
Duurzame oplossing voor het transporteren van mest
Traditioneel wordt mest met vrachtwagens vervoerd. De grote hoeveelheid transportbewegingen die hiermee gepaard gaat, leidt tot overlast, verkeersonveiligheid, fijnstofuitstoot en is milieuonvriendelijk. Er zijn echter andere mogelijkheden. Sweco onderzocht de haalbaarheid van een leidingsysteem voor mesttransport in de gemeente Bladel en omstreken.
“We realiseerden ons dat het grootste deel van de overlast die we ervaren van veehouderijen te wijten is aan de manier waarop we met mest omgaan,” vertelt Claudia Rieswijk, beleidsmedewerker Milieu bij Gemeente Bladel, opdrachtgever in dit project. “Mest ligt nu maandenlang in een kelder waar het allerlei gassen en reukstoffen afgeeft aan de lucht. Vervolgens rijden we het onbewerkt uit, wat leidt tot uitspoeling naar lucht, bodem en water. De overschotten vervoeren we met een vrachtwagen, met de nodige uitstoot en overlast tot gevolg. Kortom: een heel inefficiënt systeem. Ooit hebben we een dergelijk leidingsysteem ook bedacht voor de menselijke uitwerpselen. Wellicht is nu de tijd aangebroken om hetzelfde te ontwerpen voor ons vee.”
MOBIELE POMPINSTALLATIE
Het systeem verpompt mest van de boerderijen in het gebied naar een centrale mestverwerkingsinstallatie via leidingen. Om bij elke boerderij een pompinstallatie te realiseren is een enorme investering per boerderij nodig. Bovendien zal de mest de pompinstallatie aantasten, wat tot hoge onderhoudskosten leidt. We kozen daarom voor een mobiele pompinstallatie die periodiek de boerderijen langs gaat. Deze installatie heeft meet- en monsternameapparatuur om de meststroom continu te kunnen registeren. Hierdoor wordt mesttransport transparant voor alle partijen.
PIPELEIDINGTRANSPORT IS DE OPLOSSING
“Pijpleidingtransport is heel vaak de oplossing wanneer een grote hoeveelheid vloeistoffen moeten worden getransporteerd,” vertelt John Driessen, expert Piping Systems bij Sweco. “Ook bij deze vraag zagen we grote potentie.” Bij het project waren de belangrijkste stakeholders betrokken: het Ministerie van Economische Zaken, de toezichthouder NVWA, de gemeenten Bladel en Reusel, de provincie Noord-Brabant, Waterschap De Dommel, potentiële mestverwerkers en de agrarische ondernemers.
VOORDELEN ONDERKEND
In de gehele keten worden de voordelen van het innovatieve leidingsysteem onderkend. Jan-Evert van Veldhoven, opdrachtgever namens waterschap De Dommel: “Wij zien bij dit systeem een aantal voordelen die direct effect hebben op de doelstellingen van het waterschap. Één daarvan is de controleerbaarheid van de meststromen en de transparantie hiervan voor alle partijen. Wij zijn van mening dat dit het risico op fraude sterk kan verminderen.”
DE VOLGENDE STAP
Het leidingsysteem is technisch haalbaar. De terugverdientijd is 10 tot 15 jaar, wat voor de stakeholders een geaccepteerd tijdspanne is. Naast de technische en economische haalbaarheid is er ook milieuwinst: minder uitspoeling van nutriënten richting oppervlaktewater, minder emissies en minder overlast voor de omgeving. De volgende stap in dit project is een gezamenlijke pilot om de theoretische haalbaarheid in de praktijk te onderbouwen.
INFOGRAPHIC
Samen met de opdrachtgevers heeft Sweco deze haalbaarheidsstudie op 27 en 28 november aan het publiek gepresenteerd op de manuREsource conferentie te Eindhoven. Zie hieronder een Engelstalige infographic met de resultaten van het onderzoek.
Klik op de afbeelding voor een grotere versie
MEER WETEN
Wilt u meer weten over dit onderwerp of gedachten uitwisselen? Neem dan contact op met John.
John Driessen
Expert Piping Systems en senior adviseur Ondergrondse infrastructuur
T +31 88 811 60 99
E john.driessen@sweco.nl
MEER INFORMATIE
Water
Waterschap De Dommel
Gemeente Bladel