Zonder schroom op onbekend terrein

5 vragen aan Martin en Jasmijn

Van twee kanten lef

Iedereen werkt graag samen met mensen waarmee je kunt lezen en schrijven. Maar wat als die oude vertrouwde rot in het vak vertrekt? Ai! Dit overkwam Martin de Vries, planontwikkelaar bij ProRail. Een uitdaging? Valt reuze mee. Zeker als je het lef hebt om een jonge hond te laten inspringen. Zonder schroom begaf Jasmijn Kusters, projectleider Rail & Stations bij Sweco, zich op onbekend terrein. Dat dit fantastisch goed uitpakte, vertellen ze samen

1. Wat gebeurde er precies?

Martin:Toen we een studie deden om te bekijken hoe we het reizen per spoor tussen Zwolle en Enschede konden gaan verbeteren, kwam ik een goede bekende bij Sweco weer tegen. Net na de opstart van het project vertelde hij schoorvoetend dat hij vertrok, maar ook dat hij een goede opvolger wist. Dat was Jasmijn. Zij was toen als projectcoördinator op de achtergrond al bij het project betrokken maar ik kende haar eigenlijk nog helemaal niet. Een hele uitdaging voor haar want ‘ineens ben je ervan’, ze werd mijn gesprekspartner en ze moest iedereen binnen Sweco aan het werk krijgen.

2. Wat was Sweco’s opdracht?

Jasmijn: We waren gevraagd om een verkenningsstudie te doen. ProRail zocht naar mogelijkheden om de treinen tussen Zwolle en Enschede meer op tijd te laten rijden, om de knelpunten bij het uitstappen op stations Heino en Raalte op te lossen én om de Intercity hier sneller te laten rijden. Het ging dus niet alleen om verbeteringen op het spoor, maar ook voor de stations Heino en Raalte maakten we verschillende ontwerpen passend bij de lokale situatie. Het leuke hiervan is, dat je echt breed mag brainstormen met stakeholders en het projectteam. Met hulp van een keuzematrix bepaalden we samen verschillende voorkeursoplossingen.” 

Jasmijn Kusters

3. Jong, onervaren, je kende Jasmijn niet echt. Waarom mocht ze inspringen?

Martin:Rotsvast vertrouwen in Jasmijns voorganger! Hij gaf aan dat Jasmijn dit werk wel moest kunnen. En er mogen wel wat meer vrouwen in deze hoek werken dus na overleg met de projectmanager bij ProRail gaven we haar de ruimte. Wij hadden een potentieel probleem en ons probleem werd hiermee opgelost. Een voordeel voor Jasmijn was dat je in zo’n verkenning niet direct heel veel technische kennis hoeft te hebben maar je moet wel nieuwsgierig zijn en willen snappen hoe iets werkt.  Het was voor Jasmijn denk ik spannender dan voor mij. Aan het begin had ik geen beeld van haar, dat is gaandeweg gegroeid en daarin ben ik zeker niet teleurgesteld.”

4. Hoe was deze sprong in het diepe?

Jasmijn: “Hoewel deze rol voor mij nieuw was en het in het begin voelde alsof dat ik in het diepe sprong, heb ik me nooit ongemakkelijk gevoeld. Ik werkte samen met collega’s die veel kennis hebben van spoor-, railverkeerstechniek- en gebiedsaanpassingen. Het bleek ook handig dat ik me als treinreiziger bij verschillende vraagstukken goed kon inleven. Vaak stelde ik de ‘waarom’-vraag, maar gaf ook aan als wat ProRail vroeg niet realistisch was. Natuurlijk ging ik dan kijken wat wél kon. Door eerlijk en transparant te zijn, weet je wat je aan elkaar hebt. Hierdoor werd ik vanzelf zekerder. Martin wist daarnaast dat ik nog niet zo veel ervaring had. Het was altijd prima als ik niet direct een antwoord had.” 

Martin: Vrouwen doen zich over het algemeen tekort en dat vind ik in dit geval ook. Je hebt een aantal keer gezegd ‘Dat moet ik nog uitzoeken, want ik ben niet zo ervaren. Als je gewoon had gezegd ‘Dat moet ik nog uitzoeken, was het ook goed geweest. Niemand kan alles weten. Ook een meer ervaren projectleider moet altijd dingen uitzoeken. Juist in een verkenning heb je een open houding van ieder aan tafel nodig. Dat is het moment om alles op tafel te krijgen. Problemen bij stakeholders, problemen bij het ingenieursadviesbureau. Als 2 à 3 jaar later allerlei onverwachte dingen boven komen dan is dat veel vervelender.”  

Spoor trein

5. Wat is jouw tip aan collega’s in een soortgelijke situatie?

Martin: Dan zou ik adviseren om hetzelfde te doen want dat heeft hier goed uitgepakt. Geef nieuwe mensen het vertrouwen en de ruimte om te leren, ook een vervolgproject zou ik zo weer met Jasmijn oppakken.”

Jasmijn:Pak de kansen die je krijgt en spring in dat diepe! En durf vragen te stellen. Samen kom je zo veel verder dan alleen. Juist omdat je nog niet zo ervaren bent, heb je een frisse én niet minder belangrijke blik op zaken. Daarnaast zorg dat je plezier hebt in wat je doet. De samenwerking met Martin, de rest van de ProRail en Sweco collega’s was enorm fijn. Hierdoor was het werken in het project na wellicht een wat onwennig begin als snel erg leuk! Daar kreeg ik enorm veel energie van.”

Winnaar Sweco Award 2021

Jasmijn heeft voor haar inzet in dit project de Sweco Award 2021 Medewerker van het jaar ontvangen. Een jury bestaande uit Berte Simons, Program manager Energie Beheer Nederland, Peter Thijssen, Directeur Aedes Real Estate, Robert de Roos, Topadviseur Techniek Rijkswaterstaat en onze eigen directieleden Eugene Grüter en John Jansson waren lovend.  

 Jasmijn bezit een gezonde drive, inlevings- en doorzettingsvermogen om gezamenlijk een eindresultaat neer te zetten. Ze schroomt niet om zich op onbekend terrein te begeven en zich hierin vast te bijten. Communicatief weet ze intern en extern goed aan haar te binden en te verbinden.

Denk jij weleens na over de toekomst?

Wij doen niet anders. En daardoor ontstaan mooie projecten en verhalen. Ontvang 10x per jaar meer nieuws over toonaangevende innovaties, projecten en persoonlijke verhalen in je mailbox. Weet hoe de wereld verandert en wij, samen met jou, het verschil maken. Elke dag opnieuw.