Sweco evalueert praktijkproef voorspellen verkeersstromen Rotterdam

Voorspellen is en blijft een behoefte van de mens. Sinds januari van dit jaar is ook de verkeerssituatie op de weg te voorspellen. Wegbeheerders in Zuid-Holland gebruiken namelijk sinds januari in hun verkeerscentrales een verkeersvoorspellingsapplicatie, bedoeld om de inzet van verkeersmaatregelen te ondersteunen. Het is een praktijkproef opgezet door De Verkeersonderneming in samenwerking met BEREIK! en Rijkswaterstaat. Sweco evalueerde deze praktijkproef.

De Verkeersonderneming, een samenwerkingsverband dat erop gericht is om de bereikbaarheid van de regio Rotterdam met onder andere innovatieve oplossingen te verbeteren, voerde in het kader van Beter Benutten het project ‘Praktijktoepassing verkeersvoorspelling regio Rotterdam’ uit. De verwachting is dat door gebruik te maken van voorspellingen de effectiviteit van maatregelinzet kan worden vergroot – vooral in situaties van niet reguliere files – en dat daarmee de fileproblematiek in de regio Rotterdam vermindert.

FOCUS OP KORTE TERMIJN
De focus van het project ligt op verkeersvoorspellingen voor de korte termijn (maximaal 1 uur vooruit). De voorspellingen zijn gericht op het wegennet van de regio Rotterdam. Tijdens een Best Value Procurement aanbestedingstraject werd in 2015 Fileradar geselecteerd voor het ontwikkelen van een verkeersvoorspellingsapplicatie.

VOORSPELLING VERKEERSSITUATIE
Fileradar ontwikkelde een applicatie die onder andere een beeld – een zogenaamde common operational picture – geeft van de huidige verkeerssituatie en de verwachte ontwikkeling van de verkeerssituatie en die bovendien reistijden voor diverse routes kan voorspellen. BEREIK!, Rijkswaterstaat, Gemeente Rotterdam, Gemeente Den Haag en Provincie Zuid-Holland zijn in de rol van (dagelijkse) gebruiker betrokken bij de proef.

RESULTATEN
Erik Brave, projectleider bij Sweco, evalueerde de applicatie. Volgens hem heeft de applicatie vooral toegevoegde waarde bij kleinere incidenten en incidenten in een rustigere periode. “In deze situaties kan de wegverkeersleider in de verkeerscentrale met behulp van een verkeersvoorspelling de te nemen maatregelen afstemmen op de mate van verwachte hinder.”

OBJECTIEF INZICHT
Volgens Erik levert de applicatie een objectief inzicht in de verwachte reistijdontwikkeling. “Daarmee ondersteunt de applicatie de beslissing van de wegverkeersleider. Kwantitatieve uitspraken over reductie van voertuigverliesuren vragen om een langere meetperiode van representatieve cases. In enkele cases is voorlopig winst zichtbaar.”

CONTACT
Erik Brave
Projectleider
T +31 88 811 59 90
E erik.brave@sweco.nl

MEER INFORMATIE
Mobiliteit