0 van 0 resultaten voor ""

Gepubliceerd: april 6, 2021

Slim bedacht: Tunnelvisie kun je trainen

Een tunnel inrijden doe je nooit alleen

Ja, de weg voor je is leeg en je achteruitkijkspiegel eveneens… en tóch kijkt er iemand met je mee. Verbonden via camera’s, kilometers kabel en nog veel meer techniek, reist steeds een tunneloperator mee ondergronds. Ook in de gloednieuwe Victory Boogie Woogietunnel, onderdeel van de Rotterdamsebaan in Den Haag, houden operators alles in de gaten. Het maakt operators tot ideale reisgenoten in de 1850 meter lange tunnel, met dank aan training door Jolanda van Gool en haar collega’s van Sweco.

Hand in hand, dat gaan tunnels en techniek. Alles komt samen in een centrale waar operators hun werkplek hebben. Vaak is de centrale op afstand te vinden, maar in het geval van de Victory Boogie Woogietunnel zitten de operators recht boven de actie. Hun centrale is – in ieder geval tijdelijk – te vinden op het dak van de in februari geopende tunnel. Weggebruikers op de A13 rijden er vanaf knooppunt Ypenburg doorheen richting het centrum van onze hofstad.

Strenge eisen

Jolanda van Gool, adviseur Mobiliteit bij Sweco, was intensief betrokken bij de training van de operators van de tunnel, zoals zij dat eerder ook was bij de opleiding van operators van de Koning Willem-Alexandertunnel in de A2 bij Maastricht en de Maastunnel in Rotterdam.

De tunneltechniek vraagt nogal wat kennis. Er zijn strenge Europese eisen, maar in Nederland zijn er nóg strengere eisen. Dit alles na de dodelijke branden in de Mont Blanctunnel, Tauerntunnel en Gotthardtunnel.

Arsenaal

Onder meer verkeerslussen in het wegdek, verlichting, geluidsinstallaties, hulpposten en cameratoezicht behoren standaard tot het arsenaal van operators. Van Gool: “De wisselende intensiteit van de verlichting is belangrijk. Die is bij de in- en uitgang anders en kan in de hele tunnel feller schijnen bij een ongeval. Daarnaast is de ventilatie van levensbelang. Die moet bij problemen de juiste kant opgaan, zodat eventuele rookwolken niet boven de vluchtroutes hangen. Vlammen zijn vaak niet de oorzaak van sterfgevallen in tunnels, rook is dat wel.”

Zelfvoorzienend

De Victory Boogie Woogietunnel is overigens deels zelfvoorzienend in energie dankzij zonnepanelen op het dak van de tunnel. Milieuvriendelijk is het ook systeem dat met behulp van statische elektriciteit uitgestoten fijnstof opvangt bij de uitgangen van de tunnel.

Scenario’s

In hun opleiding krijgen operators tal van scenario’s voor de kiezen, waarbij ze de situatie moeten veilig stellen, weggebruikers helpen, verkeer omleiden en hulpdiensten op de juiste manier begeleiden. Camerabeelden zijn cruciaal om de situatie goed in te schatten en te monitoren. “Die komen niet alleen binnen bij de operators, maar ook op schermen bij de hulppost bij de ingang van de tunnel en zelfs op schermen in gealarmeerde hulpvoertuigen”, aldus van Gool.

Knoppentrainer en virtual reality

Een knoppentrainer laat operators wennen aan de bediening van alle techniek. Ook zet Sweco virtual reality in om scenario’s na te bootsen zodat het voor de tunneloperator een realistische oefening is. En onderdeel van de opleiding is natuurlijk ook een wandeling door de échte tunnel, die operators tijdens een dienst ieder half uur nauwgezet controleren. Aan het einde van de rit doorstaan de operators een door Sweco ontworpen examen en wacht hen een certificaat.

Al telt Nederland tunnels in vele soorten met ieder hun eigen procedures en vluchtwegen, Sweco denkt en werkt mee aan een landelijke opleiding voor tunneloperators. Een dergelijke opleiding maakt operators breed inzetbaar en houdt Nederland voorop in veilige tunneltechniek.

Heb je niet kunnen vinden wat je zoekt of heb je een vraag?

Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.