Een nieuwe blik maakt lang geplande buitendienststellingen toch mogelijk

Werken aan het spoor in tijden als deze voelt als een schuifpuzzel. Bij een buitendienststelling is in de dienstregeling een treinvrije periode gepland voor onderhouds-, wijziging- of nieuwbouwwerkzaamheden. Meestal staan deze werkzaamheden al ruim, soms wel drie jaar, van te voren op de planning. “Het gaat hier om het verbeteren van de beschikbaarheid en veiligheid. Iets wat ook in deze uitdagende tijd gewoon door moet gaan. De uitdaging zit hem in het anders moeten inrichten versus het behoud van de strenge maatregelen. Het mooie is; de huidige situatie dwingt ons om tot werkbare oplossingen te komen die misschien wel tot het normale werken in de toekomst gaan leiden”, vertelt André Geuze, projectmanager Rail bij Sweco.

De testwerkzaamheden van Sweco tijdens een buitendienststelling vinden voornamelijk plaats vanuit een verkeersleidingspost. Dit is het hart van de besturing van onze spoorwegen. In zo’n post zorgt men ervoor dat het spoorverkeer in goede banen geleid wordt.

Direct in het eerste weekend nadat de Nederlandse Regering de huidige maatregelen invoerde stond er een grote buitendienststelling gepland. Het geeft een kick dat we met z’n allen in een paar dagen tijd onze normale inrichting van werkzaamheden volledig hebben omgetoverd naar een situatie van minimaal 1,5 meter afstand met zo min mogelijk fysieke aanwezigheid.

Aan de voorkant heeft het team van experts het verschil gemaakt, denk aan het inrichten van aangepaste procedures, afstemming met stakeholders, het inzetten van dubbele capaciteit en het inrichten van een reservebank om de veiligheid te garanderen.

"Deze nieuwe realiteit dwingt ons met een andere blik naar het werk te kijken. Dat biedt ook kansen. Werkmethodes die op dit moment – uit nood geboren – worden ontwikkeld kunnen ons werk blijvend veranderen. Zo denken we bijvoorbeeld na over het inzetten van GoPro’s. Het idee is om deze camera’s te monteren op de helm van de monteur die de beveiligingsinstallatie fysiek aanpast. Normaal gesproken wordt deze activiteit gecontroleerd en gemonitord door één van onze beltestleiders die ter plaatse naast de monteur staat. Door het inzetten van een camera kan deze controle (grotendeels) op afstand worden gedaan. Technisch is dit uiteraard mogelijk, en wanneer deze aanpak ook in overeenstemming kan worden gebracht met de stringente procedures rondom het testen van de treinbeveiligingsinstallatie denk ik dat dit ook na corona toegepast gaat/blijft worden."