Om de regio bereikbaar te houden, verbreedt Rijkswaterstaat de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Deze weg gaat naar tweemaal vier rijstroken en komt over een lengte van 1,6 kilometer verdiept te liggen. Sweco is als ontwerppartner verantwoordelijk voor het totale wegontwerp: van het integrale voorontwerp tot en met het definitieve ontwerp. Samen met Novis werkt Sweco aan het uitvoeringsontwerp voor het hoofdwegennet en de tunnelbak inclusief alle toe- en afritten, aanpalende viaducten, grondkerende constructies, geluidschermen, de waterhuishouding, de voet- en fietspaden.
De route naar bereikbaarheid en leefbaarheid
Rijkswaterstaat gaat samen met FCC Construccion, Sweco’s opdrachtgever, de uitdaging aan om deze regio voor de middellange- en lange termijn bereikbaar te maken met leefbaarheid voorop. Een slimme route is uitgestippeld om één van Nederlands meest complexe en grootste infraproject in stedelijk gebied tot een succes te maken. Met meer dan 100 experts uit Nederland, Polen en Finland leveren we alle elementen die nodig zijn, van advies tot het civiel technische ontwerp.
Image: Bron: Paul de Ruiter Architects
Image: Bron: Paul de Ruiter Architects
Samen vooruit
Onze ontwerpleiders, constructeurs, ontwerpers, modelleurs en projectmanagers leveren ontwerpen die nu, morgen en in de nieuwe situatie perfect in het landschap passen. Dit doen we met Rijkswaterstaat, de aannemer en overige partners binnen het consortium. We besteden veel aandacht aan de bereikbaarheid en leefbaarheid tijdens de bouwfase omdat voor de betrokken gemeenten en omwonenden de impact van dit project het grootst is. Voor hen willen we het verschil richting de toekomst maken.
Samenwerken met Sweco staat voor transparantie, openheid en collegialiteit. De wil om er samen een succes van te maken voel ik. Met ondernemerschap voorop. En altijd in dialoog. Ook als het minder lekker loopt. – Teus Stam, manager Design & Integration A9BAHO bij VeenIX
Kwalitatief goed ontwerp
Sweco zet als eerste grote ingenieursadviesbureau van Nederland wegontwerpsoftware OpenRoads Designer in voor al haar projecten. Zo ook binnen dit project. De zeer gebruiksvriendelijke 3D interface maakt dat we in korte tijd een nauwkeurig en visueel goed vormgegeven ontwerp kunnen maken. En is makkelijk te integreren met andere ontwerppakketten en informatiesystemen zoals BIM. De gecompliceerde ontwerpen van de tunnel, de viaducten, de geluidsschermen, de grondkeringen en de tijdelijke bruggen worden volledig 3D uitgewerkt. Dat gebeurt zelfs tot het niveau van de wapening van de betonconstructies. Alle ontwerpen combineren we in één BIM-model zodat relaties en knelpunten inzichtelijk zijn. Hierdoor kunnen we in mum van tijd 3D modellen en simulaties maken die de impact van ontwerpkeuzes visueel inzichtelijk maken. Dit maakt onze ontwerpen voor klanten en stakeholders makkelijker te doorgronden.
Image: Bron: Paul de Ruiter Architects
Image: Bron: Paul de Ruiter Architects
100+
Sweco-experts werken dagelijks aan het weg- en constructief ontwerp
12km
aan nieuwe geluidschermen
3
Expertteams uit Nederland, Polen en Finland werken mee
Laatste fase in aanloop naar realisatie
Het definitieve ontwerp van de ingenieurs van Sweco is af. De uitvoeringsfase is in volle gang. Momenteel werken we hard aan het uitvoeringsontwerp en begin 2023 gaat ook de tunnel in uitvoering. Het uitvoeringsproject bevat overwegend constructief ontwerpwerk zoals het opstellen van berekeningen, detailleringen en tekeningen voor de definitieve betonconstructies en de benodigde bouwkuipen.
Aan het einde van het project rijden de auto’s over een totaal vernieuwde weg, zorgen hogere geluidsschermen voor minder verkeersgeluid van de snelweg en vind je tussen Noord en Zuid Amstelveen een groenere verbinding met een prachtige beeldbepalende bomenbrug over en op de tunnel.
Image: Bron: Paul de Ruiter Architects
Image: Bron: Paul de Ruiter Architects
Het is geweldig om met een team van deskundigen actief bij te dragen aan de leefbaarheid van Amstelveen en omstreken. De technische complexiteit en noodzakelijke samenwerkingen in zo’n project vormen een prachtige uitdaging, waaraan we met trots werken. Dit is met recht een project waarmee we bijdragen aan een gezonde en veilige stad! – Marco Mijnders, projectdirecteur bij Sweco
Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons?
Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
Voorkeuren cookies beheren
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren. Cookiebeleid
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft verzocht, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites heen te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.