden aan de buitenkant of binnen in een kantoor tot geavanceerde sensortechnologie die exact de CO2 en zuurstofwaardes in het gebouw meet. Alle registers worden opengetrokken voor comfortabele en gezonde super luxe kantoren of woningen. Echter, niet bij woningen voor de middenklasse, scholen of ziekenhuizen. Een schril contrast. Logisch gezien de grotere budgetten en hogere commerciële waarde. Prima dat het daar begint. Alleen is het nu wel tijd dat al die mooie innovaties doorsijpelen naar andere gebouwen met bijvoorbeeld kinderen, ouderen of zieken die het veel harder nodig hebben.”

Dakakker Rotterdam - Stedelijke planning - Sweco

Doorbreken kip-en-eiverhaal

De technieken en de bewezen resultaten zijn er. Waarom doen we dit dan niet? “De politiek zet bijvoorbeeld in op het autoluw maken van de stad omdat ze e-mobiliteit als iets zien voor ‘the happy few’, leaserijders of mensen met geld, niet voor Jan Modaal. Dat is een dooddoener. Nu zijn elektrische auto’s nog voor de happy few maar over een paar jaar heeft iedereen er één. Bovendien onze lucht wordt er nu al schoner door.”, vertelt Sara. “Laten we niet blijven hangen bij de vraag wie dit gaat betalen of de handschoen oppakt. We moeten de markt echt vooruitduwen: voorsorteren op de toekomst die we willen creëren en niet reageren op de wereld die er nu is. En dus bedenken welke stappen nodig zijn om dit soort innovaties wél voor iedereen beschikbaar te maken. Zo wordt de stad voor iedereen beter leefbaar.”

Aan ‘t voortouw

Sara ziet Sweco wel het voortouw nemen: “De ontwikkelaars van innovaties focussen vaak op een deel van een vraagstuk daarom kunnen ze ook snel nieuwe ideeën voor elkaar krijgen. Het is dan aan de rest van de markt om gebruik te maken van het geleerde en toe te passen in ons dagelijks werk. Als ingenieursadviesbureau mogen én kunnen we hier meer op duwen. Bijvoorbeeld door proactief kennis uit te wisselen met partijen die hierin echt vooroplopen en in elk stukje advies ook de pijler innovatie en gezondheid mee te nemen.”

Stedelijke planning - Sara Veldhuizen

Laat duurzaamheid los

Om een duurzaamheidsniveau van een project te bepalen gebruiken opdrachtgevers vaak bestaande modellen van BREEAM of de Sustainable Development Goals (SDG’s). Er is een andere aanpak mogelijk volgens Sara: “Wat als je het hele duurzaamheidshoofdstuk in een ontwikkelvisie los zou laten en het meest innovatieve high-end gebouw onder de loep neemt. Kijkt naar welke elementen je daarvan mee kan nemen in het plan voor een middenklasse woonwijk. Dan ga je op een concrete manier voor een hoger ambitieniveau.”

Stedelijke planning - Sara Veldhuizen - omarm risico's

Omarm risico’s

“We moeten risico’s omarmen, willen we een stedelijk binnenklimaat creëren dat niet leidt tot fysieke of mentale ziektes. Dit kan niet zonder dat we het wagen om goede innovatieve oplossingen voor iedereen beschikbaar te maken. Durven onderzoeken hoe dat eruit zou zien en ons niet uit het veld laten slaan door de aanname dat het financieel of commercieel niet haalbaar is. Dan werken we écht samen aan stadsgeluk.”

Over Sara

Sara is business unit manager Natuur en Klimaat bij Sweco. Door haar achtergrond bij diverse koplopers op het gebied van vastgoed en duurzaamheid weet Sara wat het is om duurzaam en innovatief te denken, te rekenen én te doen. Dit past ze graag zo veel mogelijk toe in haar projecten.

Denk jij weleens na over de toekomst?

Wij doen niet anders. En daardoor ontstaan mooie projecten en verhalen. Ontvang 10x per jaar meer nieuws over toonaangevende innovaties, projecten en persoonlijke verhalen in je mailbox. Weet hoe de wereld verandert en wij, samen met jou, het verschil maken. Elke dag opnieuw.