Een ziekenhuis staat dag en nacht aan. Patiënten komen en gaan, zorgpersoneel loopt van A naar B en leveranciers rijden af en aan. Achter die goed geoliede machine gaat een mega IT-netwerk schuil. Voor Amsterdam UMC, locatie AMC, was het tijd om dat netwerk te vernieuwen. Het doel? De kwaliteit van de ICT-dienstverlening hooghouden en klaar zijn voor toekomstige digitale ontwikkelingen. Sweco zorgde ervoor dat de migratie van maar liefst 250 ICT-systeemkasten (zogenoemde SER’s)op rolletjes verliep.
Stap voor stap
Zo’n migratie doe je niet met één druk op de knop. Een ziekenhuis zet je niet even ‘uit’. Bovendien is iedere afdeling anders. Van intensive care tot kinderunit tot de kantoren. Niets is hetzelfde. De migratie van elke ICT-systeemkast was daardoor iedere keer een project op zich. Daarnaast zouden – in verband met de projectomvang en de snelheid – drie installatiebedrijven de migratie uitvoeren. We stuurden deze bedrijven aan en werkten hiervoor een commisioning draaiboek en testplan uit. We standaardiseerden vervolgens de werkwijze, zodat het migratieproces overal hetzelfde uitgevoerd kon worden.
Veiligheid waarborgen
De volgende stap was het uitvoeren van ‘schouws’. Een schouw is nodig om in kaart te brengen welke ICT-kast welke functie bedient en wat er gebeurt als de stekkers er (tijdelijk) uitgaan. Door stakeholders mee te nemen in het proces en de vastgestelde werkwijze maakte het niet uit wie de schouw ter plekke uitvoerde; iedere ICT-systeemkast werd op dezelfde uitgangspunten beoordeeld. Met de verzamelde informatie brachten we in kaart welke systeemkasten de meeste afwijkingen hadden. De afwijkingen vertaalden we naar voorbereidende werkzaamheden en migratiewerkzaamheden. Door op deze manier in de migratiewerkzaamheden in kaart te brengen, kon per ICT-systeemkast een downtime periode (de tijd dat een server offline is) worden vastgesteld. Deze informatie was voor het AMC heel waardevol, omdat ze daarmee afdelingen goed en tijdig konden informeren, zodat de afdelingen tijdelijk hun bedrijfsprocessen konden aanpassen.
Het waarborgen van de veiligheid van patiënten en medewerkers is en blijft het meest belangrijk. Het functioneren en borgen van de continuïteit van ICT installaties is letterlijk van levensbelang – Peter Matlung, manager Installaties bij Sweco
Van makkelijk naar moeilijk
Sweco adviseerde tijdens de migratie te starten bij ‘eenvoudige’ ICT-systeemkasten (qua locatie en risico). Zo werd het team getraind op het proces, leerden ze met elkaar van de uitdagingen die ontstonden, scherpten ze aan waar nodig en waren ze goed voorbereid op de migratie van de moeilijkere kasten. En met positief resultaat; de uitvoering van het project verliep soepel en vele malen sneller dan verwacht. Robert Lok, senior adviseur en projectmanager Directoraat Huisvesting & Techniek bij AMC: “Een netwerkupgrade doe je er niet zomaar even bij. Het vergt extra inspanning van je ziekenhuisorganisatie. Bij iedere kast die wij migreren volgt binnen enkele dagen een oplevering aan de bestaande organisatie. Dus de afdelingen huisvesting, storingsdienst, exploitatie etc. krijgen er dan een extra stuk werk bij. Dat levert ook iets op, maar vraagt ook aandacht. Stem dus op regelmatige basis af, zorg voor een slimme samenloop met andere onderhouds- en verbouwingsplannen en deel resource forecasting, zodat je waar nodig capaciteit kan bijschakelen. Zo werk je efficiënt en zorg je voor zo min mogelijk overlast voor de patiënten en medewerkers.”
Voorbereid op de toekomst
De verwachting is dat meer ziekenhuizen in de toekomst toe zijn aan een netwerkupgrade. De eisen van betrouwbaarheid, kwaliteit en snelheid van netwerken wordt steeds hoger. Ook het stijgende aantal videoverbindingen, the internet of things en digital twinning maken dat een upgrade nodig is. Het nieuwe netwerk van Amsterdam UMC, locatie AMC, is klaar om aan die behoefte te voldoen.
Ons nieuwe netwerk, AMCnet3, is klaar om aan de behoefte van Amsterdam UMC te voldoen. Nu en in de toekomst – Robert Lok, senior adviseur en projectmanager Directoraat Huisvesting & Techniek bij AMC
Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons?
Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
Voorkeuren cookies beheren
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren. Cookiebeleid
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft verzocht, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites heen te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.