Een karwei zonder weerga
Arjan en Marco kijken vooruit
Als een kind in de snoepwinkel
Zo kijken infra-experts Marco Leepel en Arjan Verweij naar de hoognodige vervanging en renovatie van onze ‘droge’ en ‘natte’ infrastructuur. Maar ja, snoep verstandig, eet een appel. De vervangingsopgave is zó omvangrijk dat beheerders van kunstwerken behoefte hebben aan slimme oplossingen. Samen met hen zet Sweco de tanden in een karwei zonder weerga.
“Aan het einde van hun Latijn”, zegt Marco over duizenden kunstwerken in ons land. Van historisch stadsbruggetje tot de Merwedebrug en van simpele duiker tot drukke verkeerstunnel. De veelal naoorlogse infrastructuur die alle hoeken en gaten van ons land toegankelijk maakt, slijt door onze reis- en transportlust in rap tempo. De belasting is van een andere orde dan waarmee ooit rekening is gehouden, aldus Marco. “Vergelijk simpelweg de oase van rust van 1950 met onze kakofonie van vervoer en transport. Geen deskundige kon destijds de huidige verkeersintensiteit voorspellen, of de belasting op bruggen door zware vrachtwagens. Logisch dus dat het piept en kraakt.”

Extra urgent
Vervanging of renovatie van alle assets is een reusachtige opgave, stelt Arjan. Sluizen, stuwen en andere assets in het natte areaal vallen onder de hoede van zijn team. “Beheerders zijn er gelukkig mee bezig. Klimaatverandering maakt het nu extra urgent door extremen als hoogwater en verdroging. Dat speelt ook bij gemalen tot ver in de polder.” Daar, en voor alle andere assets, ligt de komende jaren 1,9 miljard euro extra klaar voor de vervangingsopgave. Maar de monsterklus kost de schatkist de komende decennia nóg vele miljarden. Arjan: “Dat kan Nederland niet aan. Het is zaak dit over lange tijd uit te smeren.”
Gelukkig zien de Sweco-experts ook een kentering in de benadering. Marco: “De vervangingsopgave speelt al langer, maar komt nu echt op stoom. Nieuwbouw was voorheen hét antwoord, maar nu klinkt ook de wens voor circulariteit en duurzaamheid. Beheerders hebben behoefte aan meer informatie over urgentie en mogelijkheden.”
Nieuwbouw was voorheen hét antwoord, maar nu klinkt ook de wens voor circulariteit en duurzaamheid. – Marco Leepel, afdelingshoofd Wegen
Assetmanagement
Hoe? Sensoren monitoren de staat van kunstwerken en brengen prioriteiten in beeld. Een deformatiemeting, of zelfs meting van het energieverbruik van een sluis, onthult veel over de noodzaak voor vervanging of mogelijkheden tot renovatie. Marco: “Wij kijken met een constructeursoog naar de meetinformatie en vertalen dat in gedegen advies aan beheerders als Rijkswaterstaat, provincies en waterschappen. Zo kom je tot andere inzichten en kun je aanpassen, renoveren, beheren of eventueel nieuw bouwen.”
Slim
De schop hoeft dus niet zonder meer de grond in. Een tegendraadse mening? “Elk object is een leuke casus, daar kunnen we ons bij Sweco op uitleven”, zegt Arjan. “Maar we moeten met data echt eerst een goed beeld schetsen van hoe het areaal erbij staat. En we moeten de opgave naar een hoger plan tillen door samen met ketenpartners te werken aan slimme oplossingen. Die ketensamenwerking komt op gang.”
Willen we de opgave naar een hoger plan trekken, dan moeten we met data eerst een goed beeld schetsen van de staat van het areaal. – Arjan Verweij, afdelingshoofd Waterbouw
Standaardiseren en meepakken
Bij Sweco werken de afdelingen Wegen en Waterbouw nauw samen aan de opgave. Namens de eerste afdeling breekt Marco een lans voor de ontwikkeling van gestandaardiseerde bouwmethoden, met bouwstenen en processen die overal te repeteren zijn. Deze elementen maken versnelling mogelijk en leggen minder druk op ingenieurscapaciteit. Verweij benadrukt vooral het belang van een toekomstgerichte aanpak. “Om te voorkomen dat ons over vijftig jaar wéér een opgave wacht, moeten we nog meer toekomstgericht werken”, vult Arjan aan. “Dus, meteen meepakken wat je meepakken kan. In Amsterdam zijn we betrokken bij de vervanging van oude, verzakkende kademuren. De kade ligt al snel helemaal open, en dan ligt het voor de hand om daar gelijk heel veel andere zaken te vervangen én die leidingen voor elektrische laadpalen alvast aan te leggen. Er zijn zo talloze voorbeelden.”
Over Marco en Arjan
Marco Leepel
Na zijn studie Civiele Techniek startte Marco in de offshore, om ruim een jaar later bij Sweco te helpen bij aanleg van de Betuweroute. Zijn werk in grote projecten als de A4, Spoorzone Delft en Rijnlandroute combineerde hij met verschillende managementfuncties. Inmiddels geeft hij leiding aan de afdeling Wegen, waarmee hij met ruim 100 collega’s werkt aan de droge weginfrastructuur van Nederland.
Arjan Verweij
Niets minder dan de Deltawerken inspireerden Arjan tot zijn studie Civiele Waterbouw. Na jaren voor Rijkswaterstaat aan projecten in waterbouw, tunnelbouw en assetmanagement gewerkt te hebben, geeft hij nu leiding aan de waterbouwexperts van Sweco. Zijn afdeling was de afgelopen jaren betrokken bij de renovatie van de stuwen bij Driel, Hagestein en Amerongen, als onderdeel van de vervangingsopgave.