
4 tot 5 miljoen euro filekosten per dag bij uitval Van Brienenoordbrug
Door de constatering van haarscheurtjes kon eind 2016 vrachtverkeer een aantal maanden geen gebruik maken van de Merwedebrug. Met veel verkeershinder en aanzienlijke economische schade tot gevolg. Bouwend Nederland wilde weten wat de financiële gevolgen zijn bij dergelijke impactvolle incidenten en vroeg Sweco om te onderzoeken wat de filekosten voor het wegverkeer zijn indien belangrijke oeververbindingen in de regio Rotterdam uitvallen.
“In ons onderzoek maakten we gebruik van het verkeersmodel ‘Nederlands Regionaal Model’ (NRM) van Rijkswaterstaat”, vertelt Hans Drolenga, adviseur Smart Mobility bij Sweco. “Dit model bevat informatie over netwerken, verkeer- en vervoerbeleid en sociaaleconomische gegevens. Met behulp van het NRM rekenden we een aantal scenario’s door. Daarbij werden belangrijke oeververbindingen afwisselend voor personenautoverkeer of vrachtverkeer alleen en gezamenlijk afgesloten. We onderzochten waar files ontstonden en op welke trajecten reistijdverlies door files en omrijden optrad. Op basis daarvan konden we de filekosten inschatten.”
EFFECTEN SCENARIO’S
Uit het onderzoek blijkt dat er gemiddeld 4 tot 5 miljoen euro filekosten per dag worden gemaakt als de Van Brienenoordbrug voor zowel personenauto- als vrachtverkeer is afgesloten. Bij de interpretatie van de resultaten moet wel in gedachten gehouden worden dat de effecten van de scenario’s in de praktijk kunnen afwijken van de modeluitkomsten. In de toepassing van het NRM in dit onderzoek worden, ondanks de uitgevallen oeververbindingen, alle oorspronkelijke ritten daadwerkelijk gemaakt.
UITSTELLEN VAN EEN RIT
Met deze werkwijze wordt volgens Hans geen rekening gehouden met het eventueel uitstellen van een rit naar een rustiger tijdstip, het kiezen van een andere bestemming of vervoerwijze of zelfs het niet meer maken van een rit. “Dit effect wordt groter naarmate het uitvallen van een verbinding langer duurt. Het NRM gaat er wel van uit dat al het verkeer over de meest ideale reisinformatie beschikt. In de praktijk is dat lang niet altijd het geval en worden soms ook ‘slechtere’ keuzes gemaakt. Daarbij komt dat de afwikkeling van het verkeer in de steden onder dit soort extreme situaties slechter is dan het model voorspelt.”
TOETSING RESULTATEN
Rijkswaterstaat stelde vast dat het onderzoek technisch juist is uitgevoerd en dat plausibele resultaten uit de modelberekeningen komen.
ONTVANG HET ONDERZOEKSRAPPORT
Wilt u het volledige onderzoeksrapport ontvangen? Neem dan contact op met Hans. U kunt ook met hem contact opnemen als u uw vraagstukken op het gebied van mobiliteit met hem wilt bespreken.
Hans Drolenga
Adviseur Smart Mobility
T +31 6 22 42 35 57
E hans.drolenga@sweco.nl
MEER INFORMATIE
Persbericht Bouwend Nederland: 1 voor 12 voor Nederlandse mobiliteit: toestand bruggen en tunnels zorgwekkend
Mobiliteit
Slimme en veilige mobiliteit
Sweco maakt mobiliteit slimmer en veiliger door in samenwerking met wegbeheerders en bedrijven nieuwe technieken te ontwikkelen en te implementeren en door innovatieve organisatievormen en procesaansturing in te zetten. Zo maken we samen reizen sneller, veiliger en efficiënter.