Sweco onderzoekt samen met hulp- en OV-diensten impact invoering 30 km in Zaanstad
Voor- en nadelen plus kosten in kaart
Voor betere verkeersveiligheid, leefbaarheid en luchtkwaliteit heeft de Rijksoverheid een landelijk afwegingskader gemaakt om de snelheidslimiet van 50 km ontsluitingswegen naar 30 km per uur te verlagen. In opdracht van de Gemeente Zaanstad onderzoekt Sweco specifiek voor deze gemeente voor welke 50 km wegen dit mogelijk is. Met een datagedreven simulatiemodel en verkeerskundige- en veiligheidsexpertise brengen Sweco’s mobiliteitsexperts samen met hulpdiensten en busvervoerders (OV) de effecten inclusief de uitvoeringskosten onderbouwd en realistisch in kaart. De gemeenteraad kan met dit inzicht in voor- en nadelen en kosten, besluiten waar ze 30 km per uur daadwerkelijk willen invoeren.
Nederland van 50 naar 30
Eerder heeft Sweco in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, een QuickScan uitgevoerd om op hoofdlijnen meer inzicht te krijgen in de effecten van het afwegingskader 30 km/u. Conclusie: In 2022 gold op 70% van de weglengte binnen de bebouwde kom een snelheidslimiet van 30 km/h. Met indicatie dat na toepassing van het landelijke afwegingskader dit kan oplopen naar + 80% (7.000 km extra) . Waar werkelijk de snelheidslimiet naar 30 km/u terug gaat, hangt af van de lokale keuzes van de verantwoordelijke wegbeheerders.
Mens en techniek als Yin en Yang
Sweco heeft op basis van het landelijke afwegingskader een datagedreven toepassing gemaakt door het bewerken en koppelen van diverse databronnen. Hiermee kunnen we een theoretische simulatie maken van de gevolgen voor alle 50 km wegen in gemeente Zaanstad bij verlaging van het snelheidslimiet naar 30 km per uur.
Onderscheidend element in Sweco’s aanpak is de specifieke aandacht voor nood- en hulpdiensten. Hierbij gaan onze mobiliteitsexperts letterlijk aan tafel met hulp- en ov-diensten maar ook de Fietsersbond en andere stakeholders om de daadwerkelijke effecten in de praktijk in kaart te brengen. De gemeente heeft straks met ons rapport een totaalbeeld van de effecten en de kosten. Zowel de positieve als de negatieve, zowel met cijfers onderbouwd als met toepassing in de praktijk.
Ambities voor veilige wegen en binnensteden staan soms onbedoeld tegenover de belangen van de hulpdiensten en het OV. Om de belangen en mogelijke effecten goed in kaart te brengen, is het van belang om dit proces samen met de stakeholders te doorlopen, precies wat we doen in Zaanstad. – Hans Drolenga, adviseur veilige mobiliteit bij Sweco
Ontvang 6x per jaar verhalen zoals deze op je digitale deurmat. Hoe wij samen met onze klanten ontwerpen en ontwikkelen om het verschil te maken, nu en in de toekomst.
Voorkeuren cookies beheren
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren. Cookiebeleid
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft verzocht, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites heen te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.