Onderzoek: kwart Nederlanders heeft noodpakket in huis

Een kwart van de Nederlanders (24%) heeft al een noodpakket in huis en nog eens 38% is van plan om er snel één aan te schaffen of samen te stellen. Slechts 17% van de ondervraagden vindt het niet nodig om een noodpakket in huis te hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco.

Voorbereid zijn op onverwachte situaties (52%) noemen mensen als belangrijkste reden om een noodpakket in huis te willen hebben. Ook persoonlijke gemoedsrust en veiligheid (46%), de kans op stroomstoringen (34%) of overstromingen (24%) en adviezen in het nieuws (32%) spelen een rol in de keuze om een noodpakket te regelen.

Veel winkels bieden kant-en-klare noodpakketten aan (Foto: Sweco Nederland)

 

Waterveiligheid
In het onderzoek van Sweco en Ipsos wordt ook de waterveiligheid van Nederland belicht. Zo denkt 59% dat er een middelgrote tot zeer grote kans bestaat dat ons land de komende tien jaar met grote overstromingen te maken krijgt, 73% vindt daarom dat de overheid meer geld moet investeren in bescherming tegen het water, zoals in dijkversterking en stormvloedkeringen.

Ook de kwaliteit van het drinkwater komt aan bod: meer dan de helft van de ondervraagden maakt zich zorgen over mogelijke vervuiling van ons drinkwater (54%) en 63% vindt dat er investeringen nodig zijn om de kwaliteit van ons drinkwater te garanderen en verbeteren.

Alex Hekman, business director water:

“Waterveiligheid en de gevolgen van klimaatverandering zijn de belangrijkste risico’s voor noodsituaties waar Nederland mee te maken kan krijgen. Blijvende aandacht voor de belangrijke watervraagstukken is daarom noodzakelijk. Ik ben ervan overtuigd dat we tot slimme, duurzame oplossingen kunnen komen als we samenwerken over disciplines heen en alle expertise op dit vlak op de juiste manier inzetten. Ons doel als experts is om te voorkomen dat we die noodpakketten nodig hebben.”

Wijs met water
Sweco Nederland liet het onderzoek uitvoeren in aanloop naar een grote watercampagne onder de noemer ‘Wijs met water’, waarin de nadruk ligt op alle aspecten van watermanagement. Zo gaat het over het belang van schoon en veilig drinkwater. Maar ook Sweco’s expertise op het gebied van de bescherming van Nederland tegen overstromingen en een stijgende zeespiegel komen in de campagne aan bod, net als droogte, schoon oppervlaktewater en schoon water in de industrie.

Eerder riepen onder meer het Rode Kruis en diverse burgemeesters op om een noodpakket in huis te halen. Die oproepen kregen veel aandacht in de media, het televisieprogramma Vandaag Inside lanceerde zelfs een eigen noodpakket. Ook de Rijksoverheid benadrukt het belang om je voor te bereiden op een noodsituatie met de campagne Denk Vooruit. Daarin krijgen mensen advies over situaties van langdurige uitval van elektriciteit, drinkwater of internet.

 

Onderzoeksverantwoording
De data is gebaseerd op online onderzoek door Ipsos I&O onder een nationaal representatieve steekproef Nederlanders (n=500). Het onderzoek is nationaal representatief uitgezet op geslacht, leeftijd (18-65) en regio. De data zijn verzameld op 18-02-2025. Voor meer informatie neem contact op met Paulien Schieven (Chief Client Officer): paulien.schieven@ipsos.com).

Nick Renooij

Head of Press