Landelijk onderzoek Sweco: veiligheid fietsroutes niet op orde

Op veel plekken in Nederland zijn fietsroutes onveilig. Te smalle fietspaden, wegen met snelheden van 50, 60 en tot wel 80 kilometer per uur zonder aparte fietspaden en gevaarlijke oversteekplaatsen vormen een gevaar voor fietsers. Dat blijkt uit het onderzoek Verkeersveiligheid fietsroutes in Nederland dat architecten- en ingenieursbureau Sweco uitvoerde in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland.

Uit het onderzoek blijkt ook dat een investering van 2,3 miljard euro nodig is om de komende 30 jaar ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden te voorkomen. De initiatiefnemers van het onderzoek, Fietsersbond en Bouwend Nederland, roepen de Tweede Kamer op te investeren in fietsroutes om de veiligheid van fietsers te verbeteren.

Hans Drolenga, adviseur veilige mobiliteit bij Sweco:
“Eén van de grootste risico’s voor fietsers zijn de gemengde wegen. Auto’s en fietsers delen daar dezelfde rijbaan – met snelheden van 50, 60 of zelfs 80 kilometer per uur. De snelheidsverschillen zijn hier te groot, en afslaande automobilisten zien fietsers op dergelijke wegen sneller over het hoofd. Een oplossing hiervoor is het creëren van een vrijliggend fietspad, we zien dat de veiligheid op zo’n weg dan substantieel toeneemt.”

Smalle fietspaden
Ook de breedte van fietspaden is een belangrijke factor voor de veiligheid. Hoe smaller het fietspad, hoe meer ongelukken. Wegbeheerders die relatief het grootste aandeel te smalle fietspaden hebben zijn gemeenten Lochem, Haaksbergen en Dinkelland. Wegbeheerders die juist goed scoren op brede fietspaden zijn onder meer de gemeenten Roerdalen, Dongen en Reusel-de Mierden. In totaal zijn er 19 wegbeheerders die zeer goed scoren op brede fietspaden.

Eenmalige investering
Uit het onderzoek blijkt dat eenmalige investering van ruim 2,3 miljard euro nodig is om de drukste fietsroutes van Nederland veiliger te maken. Met dit bedrag kunnen op al die plekken aanpassingen worden gedaan, zoals het aanleggen van vrijliggende fietspaden, het verbreden van fietspaden of het verwijderen van parkeervakken langs fietspaden.

Naar schatting leidt dat tot 10.000 minder verkeersgewonden en 220 minder verkeersdoden over een periode van 30 jaar. Hiermee wordt gedurende die 30 jaar 9,1 miljard euro aan kosten bespaard die gepaard zouden gaan met deze verkeersgewonden en verkeersdoden.

Heb je een vraag of wil je naar aanleiding van de actualiteit, persbericht of een publicatie in contact komen met ons?

Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon.