Sweco werkt aan verbetering Station Tilburg
Elke dag rijden er duizenden treinen over ons Nederlandse spoornetwerk. Miljoenen reizigers reizen van a naar b. De verwachting is dat deze aantallen de komende jaren toenemen. Om de verwachte reizigers- en goederengroei mogelijk te maken, neemt ProRail maatregelen. Deze maatregelen zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Sweco helpt ProRail bij twee deelprojecten van het project ‘PHS Tilburg 4e perronspoor’.
Transfer- en spoorwerkzaamheden
Het ene deelproject bestaat uit transferwerkzaamheden: de aanleg van een nieuw perron 4 om de verwachte reizigersgroei (veilig) mogelijk te maken. Het andere deelproject behelst alle spoorse aanpassingen om het 4e perron in gebruik te kunnen nemen: de sporen lay-out wordt aangepast naar een robuuster systeem met minder wissels, er vindt seinverdichting plaats en het gehele treinbeveiligingssysteem wordt vervangen.
Deze deelprojecten worden gelijktijdig gerealiseerd en dat vraagt om coördinatie op alle projectniveaus. Sweco zorgt ervoor dat daar waar het kan slim geïntegreerd wordt en stappen zo efficiënt mogelijk worden gezet.
Veiligheid
Voor de transferwerkzaamheden verzorgt Sweco een integraal ontwerp met behulp van een BIM- coördinatiemodel en een uitvoeringsontwerp voor diverse aannemers en uitvoerders. Voor de spoorwerkzaamheden stelt Sweco tevens een uitvoeringsontwerp op en wordt er een bijdrage geleverd aan het BIM-coördinatiemodel. Daarnaast bouwen we een ‘safety case’ op, waarin we aantonen dat het nieuwe treinbeveiligingssysteem voldoet aan alle veiligheidseisen en veilig in dienst kan gaan.
Nauwe samenwerking
In totaal zijn er voor beide deelprojecten elf Sweco-disciplines betrokken. Voor de ontwerpgedeeltes zullen we nauw samenwerken met Dura Vermeer en haar leveranciers. Het BIM-coördinatiemodel is daarom vereist – en faciliteert tegelijkertijd – optimale samenwerking en afstemming tussen alle betrokken partijen.

Maartje Meijer
Directeur communicatie

