Unieke ontwerpuitdaging: wat als de aarde onze klant is?
Wat als de aarde onze klant is? Met die vraag gaat het Arnhemse bureau Fillip Studios dit jaar aan de slag, samen met experts van Sweco. Het architecten- en ingenieursadviesbureau koos deze ontwerpstudio uit tientallen inzendingen om samen een unieke ontwerpuitdaging aan te gaan in het Co/Lab, een programma van Dutch Design Foundation.
Binnen dit Co/Lab nodigt Sweco haar eigen experts uit om hun werk vanuit het gedachtegoed ‘de aarde als klant’, verder te brengen. Niet alleen ontwerpen voor economische efficiëntie op de korte termijn, maar ook vanuit regeneratief denken op de lange termijn.
Dat gebeurt met oog voor de bodem, water, lucht, biodiversiteit en de leefbaarheid voor toekomstige generaties. Samen met de geselecteerde ontwerpstudio worden co-creatiesessies georganiseerd waarin Sweco-medewerkers, dwars door disciplines heen, hun kennis, vragen en ideeën inbrengen.

Fillip Studios
Voor dit vijfde Co/Lab met Sweco is Fillip Studios dus gekozen als ontwerpstudio. Het Arnhemse bureau staat bekend om het creëren van interactieve installaties, tentoonstellingen en ervaringen die kunst, technologie en verwondering combineren. Met een multidisciplinair team werkt Fillip Studios wereldwijd aan projecten die technologie, wetenschap en cultuur samenbrengen, van New York tot Tokyo, én in hun thuisbasis in Nederland.
Op de foto: het team van Fillip Studios (Bron: Nick Bookelaar)
De studio haalt in dit traject middels co-creatiesessies kennis en inzichten op bij de Sweco-experts. Deze inzichten worden samen vertaald naar een visueel krachtige en zintuiglijk prikkelende installatie tijdens de Dutch Design Week, die gehouden wordt in Eindhoven van 18 tot 26 oktober.
De installatie kan ook na afloop van DDW25 nog ingezet worden binnen Sweco’s eigen organisatie én daarbuiten. Zo maken we van een abstracte gedachte een tastbare verbeelding: een uitnodiging om samen te leren ontwerpen, leven en denken, in opdracht van de aarde.

Het ontwerpteam van Sweco en Fillip Studios (Bron: Sweco/Lidewij Smeur)