Gebruik juist nu bij burgerparticipatie een mix van media

De ansichtkaart ouderwets? “Zeker niet! Juist in deze periode waar we op afstand moeten samenwerken en in verbinding zijn geen fysieke invulling kan hebben, biedt de persoonlijke ansichtkaart bij ons in projecten die we vormgeven voor de gemeente Haarlem de uitkomst”, vertelt Willemijn Wesselink, omgevingsmanager bij Sweco en namens aannemer Koninklijke Oosterhof Holman betrokken in Haarlem.

We zetten de ansichtkaart in Haarlem in om projecten te evalueren en zorgt voor 22% respons. Zo’n resultaat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Tot groot enthousiasme van de gemeente.

Eind 2018 bedacht Willemijn deze manier van in contact komen en blijven met bewoners. Bij projecten die impact hebben op de woonomgeving van mensen is het van cruciaal belang om dichtbij de betrokkenen te staan. Ze de ruimte te geven om hun wensen en zorgen te uiten en hun waardevolle feedback mee te nemen om projecten succesvol te maken voor de bewoners en de omgeving waarin zij leven. “Voor Haarlem waren we op zoek naar een manier om op een grootschalige, niet tijdrovende manier persoonlijke feedback te ontvangen. We wilden niet zenden, maar bewoners activeren om hun mening met ons te delen hoe ze het project ervaren hadden.” Het werd de ansichtkaart. Op de voorkant een foto van de uitvoerder die bewoners weken, soms maandenlang in hun buurt hadden gezien en gesproken. En op de achterkant een bedankwoord plus uitnodiging om online feedback te geven. Simpel en persoonlijk en zonder drempels. Dus geen envelop, maar de boodschap direct zichtbaar. Geen URL die ingetikt hoeft te worden, maar een QR die je rechtstreeks naar het online feedbackformulier brengt. “Met succes! We ontvangen sindsdien vele malen meer respons en de gemeente heeft besloten deze manier van burgerparticipatie toe te passen in al haar projecten”.

Deze vorm kan je vandaag de dag helpen om feedback te krijgen in verschillende fases van een project. Willemijn: “We moeten in deze tijd op zoek naar succesvolle mogelijkheden om in contact te komen en blijven met onze stakeholders. De ansichtkaart is er één van. Wat ik probeer te zeggen is dat we niet alleen in digitale oplossingen moeten denken, maar dat ik iedereen van harte kan aanraden om ook te denken in papier (natuurlijk wel duurzaam). Het is bewezen effectief, AVG-proof en helpt je om dichterbij bewoners te komen.”

Meer weten?