Reizen met rijst: circulaire bushokje geopend
Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons?
In 2020 won de HAN University of Applied Sciences (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) de Cleantech Battle met het ontwerp voor dit duurzame, circulaire, milieuvriendelijke (biobased) en multi-inzetbaar bushokje dat goed past in het straatbeeld van de toekomst. Zij zijn hierbij begeleid door Sweco collega’s Emiel Meijers, commercieel manager Mobility Solutions en Rudi van Hedel, hybride docent bij HAN en projectmanager Biobased & Circular Economy.
Het sedumdak van het bushokje zorgt naast een groene en vriendelijke uitstraling ook voor de opname van CO2 en is een plek waar plantjes, insecten en vogels zich thuis voelen waardoor het bijdraagt aan de biodiversiteit. Verder is het bushokje voorzien van zonnepanelen waarmee de verlichting en de apparatuur waarmee de verkeersintensiteit wordt gemeten van energie worden voorzien. Aan het einde van de levensduur wordt het bushokje gedemonteerd, hergebruikt of gerecycled. Het gebruik van rijstvlies als basis voor de bouw van het bushokje is een duurzame keuze. Rijstvlies komt vrij als restmateriaal bij de verwerking van rijst voor consumptie. Rijstvlies is de huls rondom een rijstkorrel die wordt verwijderd voordat rijstkorrel voor consumptie in de winkel ligt. Er is voor deze biobased grondstof dus geen aparte landbouwgrond nodig.
Naast dit circulaire bushokje gaan we ook duurzame lantaarnpalen plaatsen langs een fietspad in onze gemeente. Met dit soort voorbeelden hopen we ook ondernemers en inwoners te inspireren om een bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst. Burgemeester Sjoerd Potters- Gemeente De Bilt
Opdrachtgevers voor de ontwikkeling van het circulaire bushokje zijn OFN en Sweco Nederland. Zij daagden studenten van de HAN uit om een bushokje te ontwikkelen dat bijdraagt aan de landelijke doelstellingen om in 2030 maar liefst 50% minder primaire grondstoffen (mineralen, metalen en fossiel) te gebruiken. Uiteindelijk moet dat in 2050 leiden tot een volledig circulair Nederland. In het ontwerp is ook rekening gehouden met apparatuur voor het meten van verkeersintensiteit. Deze bushokjes geven daardoor kansen aan gemeenten om op een efficiënte manier permanent real-time de verkeersintensiteit te meten.
Wij gebruiken rijstvlies en andere biobased en circulaire grondstoffen als materiaal is voor verkeersborden en banken in de openbare ruimte. Deze duurzame innovaties zijn voor iedereen goed zichtbaar. Zo werkt het als een vliegwiel voor mensen om erin te geloven dat het mogelijk is om 100% circulair te zijn in 2050. Mark Hofman – OFN