Het scheelt maar één letter: groen en groei. Toch zijn het twee woorden die totaal anders worden geïnterpreteerd. Groen kent vooral positieve associaties. Verduurzaming, circulariteit, treinreizen, natuur. Bij het woord groei ligt dat anders. Het is inmiddels een bijna gecancelde term, sommige mensen zien groei als de wortel van het kwaad. Juist omdat die term voor hen zo gekoppeld is aan de lineaire economie, geënt op altijd maar méér.
Eugene Grüter, CEO Sweco Nederland
Ook ik krijg soms dat soort associaties bij het woord groei. Maar in deze column wil ik het woord groei graag rehabiliteren en groen inkleuren. Want we hebben groei nodig om de grote, uitdagende transities in de samenleving te bewerkstelligen. Bij groei denk ik aan een vruchtenboom. Die wordt elk jaar sterker en groter en geeft meer vruchten. Uiteraard krijgt de boom ook te maken met de invloeden van de seizoenen. Maar als de boom goed wordt onderhouden, blijft hij groeien en wordt hij sterker.
Seizoenen
De vergelijking met een organisatie is snel gemaakt. Investeer in je mensen en je organisatie, in alle seizoenen, en je plukt er met z’n allen de vruchten van. Bij Sweco geloven we daarin, we zien immers allemaal dat het einde van een tijdperk zich aandient. Het milieu zakt op allerlei fronten door het ijs. Stikstof, PFAS en hittestress in het binnenstedelijke gebied, om maar eens een paar grote problemen te benoemen. We worden geconfronteerd met waterproblematiek, klimaatverandering, een tekort aan grondstoffen en milieuvervuiling.
We zullen het daarom over een andere boeg moeten gooien. Daarom werken we bij Sweco aan het creëren van oplossingen die nodig zijn om een toekomstbestendige samenleving te realiseren. Kennis, expertise, maar ook samenwerking tussen mensen en betrokkenheid vormen naar mijn idee de sleutel tot succes.
Ik wil het woord groei in deze column graag rehabiliteren en groen inkleuren. Want we hebben groene groei nodig om de grote, uitdagende transities in de samenleving te bewerkstelligen. – Eugene Grüter, CEO Sweco Nederland
Samenwerking
Zo mogen we de komende tien jaar een cruciale rol spelen in de energietransitie die in Nederland zal plaatsvinden, door bijvoorbeeld onze nieuwe, langdurige samenwerking met Gasunie. Daarnaast wil ik ook zeker onze recente overname van Econsultancy noemen. Een stap die onze impact voor opdrachtgevers en de samenleving vergroot. Met de komst van deze nieuwe groep collega’s creëren we nog meer waarde voor onze klanten.
Eigenlijk kan ik het niet beter zeggen dan Eric Butterworth: “Ga niet door het leven, maar groei door het leven.” En zo is het. Transformeren is veranderen. Veranderen is leren. Je zult immers nooit groeien, als je niet iets gaat doen wat je nog nooit hebt gedaan. Groei is geen doel op zich. Sweco wil de beste zijn. We zetten dus in op kwaliteit. In alles. Dan krijg je vanzelf de meeste opdrachten. Groene groei is daarvan een mooi en logisch gevolg.
Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons?
Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen. Voor elke uitdaging, groot of klein.
Voorkeuren cookies beheren
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren. Cookiebeleid
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft verzocht, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites heen te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.