Moderne spoorsnelweg Schiphol-Duivendrecht maakt noordelijke Randstad beter bereikbaar

Woensdagochtend 10 augustus reden de eerste treinen over de nieuwe sporen tussen Schiphol en Duivendrecht. Sweco werkte sinds 2011 voor opdrachtgever ProRail aan dit prachtige project. Wij feliciteren ProRail met deze mijlpaal.

Goede bereikbaarheid van de regio Amsterdam is de basis van economische groei. Omdat treinvervoer daar een belangrijke schakel in vormt, bouwde ProRail de spoorlijn tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad (SAAL) om tot een moderne spoorsnelweg.

MEER TREINEN OP ROBUUST SPOOR
ProRail verdubbelde de afgelopen jaren zo’n 8 kilometer spoor om ruimte te maken voor meer treinen. Er zijn 16 nieuwe spoorviaducten gebouwd, waaronder een brug over de Amstel en een beweegbare brug over de Schinkel. Ook ligt er een nieuwe fly-over over de A4. Station Amsterdam RAI heeft een extra perron en een ruimere hal.

INTEGRAAL ONTWERP 
Sweco startte in 2011 met het integrale ontwerp van project OV SAAL Zuidtak Oost. Het betrof de verdubbeling van 2 naar 4 sporen op het traject Amsterdam Zuid tot aan station Duivendrecht. Het ontwerp bestond onder andere uit 8 spoorviaducten en spoorbruggen, aanpassingen op station Duivendrecht en station RAI, de aanleg van 8 km dubbelspoor en vervanging van het huidige treinbeveiligingssysteem.

SYSTEMS ENGINEERING 
Het ontwerp kwam tot stand door gebruik te maken van de methodiek Systems Engineering met behulp van Relatics. In totaal hebben we circa 131.000 ontwerpuren besteed aan dit project.

MEER INFORMATIE
Bekijk de animatie over OV SAAL. Bekijk in deze video hoe tijdens een negendaagse buitendienststelling de nieuwe sporen tussen Schiphol en Duivendrecht op de bestaande sporen werden aangesloten.

CONTACT
Marcel de Coo
Projectmanager
T +31 88 811 67 75
E marcel.decoo@sweco.nl

MEER INFORMATIE
Rail
OV SAAL: moderne spoorsnelweg draagt bij aan economische groei

OV SAAL