Onze wegen en bruggen kunnen wel tegen een stootje

Als het stormt maken fikse rukwinden en zware regenbuien het autorijden en fietsen als snel onvoorspelbaar en de vraag is, moet je wel de weg op gaan. Onze experts zorgen er in ieder geval voor dat onze wegen en bruggen tegen een stormstootje kunnen. Dit doen ze door het onvoorspelbare te voorspellen. Jurgen Wicherson, projectmanager infrastructuur bij Sweco, vertelt hoe we dit aanpakken.

5 vragen aan Jurgen Wicherson:

Zijn er plekken in Nederland waar je extra beducht moet zijn op storm?

“Jazeker, in de kustprovincies moet je extra beducht zijn op storm met harde wind daarom hanteren we hier bij het ontwerpen van bruggen hiervoor speciale normen en richtlijnen. Daarnaast zie je tussen hoge gebouwen grote effecten van hogere windsnelheden zoals rukwinden of turbulentie. Ook hier houden we bij het ontwerpen van onze infrastructuur rekening mee. ”

Hoe weet je of onze wegen en bruggen tegen een stootje kunnen?

“Bij het ontwerp, realisatie en renovatie van onze infrastructuur kijken we naar de langetermijneffecten. We houden rekening met extreme regenbuien, diverse windbelastingen maar ook een goede landschappelijke inpassing. Onze wegen en bruggen moeten namelijk wel een tijd meegaan. We houden bijvoorbeeld voor de afwatering op wegen al rekening met de extreme regenbuien die voor eind 21ste eeuw voorspeld worden. Bruggen hebben zelfs een beoogde levensduur van 50 tot 100 jaar dus dan moeten we met een heleboel verschillende stootjes rekening houden. Zo doen we bij lange ranke fietsbruggen specifieke windanalyses; complexe berekeningen of zelfs windtunneltesten met schaalmodellen om de brug bestand te maken tegen stormen. Op deze wijze zorgen wij voor een veilige en duurzame infrastructuur in Nederland“

imagewilzl.png

Bij een nieuwe weg of brug, check je dan nog bij de eerste storm die voorbij raast of ze tegen een stootje kunnen?

“Goed dat je het vraagt, storm speelt uiteraard ook een grote rol bij het beheer en onderhoud van onze wegen en bruggen. Samen met de beheerder kijken we regelmatig naar de staat en koppelen we daar een onderhoudsactie aan. Bij grote stormen is het natuurlijk wel zo dat we daarna kijken of er toch nog schades zijn ontstaan die gerepareerd moeten worden.”

Wat vind jij het mooiste voorbeeld van stormbestendig op weg en waarom?

“Dat is de keuze in Nederland voor de toepassing van het dubbellaags ZOAB. Hierdoor heeft het asfalt op onze wegen een groter waterafvoerend vermogen. Dit ervaren veel weggebruikers als een fijnere verharding bij hevige regenbuien omdat je dan veel minder opspattend water op je voorruit krijgt.“

Wat is jouw tip voor de stormbestendigheid van onze wegen en bruggen?

“Je ziet dat het weer de laatste jaren flink verandert, het wordt extremer. Mijn tip is dus: ‘Blijf alert op de stormbestendigheid van de infrastructuur, zeker bij bruggen en viaducten ouder dan 50 jaar, die zijn niet ontworpen om tegen de huidige en toekomstige extremere weersomstandigheden te kunnen!”