0 van 0 resultaten voor ""

Sweco wint innovatieve Doe & Durf-competitie 2022

Met het idee ‘Boerenwaterstof’ is team Sweco winnaar van de publieks- én juryprijs van de Doe & Durf-competitie 2022. En stond Sweco maar liefst voor de zesde keer op rij in de finale van deze prestigieuze en op innovatiegerichte competitie van branchevereniging NLingenieurs. Dit jaar was het thema van de competitie energietransitie.

Tamara Monster, lid van Sweco’s finaleteam en adviseur bij Sweco, is trots op hun idee, het team en deze hoofdprijs. “Het team heeft in heel korte tijd een idee bedacht en uitgewerkt waar de jury veel potentie in ziet. Het is gaaf om hier als jonge professionals aandacht voor te krijgen. Met deze prijs krijgen we de kans om ons idee verder uit te werken tot een toepassing in de praktijk.”

 

vlnr: Jet, Pascal, Noor, Tamara en Chris.

Doe & Durf challenge uitreiking

Over Boerenwaterstof

Boerenwaterstof is het antwoord van onze talenten Tamara Monster, Noor Boon, Jet Greevink, Chris van Vliet en Pascal Zeeman op het vraagstuk energietransitie. Dit innovatieve businessmodel verbindt de klimaatmaatschappelijke problemen in één oplossing.

Sweco’s idee is om waterstof voor mobiliteit te maken van mest in combinatie met de piek-energie die we nu niet kwijt kunnen aan het energienet. Hiervoor zet het team het Plasmalyse-proces in dat mest omzet in waterstof en andere winstgevende producten. Deze omzetting zal gebeuren tijdens energie-piekmomenten en lokaal bij het tankstation. Zo kan waterstof getankt worden door personen- en zwaar vervoer.

Uit het juryrapport

..de jury is zeer gecharmeerd van het idee en onder de indruk van de uitwerking van de business case. Het team heeft in korte tijd dit concreet en gedetailleerd weten te beschrijven. Het is een veelbelovend idee dat de boerenindustrie duurzaam inzetbaar kan maken. En daarmee direct aansluit bij de actuele discussie rond klimaat, CO2 en stikstof. Een heel mooi integraal idee met toekomstwaarde.

Dit is wat innovatiekracht betekent. Onze jonge professionals weten keer op keer slim en creatief om te gaan met de kennis die Sweco en onze omgeving rijk is. En weten dit te verbinden aan maatschappelijke- en klantvraagstukken als energietransitie. – Eugene Grüter, CEO Sweco Nederland

Maartje Meijer

Directeur communicatie