0 van 0 resultaten voor ""

Station Den Haag Centraal: Je kunt niet met een rubberen hamer een station bouwen

Op maandag 1 februari is de officiële opening van het vernieuwde station Den Haag Centraal. Aan de opening ging een bijzonder en uitdagend ontwerp- en bouwtraject vooraf, met veel mooie momenten. Marc van den Berg, projectmanager bij Sweco, heeft met name het bouwtraject meegemaakt. “We hadden met elkaar een uitdagende klus te klaren en dat moesten we ook zo goed mogelijk doen. Dat kan alleen als de betrokkenheid groot is en je ook letterlijk dag en nacht voor elkaar klaar staat.”

Is het een mooi station geworden? “Nee, ik vind er niks aan! Haha, zonder gekheid, ik vind het natuurlijk een heel mooi station geworden, en dat lieg ik niet. De glazen dakdelen, de zogenaamde ‘wybertjes’, vind ik vooral heel bijzonder. In ieder jaargetijde heb je een andere lichtinval en er zijn steeds weer andere lichtpatronen op de vloer te zien. Het is eigenlijk een groot prisma dat het licht heel mooi breekt.”

Een mooi en functioneel station
Voor de reiziger is het behalve een mooi station ook een functioneel station geworden. Marc: “We hebben een station gecreëerd dat vanuit iedere richting nu goed toegankelijk is. Door het open karakter zien de reizigers in een oogopslag waar ze naartoe moeten; het is heel makkelijk om van het ene naar het andere vervoermiddel over te stappen. Dat is belangrijk want mensen hebben vaak haast.”

Op het station zijn allerlei voorzieningen die het comfort van de reiziger verhogen. “Er is bijvoorbeeld een huiskamer, een gezellige relaxplek waar je even kunt zitten, waar je elkaar kunt ontmoeten en waar je een kop koffie kunt drinken of kunt werken achter je laptop. Toevallig liep ik er pas nog langs en het zat daar toen propjevol. Het is er geloof ik altijd druk.”

Goede samenwerking belangrijk
“Wat het meest bijzonder was aan het project? Ik denk niet dat je maar één ding kunt noemen want dan zou je de andere dingen tekort doen. Maar als ik toch wat moet noemen, ik vond het bijzonder dat de samenwerking zo goed was. Dat wil niet zeggen dat je het elke dag met elkaar eens bent: de constructeur zegt tegen de architect ‘dat kan niet’ en de architect zegt tegen de constructeur ‘dat wil ik niet zo’. Maar daar zijn we altijd gelukkig goed uit gekomen.”

Het projectteam bestond uit medewerkers van ProRail, Benthem, Crouwel Architects, Strukton en Sweco.“De samenwerking in het projectteam was uitstekend”, zegt Marc. “We hadden echt een klik en dat is belangrijk. We hadden met elkaar een mooie klus te klaren en dat moesten we ook zo goed mogelijk doen. Dat kan alleen als de betrokkenheid hoog is en je ook letterlijk dag en nacht voor elkaar klaar staat.”

Bouwen met de winkel open
“Je bent aan het bouwen ‘met de winkel open’. Dat betekent dat reizigers en omwonenden daar ook wel last van zullen hebben. Maar je kunt nou eenmaal niet met een rubberen hamer een station bouwen, je ontkomt er niet aan dat er af en toe geluid wordt gemaakt. Door reizigers en omwonenden te betrekken bij het project kreeg men daar begrip voor. We zorgden er onder andere voor dat we via Twitter en Facebook de mensen continu informeerden over de werkzaamheden. Ook hebben we onder andere open dagen en een burenontbijt georganiseerd.”

“Doordat we de omgeving bij het project betrokken, gingen mensen feedback geven over dingen die beter konden. Ook de negatieve berichten moet je daarbij omarmen want die moet je gebruiken om de situatie te verbeteren. In het begin bij de sloop van het oude station zag je negatieve reacties, maar door de omgeving erbij te betrekken, zagen mensen hoe mooi het werd, begonnen de positieve reacties steeds meer te overheersen. Dat was toch wel erg leuk om te zien.”

Trots op het resultaat
“Het succes van dit project is niet aan één persoon te danken. Een heel team heeft hier de afgelopen jaren aan gewerkt: met veel inzet, kennis, expertise en vooral betrokkenheid namens onze opdrachtgever ProRail. Ik wil iedereen bedanken die aan dit project een bijdrage heeft geleverd. Het is een resultaat waar we met zijn allen trots op mogen zijn!”

CONTACT
Marc van den Berg
Projectleider
T 06 22 08 73 11
E marc.vandenberg@sweco.nl

MEER INFORMATIE
Den Haag Centraal: een toekomstbestendig OV-knooppunt