De 5 van Sweco: Internationale kennisontwikkeling

5 jaar Sweco in Nederland, reden om stil te staan bij vijf dingen waar we trots op zijn. Trots zijn we op projecten, samenwerkingen, onze collega’s, innovatie én…. internationale kennisontwikkeling. Deze kennisontwikkeling gaat verder en sneller doordat maar liefst 17.500 collega’s binnen Sweco met elkaar verbonden zijn. En we zo de allerbeste ideeën en inzichten uitwisselen, toepassen en ervaring opdoen. En dat is een grote plus voor onze klanten.

Houtbouw

Traditioneel bouwen in beton of staal is slecht voor ons milieu – grofweg 5% van de CO2-emissie wereldwijd is afkomstig van de cementindustrie. Hoewel staal en beton onmisbaar zullen blijven in onze bebouwde omgeving (denk aan funderingen en verbindingsmiddelen), zijn er kansen voor houtbouw. Zelfs in de hoogte. Deze kennis en expertise is volop voorhanden bij onze collega’s in de Nordics en daarmee binnen handbereik voor de Nederlandse bouwpraktijk.

Een goed voorbeeld van succesvolle houtbouw is de Mjøstårnet, een 18 verdiepingen tellend houten gebouw in Brumunddal (Noorwegen). Sweco was onder meer verantwoordelijk voor de constructieadvisering van dit gebouw. Het is het hoogste houten gebouw ter wereld met haar 85 meter en bestaat uit appartementen, een hotel, een zwembad, kantoorruimtes en een restaurant. Juist deze kennis, die we verbinden met de Nederlandse bouwpraktijk maken onze kennis uniek en breed toepasbaarheid.

Houtbouw-770x433px.jpg

Aardbevingen

Door aardbevingen en bodemdaling heeft het noorden van ons land nog altijd te maken met schade aan gebouwen. De komende paar jaar dienen nog 17.000 objecten te worden geïnspecteerd en geanalyseerd. Sweco helpt de bewoners en overheid inzicht te geven of de woningen veilig zijn en wanneer nodig, hoe deze woningen met de juiste versterkingsmaatregelen aardbevingsbestendiger te maken. Sweco Nederland krijgt hierbij hulp van ruim dertig constructeurs uit Finland, Polen en geo-experts uit Denemarken.

In Nederland zijn we heel sterk in het begrijpen hoe de woning met ondergrond constructief en geotechnisch in elkaar zit. Met behulp van geavanceerde software weten we exact hoe we een woning door moeten rekenen om de aardbevingsbelasting vast te stellen. We zijn in 2015 gestart met het samenbrengen van verschillende nationaliteiten en de juiste expertise. Binnen no-time zagen we de grenzen vervagen en werkt het team al jaren succesvol samen.

Groningen-770x433px.jpg

Rail

Infrastructuur en mobiliteit zijn onmisbaar voor een gezonde economie en verruimen de persoonlijke vrijheid. Van wegen en spoorwegen tot tunnels, metro’s, bruggen en vervoerscentra, onze slimme oplossingen verbeteren de toegankelijkheid van onze leefomgeving. Zo wordt in de Noorse stad Bergen een lightrail aangelegd die het stadscentrum en de buitenwijken beter met elkaar verbindt.

Deze hoogwaardige tramlijn heeft een volledig eigen tracé en overbrugt een afstand van tien kilometer. Voor de aanleg maakt Sweco Noorwegen gebruik van de kennis en expertise die Sweco Nederland op dat gebied heeft. Met de acquisitie van NRC Group in 2019 haalde Sweco in Europa bovendien nog ruim 300 experts op het gebied van railinfrastructuur in huis, dit maakt ons met meer dan 1.200 railspecialisten Europa’s leading expert.

Rail-770x433px.jpg

Waterveiligheid

Wat hebben de dijken Tiel-Waardenburg, de zeedijk Eemshaven-Delfszijl, de dijken rondom Marken en Jakarta (Indonesië) gemeen? Al deze gebieden hebben als uitdaging goed gesteld te staan voor de toekomst en zo waterveiligheid te borgen. Projecten waar Sweco nauw bij betrokken is en veel kennis en expertise in biedt. Zo ontwikkelde we voor het gebied in Jakarta een integraal plan om de stad waterveilig te maken. De stad kampt regelmatig met overstromingen veroorzaakt door bodemdaling, een veranderend klimaat en intensieve verstedelijking.

De wateroverlast leidt tot veel schade en slachtoffers in de laaggelegen delen van de stad. Het plan omvat een integrale visie en planuitwerking om de kustverdediging en het waterbeheer te verbeteren gecombineerd met stedelijke ontwikkeling. Centraal in het plan staat de combinatie van landaanwinning en ringweg met de aanleg van een zeedijk een aantal kilometers vanaf de kust, waarmee Noord-Jakarta de komende decennia wordt beschermd.

Daarnaast wordt direct aan de kust een waterkering gebouwd voor bescherming op de korte termijn. In het integrale ontwerp zijn waterkwaliteit, drinkwatervoorziening, mobiliteit en verbetering van de leefomgeving meegenomen. De economische haalbaarheid van de investeringen wordt onderzocht met diverse partijen. Het doel is om van Jakarta een veilige, duurzame en economisch sterke stad te maken. Sweco neemt deel aan het consortium en stelde een masterplan op voor het beperken van het overstromingsrisico.

Eemshaven Delfzijl-770x433px.jpg

Meer weten?