Luchtkwaliteit op scholen moet beter: op naar een gezonde, frisse leeromgeving

De missie van Paul van der Heijden

Het is slecht gesteld met de luchtkwaliteit in het basis- en voortgezet onderwijs. Op ruim een kwart van de scholen, in totaal ongeveer 2000, is de luchtkwaliteit onvoldoende. Het is de missie van adviseur energie en duurzaamheid Paul van der Heijden van Sweco om dat te verbeteren. Want een gezonde, frisse school draagt bij aan het leervermogen en de gezondheid van iedereen in het schoolgebouw.

Waarom is goede ventilatie zo belangrijk?

“Het leidt tot betere leerprestaties en gezondere leerlingen. Goede ventilatie verlaagt de concentratie van CO2 en dat doet iedereen in het schoolgebouw goed. Er zijn nog steeds veel scholen zonder mechanisch ventilatiesysteem. Als noodoplossing zetten ze daar deuren en ramen open om te ventileren. Maar in de winter is dat qua energieverbruik niet handig. Ook krijgen leerlingen en docenten het dan gewoon te koud.

Hoe maak je een gebouw gezonder en frisser?

Het aanbrengen van een mechanisch ventilatiesysteem is het belangrijkst. Het ventilatiesysteem zorgt voor voldoende verse lucht in het klaslokaal. Daarnaast voert het verontreinigde lucht naar buiten af. Ook kan het systeem worden voorzien van verwarming en koeling om de binnentemperatuur op niveau te houden. Voldoende verse lucht is dus erg belangrijk, maar het is niet het enige waar we op letten. Ook het geluidsniveau en voldoende daglicht zijn essentieel voor een goed binnenklimaat.

 

Hoe maak je een gebouw gezonder en frisser?

Het aanbrengen van een mechanisch ventilatiesysteem is het belangrijkst. Het ventilatiesysteem zorgt voor voldoende verse lucht in het klaslokaal. Daarnaast voert het verontreinigde lucht naar buiten af. Ook kan het systeem worden voorzien van verwarming en koeling om de binnentemperatuur op niveau te houden. Voldoende verse lucht is dus erg belangrijk, maar het is niet het enige waar we op letten. Ook het geluidsniveau en voldoende daglicht zijn essentieel voor een goed binnenklimaat.

 

Hoe zit het met de richtlijnen vanuit de overheid?

Die zijn er zeker, want om de ventilatie te verbeteren is het belangrijk om duidelijke eisen te stellen aan het ontwerp van de installatie. De Rijksoverheid heeft hiervoor het ‘Programma van Eisen – Frisse Scholen’ ontwikkeld. In dit programma staan drie ambitieniveaus: klasse C (voldoende), klasse B (goed) en klasse A (uitmuntend). Klasse B komt qua ventilatiecapaciteit overeen met het bouwbesluit Nieuwbouw. Bij Sweco vinden we echter dat klasse A de standaard zou moeten zijn. Hiermee wordt het aandeel koolstofdioxide verder verlaagd en het aandeel zuurstofgehalte in de lucht verhoogd. Dit komt de gezondheid en leerprestaties van de kinderen ten goede.

Kun je daarmee echt het verschil maken?

Ja, bijvoorbeeld op het Vellesan College in IJmuiden, waar de ventilatie een flinke upgrade heeft gekregen. Sweco maakte het ontwerp en begeleidde de uitvoering hiervan. De grootste uitdaging was het monumentale deel van het schoolgebouw. Alle klaslokalen daar zijn nu voorzien van een mechanisch ventilatiesysteem met een losse decentrale ventilatie-unit per klaslokaal. Dat monumentale deel voldoet nu aan het hoogste ambitieniveau, klasse A, en daar zijn we trots op!

Hoe kun je een school ‘fris’ maken?

Eerst brengen we de huidige ventilatievoorzieningen in kaart. Daarna dragen we verbetervoorstellen op maat aan, uiteraard ook op basis van de wens van de klant. We benadrukken dan altijd de voordelen van klasse A . Als de keuze is gemaakt stellen we het technisch ontwerp op, verzorgen we de uitvraag naar geschikte marktpartijen en begeleiden we de uitvoering van het werk. Ook daarna blijven we betrokken om de prestaties van het systeem te monitoren en bij te sturen waar nodig.

Hoe zie jij de toekomst?

Het is mijn missie om zoveel mogelijk scholen ‘fris’ te maken. Hoe meer scholen we het label ‘Frisse Scholen Klasse A’ kunnen geven, hoe beter. Wat mij betreft doen we dat straat na straat, school na school, tot alle leerlingen en docenten in een gezonde omgeving kunnen werken. Het liefst zou ik als eerste aan de slag gaan met relatief oude schoolgebouwen, waar nog geen ventilatiesysteem aanwezig is. Uiteindelijk kunnen we dan al die 2000 gebouwen een ventilatie-upgrade geven.

Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons?

Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.