0 van 0 resultaten voor ""

Eco-Dynamisch Fietspad in Emmen

Sweco werkt in een consortium samen met Provincie Drenthe en Recreatieschap Drenthe aan de ontwikkeling van een ‘Eco-Dynamisch Fietspad’. Dit fietspad wordt gemaakt van biocomposietmaterialen en heeft ecodynamische verlichting. Hiermee is het fietspad 100% recyclebaar en heeft het duurzame verlichting. Komende zomer wordt in het provinciale fietspad tussen Klazienaveen en Barger Oosterveen bij Emmen een proeftraject van circa 200 meter aangelegd. Het onderzoek dat nu van start gaat, richt zich op aanlegmethoden, levensduur, fietscomfort, ecologie en kleurverandering.

Vanwege het hoge energieverbruik tijdens de productie en gebruik van fossiele grondstoffen zoeken regionale overheden bij de aanleg van fietspaden naar alternatieve materialen voor asfalt, beton en aluminium. Henk Brink, gedeputeerde Provincie Drenthe: “Voor Drenthe is het van groot belang om vanuit de kansen die biobased economy biedt en het verbeteren van de werkgelegenheid in de provincie ruimte te bieden voor dit proeftraject in Emmen. We hebben het vertrouwen dat het Eco-Dynamisch Fietspad een duurzaam en slim alternatief kan zijn voor het traditionele fietspad.”

Biocomposiet
Biocomposietmaterialen worden gemaakt van (hout-)vezels en biohars. De levensduur van biocomposiet is minstens gelijk aan beton of staal en is 100% recyclebaar. Zowel het fietspad als de verlichting is bij een Eco-Dynamisch Fietspad van biocomposiet gemaakt.

Rudi van Hedel, projectmanager Biomassa & Biobased Economy bij Sweco: “De biocomposietmaterialen zijn minder belastend voor het milieu om te produceren. Het zijn groene grondstoffen zodat ze bijdragen aan een Biobased Economy. Daarnaast zijn biocomposietmaterialen flexibel toepasbaar en demontabel waardoor je een fietspad eenvoudig kunt aanpassen aan de steeds meer diverse gebruikers.”

Ecodynamische verlichting
Ecodynamische verlichting heeft een duurzame LED-verlichting en slimme sensoren waarmee de natuurlijke lichtkleuren in de ochtend, nacht en avond eenvoudig te volgen zijn. Hierdoor wordt verstoring van de leefomgeving tot een minimum beperkt. Besparingen in energie worden bereikt door in de nachtelijke uren de verlichting te dimmen. Indien de sensoren verkeersdeelnemers detecteren of als de veiligheidsomstandigheden daarom vragen, zoals bij mist of een AMBERT-Alert, dan past het verlichtingsniveau zich automatisch aan.

Partners
Het Eco-Dynamisch Fietspad wordt ontwikkeld door het consortium: Sweco Nederland in De Bilt, EVA-Optic te Zwartsluis, Stenden Hogeschool in Emmen met Green PAC en Naftex in Wiesmoor (D). De ontwikkeling wordt organisatorisch en financieel ondersteund door Provincie Drenthe, Recreatieschap Drenthe, het samenwerkingsprogramma ‘INTERREG V Nederland-Duitsland’ en is hiermee door de Europese Unie (EU) medegefinancierd. De belangrijkste doelstellingen van dit programma zijn de verhoging van de innovatiekracht en werkgelegenheid in de regio. Sweco is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en aanleg van het Eco-Dynamisch Fietspad.

Resultaat proeftraject
Het proeftraject van het Eco-Dynamisch Fietspad bij Emmen is een duurproef van een aantal jaren. De eerste resultaten worden dit najaar verwacht.

MEER INFORMATIE
Artikel Cobouw: ‘Houten’ fietspad ecodynamisch verlicht
Artikel Citylab (UK): The Dutch (Obviously) Are Building a Bike Lane Out of Wood

CONTACT
Rudi van Hedel
Projectmanager Biomassa & Biobased Economy
T 06 10 96 12 43
E rudi.vanhedel@sweco.nl