De 5 van Sweco: Sterk in projecten

Sweco bestaat vijf jaar in Nederland, reden om stil te staan bij vijf dingen waar we trots op zijn. Trots zijn we op de samenwerkingen, onze collega’s, innovatie, internationale kennisontwikkeling, én bovenal natuurlijk op onze projecten. Projecten vormen de kern van ons werk. We realiseerden ruim 40.000 projecten de afgelopen vijf jaar, van groot en multidisciplinair tot klein en specifiek. Samen met klanten en partners. We blikken terug op een paar eyecatchers.

Den Haag CS: een toekomstbestendig OV-knooppunt

Het station Den Haag Centraal, een cruciale verbindingsschakel met grote meerwaarde voor Nederland, voldeed niet langer aan de eisen van een modern knooppunt voor openbaar vervoer. In opdracht van ProRail werd het station ingrijpend vernieuwd tot een toekomstbestendig OV-knooppunt. Alle vervoersstromen vloeien nu op het station samen. Het ruime en lichte station maakt aan alle vier de zijden verbinding met de stad. Met haar moderne uitstraling en faciliteiten is het een plek geworden om te elkaar te ontmoeten en prettig te verblijven. Kortom, Den Haag Centraal verbindt. Sweco werkte ruim tien jaar voor ProRail en was onder andere verantwoordelijk voor het technisch ontwerp van de bijzondere stationshal, de engineering en de begeleiding van de uitvoering.

Den Haag Centraal-770x433px.jpg

Brede groene dijk: innovatieve versterking van zeedijk

We hebben de afgelopen decennia leren leven met en vechten tegen de zee. Het vinden van duurzamere en flexibelere manieren om dijken te ontwerpen is een uitdaging die nieuwe manieren van denken vereist. In nauwe samenwerking met waterschap Hunze en Aa’s hebben we een nieuw dijkconcept ontwikkeld waarbij slib wordt verwijderd uit het riviersysteem Eems-Dollard en wordt verwerkt tot klei om de brede groene dijk te bouwen. Het slib, wat normaliter gezien wordt als afval, wordt getransformeerd tot een bouwmateriaal. Zo creëren we samen een duurzame waterkering die naast de mens ook de natuur beschermt. Sweco is sinds 2016 betrokken bij alle fases van het project.

Brede Groenedijk Hunze en Aa's-770x433px.jpg

Zuidasdok: voor een betere bereikbaarheid van de Zuidas en noordelijke Randstad

Zuidas is een buitengewoon dynamisch gebied waar wonen, werken en recreëren bij elkaar komen. Het gebied trekt dagelijks zo’n 150.000 gebruikers, onder wie reizigers, studenten, bewoners en werknemers van (internationale) bedrijven en instellingen. De capaciteit van de A10 Zuid en het station is te krap in de spits en door een toename van het aantal automobilisten en reizigers is het infrastructuurproject noodzakelijk. Het project geeft een forse impuls aan de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Zuidas kan zich verder ontwikkelen tot toplocatie voor internationale bedrijven, winkels en nieuwe woningen. Sweco is sinds 2015 betrokken als strategisch partner en technisch adviseur van de combinatie ZuidPlus, waarbij Sweco zich richt op de (ontwerp) technische advisering over de volle breedte van het project.

Zuidasdok Amsterdan -770x433px.jpg

De Groene Loper van Maastricht: wonen in een energieleverende wijk op de A2

Hoe kunnen onze woongebieden er in de toekomst uitzien? Een goed voorbeeld is uitgewerkt in Maastricht. De Groene loper is een duurzame wijk die wordt gebouwd óp en rond de A2. Deze belangrijke verkeersader loopt nu deels door een tunnel. Daardoor ontstond ruimte voor iets nieuws: een wijk met veel aandacht voor leefbaarheid. En een wijk die verder gaat dan energieneutraliteit. Hiervoor heeft Sweco de mogelijkheden onderzocht voor een energieleverende Groene Loper. De conclusie is veelbelovend. Het gebied heeft de potentie om meer energie op te wekken dan te verbruiken. En dat maakt dit project uniek in Nederland en voor zover bekend in Europa. Tot nu toe was ‘nul-op-de-meter’ het hoogst haalbare.

Groene Loper A2 Maastricht.jpg

Grootschalige renovatie stuwensemble Nederrijn en Lek

Het stuwensemble Nederrijn en Lek bestaat uit 3 stuwcomplexen in Nederrijn en Lek. De stuwen spelen een belangrijke rol bij het door Rijkwaterstaat uitgevoerde waterbeheer van de rivieren, waaronder voldoende hoog waterpeil voor een vlotte en veilige scheepvaart. De stuwen waren toe aan een grootschalige renovatie. Sweco bracht de verschillende deelontwerpen met BIM in één integrale ontwerpomgeving samen. Het integraal ontwerp maakt het mogelijk om heldere en efficiënte ontwerp- en bouwkeuzes in de uitvoeringsfase te maken. Dit stelt Rijkswaterstaat in staat om in de onderhoudsfase kosteneffectieve onderhoudskeuzes te maken.

Sluizen Nederrijn-770x433px.jpg