Toekomstgerichte verkeersmodellen met Alliantie Strategische modelvernieuwingen personenvervoer
Samenwerken aan de mobiliteit van morgen
Nederland blijft in beweging, en daarmee ook de manier waarop we reizen. Om de toekomst van onze mobiliteit goed te kunnen plannen, zijn goede voorspellingen cruciaal. Daarom heeft Rijkswaterstaat, samen met ProRail, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, TNO en zes toonaangevende marktpartijen – waaronder Sweco – de handen ineengeslagen in de nieuwe Alliantie Strategische Modelvernieuwingen Personenvervoer (SMP). Een ambitieus programma, gericht op het, waar nodig grondig, vernieuwen van de huidige verkeers- en vervoersmodellen voor personenmobiliteit. Projectleiders Henri Palm (Rijkswaterstaat) en Ronald Plasmeijer (Sweco) vertellen over hun eerste indrukken, verwachtingen en de concrete invulling van deze ambitieuze alliantie.

Waarom de Alliantie SMP belangrijk is voor duurzame mobiliteit
“Al dertig jaar gebruiken we hetzelfde modelsysteem voor het voorspellen van verkeer en vervoer. Deze actualiseren en vernieuwen we regelmatig om het actueel en betrouwbaar te houden. Echter, onze maatschappij en mobiliteit veranderen snel; denk aan grootschalige woningbouw, klimaatverandering, elektrische auto’s, thuiswerken en digitalisering.” legt Henri uit.
“Deze ontwikkelingen zorgen voor nieuwe vragen en een groeiende informatiebehoefte die we met het huidige modelinstrumentarium niet altijd toereikend kunnen beantwoorden. Met SMP gaan we ons modelinstrumentarium voor personenmobiliteit vernieuwen om de impact van deze transities op mobiliteit beter te kunnen voorspellen. We willen niet alleen prognoses maken, maar ook dieper kunnen kijken naar hoe beleidsmaatregelen uitpakken voor verschillende doelgroepen.”

Ronald vult aan: “Alle veranderingen die voor onze deur staan, hebben impact op mobiliteit in Nederland. Dit vraagt om modellen die flexibeler zijn en complexe mobiliteitspatronen – zoals multimodaal reizen, – beter vastleggen. Daarbij komt de uitdaging om de werking en de uitkomsten transparant en uitlegbaar te houden voor de politiek en de burgers. Dit is belangrijk, want op basis van deze modellen worden straks impactvolle beleids- en investeringsbeslissingen genomen over de inrichting van ons land en onze mobiliteit.”
De kracht van samenwerken aan verkeersmodellen
“We zien fundamentele modelkeuzes op ons afkomen waar een meerjarige aanpak voor nodig is,” vertelt Henri. “Door het in een programma – een alliantie – onder te brengen, bewaken we de samenhang en kunnen we snel schakelen. Het is een niche waar we in werken, en we willen de kennisbasis en expertise in de markt verbreden. Een meerjarenprogramma motiveert partijen zoals Sweco om te investeren in kennis, omdat ze weten dat het niet om eenmalige projecten gaat. Zo ontstaat synergie: samen bereik je meer dan afzonderlijk. Het is 1 + 1 = 3.”
Ronald beaamt dit: “Door de kennis en ervaring over meerdere partijen te verdelen, leren we van elkaar en ontwikkelen we ons gezamenlijk. Voor Sweco betekent dit dat we onze diepgaande kennis verder kunnen uitbouwen en tegelijkertijd bijdragen aan de collectieve kracht van de alliantie door opgedane kennis open te delen.”

Sweco’s rol in verkeersmodellen en toekomstgerichte mobiliteit
Sweco speelt een belangrijke rol in de alliantie, vooral als het gaat om het ‘toedelen’ van het verkeer. Dat betekent: hoe de verkeersvraag over de wegen wordt verdeeld. Ronald licht toe: “We hebben veel ervaring met het nabootsen van autoverkeer via modelleren, inclusief hoe mensen hun route kiezen en waar files ontstaan. Dit doen we zowel voor de wegen op het hoofdwegennet als in stedelijke gebieden. Onze modelspecialisten gebruiken meetgegevens om modellen te verbeteren, te controleren en nauwkeurig af te stemmen.” Henri vult aan: “De kennis die Sweco heeft over de werking van het verkeer en openbaar vervoer in steden*, en de impact daarvan op de hoofdwegen en spoorlijnen, is waardevol voor ons.”
Eerste indruk en gezamenlijke aanpak Alliantie SMP
De alliantie is net officieel van start gegaan. Henri heeft een positief gevoel over de samenwerking: “Wat wij waardeerden in Sweco’s aanbesteding, was hun visie op samenwerking: een actieve en verbindende partner die graag kennis deelt.” Ronald vult aan over Sweco’s aanpak: “Vanaf dag één zetten we in op open communicatie, actieve kennisdeling en proactief meedenken. We willen echt deel uitmaken van het team.”
Maatschappelijke impact van verkeersmodellen
De nieuwe modellen moeten rekening houden met brede maatschappelijke thema’s zoals woningbouw en klimaatverandering. Henri legt uit hoe de alliantie dit aanpakt: “De modellen moeten goed onderscheiden waar mensen wonen, werken en hoe zij reizen. Inzicht in die complexe dynamiek en de samenhang onderling is belangrijk voor beleidsmakers om weloverwogen keuzes te kunnen maken.”
Ronald Plasmeijer vult aan: “Wij brengen hiervoor onze ruime kennis en praktijkervaring van mobiliteit uit heel Nederland in. We zorgen dat de modellen niet alleen technisch goed zijn, maar ook aansluiten bij de Nederlandse situatie en wat onze maatschappij nodig heeft.”
Eén woord om de samenwerking samen te vatten

Synergie
“Synergie. Samen bereik je gewoon meer dan dat je het allemaal afzonderlijk zou doen.” – Henri Palm, strategisch specialist Verkeers- en vervoersmodellen bij Rijkswaterstaat

Eer
“Het is een eer voor ons om een bijdrage te leveren aan deze unieke ontwikkeling op zo’n belangrijk niveau. We zien het als een erkenning van onze kennis en expertise.” – Ronald Plasmeijer, expert verkeersmodellen bij Sweco
Deelnemende partijen aan de Alliantie Strategische Modelvernieuwing Personenvervoer (SMP)
- Overheidspartners: ProRail , Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Planbureau voor de Leefomgeving, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, Rijkswaterstaat
- Kennisinstelling: TNO
- Marktpartijen: Sweco, 4Cast, Goudappel, Haskoning, Significance, VORtech BV


