Drie aandachtspunten voor een bruisend én uniek centrumgebied
Een levendig, sfeervol centrumgebied, waar je graag komt. Een groene, duurzame plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, waar je graag langer verblijft en ook wilt terugkeren. Hoe creëer je dat? Wij helpen je daar graag bij. Adviseur vrije tijd en detailhandel Miriam Hempen van Sweco bespreekt in dit artikel drie aandachtspunten voor een bruisend én uniek centrumgebied.
1. Trend van kopen naar elkaar ontmoeten én – niet te vergeten- recreëren
De aantrekkelijkheid en identiteit van een centrumgebied wordt steeds meer bepaald door horeca, diensten, vergroening, cultuur en ontspanning. Momenteel worden leegstaande panden getransformeerd naar woningen, de openbare ruimte wordt vergroend, er komt ruimte voor maatschappelijke functies in de plinten en horecameters worden toegevoegd. Maar één ding wordt in de plannen nog steeds achtergesteld, namelijk het recreëren. Terwijl cultuur, ontspanning en beleving juist dé belangrijkste voorzieningen zijn die een centrumgebied uniek en dynamisch maken.
2. Leisure voorzieningen zorgen juist voor die extra beleving
Leisure en culturele functies zijn de functies die zorgen voor dynamiek. Ze verlengen de levendigheid van een gebied naar 17 uur per dag. Doordat er meer woningen worden gebouwd in stedelijk gebied is het van belang om ook leisure en culturele voorzieningen in de plannen mee te nemen. Alleen dan ontstaan aantrekkelijke woon-, werk- en bezoekplekken. Woningen, kantoorruimtes, winkels, maatschappelijke voorzieningen en vergroening van een centrumgebied komen vaak terug in transformatieplannen. Zorgen deze functies voor de echte dynamiek die een centrumgebied nodig heeft? Zorgen ze voor de nodige ontmoeting en beleving van bewoners en bezoekers? Ons antwoord luidt: niet voldoende. De genoemde functies zijn zeker een aanvulling, maar zorgen niet voor de nodige omslag. Hieronder drie voorbeelden van leisure functies die een toevoeging zijn op de bestaande functies.

Sport
Functies die dit thema vertegenwoordigen worden niet snel als kans gezien voor centrumgebieden door ruimtegebrek. Ze zorgen echter wel voor de nodige dynamiek met andere functies én geven de openbare ruimte een beweegvriendelijk karakter. Denk hierbij aan een urban sportpark, zoals in Roosendaal en de groene, sportieve oase van het beoogde Koningswei in Tilburg.
Cultuur
Maak ruimte voor de creatieven onder ons in de vorm van expositieruimtes, een klein theater of een digital art museum dat steeds populairder worden. Daarnaast is het belangrijk om de identiteit van een stad uit te dragen naar bewoners en bezoekers. Geef ook ruimte voor kunst en cultuur in de openbare ruimte, bijvoorbeeld in de vorm van kunst- of cultuurlooproutes waardoor er levendige pleinen en straten ontstaan.
Ontspanning
Breng leisure voorzieningen in een kleiner formaat naar het centrum in plaats van op bedrijventerreinen aan de rand van de stad, zoals een speelparadijs of arcadehal met als voorbeeld The Game Box in hartje Apeldoorn. Of laat bewoners ontspannen en genieten. Denk hierbij aan een City Spa of een klein stadspodium in de buitenlucht.
3. De rol van elke stakeholder om de levendigheid terug te brengen
Ieder centrumgebied kent eigen kansen en bedreigingen waarbij een gedragen aanpak door verschillende stakeholders van belang is. Hoe kunnen de verschillende stakeholders hun bijdrage leveren aan een dynamisch centrumgebied Het is belangrijk dat de gemeente focust op de eigen identiteit van de stad. Leren van andere gebiedsontwikkelingen is een must. Kijk naar de elementen die je stad uniek maken. Voor projectontwikkelaars en vastgoedeigenaren is het belangrijk om niet te veel op de korte termijn te focussen, maar ook te onderzoeken wat de successen van leisure voorzieningen zijn op langere termijn. Werk vanuit een goed markt- en effectenonderzoek die als basis dient voor de business case en het verdere proces. En draag bij aan investeringen in de openbare ruimte om deze naar een hoger niveau te tillen. De openbare ruimte en inrichtingselementen in Leidsche Rijn Centrum zijn hier een goed voorbeeld van.
Het is noodzakelijk om de huidige én toekomstige bewoners te laten participeren in de plannen voor het centrum, vanaf het begin af aan. Waar hebben zij behoefte aan? Test de plannen en scherp ze aan op de resultaten. Betrek lokale ondernemers bij de plannen. Het is belangrijk om ondernemers uit verschillende sectoren te betrekken om daadwerkelijk een dynamisch centrumgebied te creëren. Een mix van horeca, retail, ambachtsdiensten, leisure en culturele functies. Ondernemers vinden elkaar met een samenwerking tussen verschillende sectoren waardoor creatieve concepten ontstaan die de uniekheid van de stad versterken.
Sweco voelt de urgentie voor de realisatie van toekomstbestendige centrumgebieden. Meer weten? Neem contact met ons op.