Sweco wederom aan de slag in Kennisalliantie ProRail
Gunning drie corridors
ProRail heeft op 29 augustus 2022 de ingenieursdiensten voor het ontwerp van drie ERTMS-corridors definitief gegund aan een Kennisalliantie met vijf ingenieursbureaus. Naast Sweco zijn Arcadis, Movares, Nexus Rail en Royal HaskoningDHV geselecteerd. De corridors zijn de Noordelijke lijnen (ENL), Hanzelijn – Lelystad (EHL) en Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (ESAAL).
Digitaal treinbeveiligingssysteem
ERTMS is het toekomstige digitale treinbeveiligingssysteem voor het Nederlandse spoor en vervangt ATB, het huidige analoge beveiligingssysteem. Met ERTMS kunnen treinen makkelijker de grens over. En het vergroot de betrouwbaarheid, punctualiteit en veiligheid.
Van ontwerp tot indienststelling
De gunning behelst de ingenieursdiensten voor het volledige engineeringstraject. Van het opstellen van het ontwerp tot en met het testen en de indienststelling. Alles wat noodzakelijk is voor het verkrijgen van een aantoonbaar veilig werkend ERTMS-systeem.
Kennisalliantie
Op de drie genoemde corridors werken we samen in een Kennisalliantie net als op het baanvak Kijfhoek – Belgische grens. De Kennisalliantie vergemakkelijkt uitwisseling van kennis en ervaring tussen de verschillende projecten: tussen de ingenieursbureaus onderling én met ProRail. Het is ook een platform om de kennis van systeemleverancier Thales over te dragen. Belangrijk voor de snelle realisatie van het programma ERTMS en de landelijke uitrol.
Verschillende percelen
Vanwege de vereiste kennisoverdracht en de complexe planning heeft ProRail gekozen voor een gecombineerde aanbesteding van ENL, EHL en ESAAL. Dit maakte het mogelijk om delen van verschillende projecten te combineren in één perceel. Sweco gaat aan de slag met deelcorridor Groningen – Roodeschool/Delfzijl, deelcorridor Groningen – Nieuwschans/Veendam en emplacement Groningen. De verwachte omvang voor de werkzaamheden van Sweco is ca. 13 miljoen euro, met een looptijd van 8 jaar.
Ontwerpen en ontwikkelen
In alle projecten (inclusief Kijfhoek-Belgische grens) wordt het nieuwste ERTMS-systeem voor het eerst in Nederland toegepast. Dit systeem is in ontwikkeling terwijl wij als ingenieursbureau al met het ontwerp van baanvakken bezig zijn. De nauwe samenwerking tussen de vijf ingenieursbureaus en ProRail zorgt ervoor dat ERTMS bij alle projecten op dezelfde manier wordt toegepast. Zo ontstaan voor machinisten, verkeersleiders en voor onderhoudspersoneel geen verschillende situaties.
De invoering van ERTMS is één van onze grootste klussen ooit. Dat doen we graag samen met de vakmensen van de ingenieursbureaus. Samen leveren we zo een grote bijdrage aan het spoor naar morgen. – Mirjam van Velthuizen-Lormans CFO ProRail
Het hele persbericht van ProRail lees je hier.

Maartje Meijer
Directeur communicatie

