5 vragen aan Rudi van Hedel

Een slim en circulair bushokje van de toekomst

De Cleantech Battle 2020, met finalisten van vijf scholen in het hoger onderwijs, is gewonnen door HAN University of Applied Sciences (Hogeschool Arnhem en Nijmegen). Het winnende team heeft een uniek concept ontworpen voor een duurzame, circulaire, milieuvriendelijke (biobased) en multi-inzetbaar bushokje dat goed past in het straatbeeld van de toekomst. Zij zijn hierbij begeleid door Emiel Meijers, commercieel manager Mobility Solutions en Rudi van Hedel, hybride docent bij HAN en projectmanager Biobased & Circular Economy, beide werkzaam bij Sweco. We spraken met Rudi over het winnende ontwerp.

1. Hoe kwamen jullie op het idee?

‘Het winnende ontwerp is gemaakt door een groep studenten van opleiding Industrieel Product Ontwerp (IPO). De opdracht was: ontwerp een biobased, circulair, modulaire abri (bushokje) waarin Smart Traffic sensoring kan worden toegepast. Daarnaast moest de CO2-footprint met tenminste 80% worden gereduceerd ten opzichte van traditionele abri’s, waar veelal aluminium en plastic in zijn verwerkt. Maar bovenal moest het ook een mooie abri zijn met een vriendelijke uitstraling die past in het straatbeeld van de toekomst.’

Portret van Rudi van Hedel voor bushokje met groen dak

2. En wat is het geworden?

‘We hebben een circulair en biobased bushokje ontworpen met sensoring die het mogelijk maakt om Smart Traffic aan te sturen. Smart Traffic is software waarmee de meest optimale doorstroming wordt berekend, op basis waarvan de verkeerslichten worden aangestuurd. Het combineert en analyseert data vanuit GPS-signalen, lussen in de weg en informatie die wordt ingewonnen vanuit de abri. De jury roemde het totaalconcept en de brede toepasbaarheid in Nederland.’

3. Wie zijn erbij betrokken?

‘De opdrachtgevers waren Outdoor Furniture Nederland (OFN), Sweco Nederland en Textline Reclamecentrum. Het ontwerp is gemaakt door een groep studenten van opleiding Industrieel Product Ontwerp (IPO). Afgelopen halfjaar heeft een nieuwe groep van acht studenten van de HAN van de opleidingen IPO en Werktuigbouwkunde het ontwerp verder uitgewerkt.’

4. Wordt het ontwerp ook echt in productie genomen?

‘Op dit moment wordt het ontwerp daadwerkelijk door studenten, OFN en Sweco gebouwd. In oktober wordt het eerste exemplaar onthuld op Halte Houdringe, de bushalte aan de Soestdijkseweg in De Bilt, vlakbij het kantoor van Sweco!’

5. Is dit het bushokje van de toekomst?

‘Het ontwerp van het circulaire bushokje is grotendeels gemaakt door de toekomstige gebruikers zelf, vanuit hun eigen beleving van de toekomst. Het leuke is dat we tijdens deze samenwerking zijn gaan kijken door de ogen van die forens van de toekomst, en wat hun ideeën daarbij zijn. Daarbij zijn we bij het ontwerp uitgegaan volledig biobased materialen: hout, biocomposieten en bioplastic. Er komt dus geen plastic en aluminium aan te pas. Het heeft ons geïnspireerd om onze kennis verder te verbreden en meer te gaan samenwerken met techniek. Bijvoorbeeld door vaker te gaan werken met biobased bouwproducten of isolatiemateriaal. Ik geloof erin dat we ons materiaalgebruik drastisch moeten gaan veranderen als we toekomstbestendig willen worden. Dat begint met nieuwe circulaire ontwerpen waar duurzame, biobased materialen worden gebruikt. Dit bushokje past heel goed in die lijn.’

Groen Dak Bushalte

Over deze prijs

De Cleantech Battle is een initiatief van het Cleantech Center in Zutphen. Bedrijven kunnen hun vragen op het gebied van duurzame technologie aan het Cleantech Center voorleggen. Deze worden dan als Cleantech Challenges uitgezet bij verschillende onderwijsinstellingen in Oost-Nederland (mbo, hbo en wetenschappelijk onderwijs). In de jaarlijkse Cleantech Battle strijden de beste ideeën om de hoofdprijs. De Cleantech Battle is alweer voor de zevende keer georganiseerd.

Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons?

Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.