Afvalverwerking in de hoogste versnelling

Zoefff, daar gaat je vuilniszak….! In de Sluisbuurt in Amsterdam ontstaat een nieuw stuk stad, hypermodern en van alle gemakken voorzien. Een stad van de toekomst. Met maar liefst 375 woningen per hectare gaat de Sluisbuurt flink de hoogte in. Dat legt de lat ook hoog voor de openbare ruimte: want deze moet ondanks de hoge dichtheden perfect georganiseerd zijn. Groen, gezond en duurzaam. De afvalinzameling is daar een onderdeel van. En dat betekent dat de vuilniswagen ruimte maakt voor een ondergronds afvalsysteem, wat de luchtkwaliteit en afvalscheiding ten goede komt. Groen, futuristisch en snel: vuilnis van 75 kilometer per uur. Sweco werkt er hard aan. Met verschillende afdelingen, integraal en betrokken van eerste schets tot laatste details. Ronald Koning en Nick Huibers vertellen hoe dit zo komt.

Afvalsysteem is voor 99,8% beschikbaar, dus minder zwerfaval.

Geen vuilniswagens in de straat dus minder overlast en CO2 uitstoot.

Een maximale capaciteit van 6700 huishoudens.

 

Capaciteit om 6.500 ton aan afval te verwerken.

Bewoners kunnen via een app zien welke inwerpopening beschikbaar is.

Het afval kan met circia 75 km/h verplaatst worden.

 

Wat is de rol van Sweco in dit project?

Sweco vervult verschillende rollen, vanaf haalbaarheidsonderzoek -financieel en technisch- contractmanagement en vele bouwkundige zaken tot en met aanbesteding van het project. Meerdere afdelingen werken al jaren intensief samen met de klant en vele partners om tot een sterk resultaat te komen.

Sweco haalde kennis van collega’s uit Zweden. Hier zijn dit soort systemen al vaker zijn toegepast en meer gemeengoed in stedelijk gebied. Juist dat internationale karakter van Sweco en multidisciplinaire aanbod bood vele voordelen voor de opdrachtgever.

Een brandschone wijk door een ondergronds buizenstelsel, dat klinkt heel futuristisch. Wat zijn de voordelen?

Het systeem leidt tot een veel meer bewustwording ten aanzien van afvalscheiding. Het scheidingspercentage is vele malen hoger. Dat is een belangrijk voordeel. Je kunt altijd je afval kwijt, het systeem is voor 99,8% beschikbaar. Daardoor is er nauwelijks zwerfvuil. En doordat mensen scherper afval scheiden ontstaan veel meer kansen om afval te hergebruiken. Ook rijdt er geen vuilniswagen in de straat. Dit scheelt CO2 uitstoot, geeft meer rust in het straatbeeld en vraagt om ander en efficiënter beheer.

Hoeveel huishoudens maken gebruik van dit systeem? En hoeveel ton afval is dat per jaar?

Het gebied is nog in ontwikkeling, maar het afvaltransportsysteem is gebaseerd op een maximale capaciteit van 6700 huishoudens. Daarmee kunnen we jaarlijks circa 6.500 ton aan afval verwerken. Elke bewoner heeft een tag of slim sleuteltje, zodat we goed kunnen monitoren wat de onderverdeling van de afvalstromen is. Wat echte afvaldagen zijn en hoeveel afval je per huishouden uiteindelijk verwerkt.

De bewoners zelf kunnen via een app precies zien welke inwerpopening vrij is, of er een storing is en in welke mate je het afval scheidt. Die hoge scheidingsgraad stimuleert circulariteit. En dat principe voeren we ver door. Zo hebben we ook onderzocht welke afvalzakken je dan moet gebruiken. We vonden exemplaren van mais- en aardappelzetmeel. Een collega heeft ze getest in zijn tuin en zag inderdaad dat het materiaal afbreekbaar was. Je ziet, dit project heeft iedereen die betrokken is heel enthousiast gemaakt!

Met dit systeem voorkom je dat er vuilniswagens rondrijden, maar is het niet heel kwetsbaar voor ongedierte? Hoe wordt daar mee omgesprongen?

Het is niet kwetsbaar voor ongedierte. Elke afvalterminal heeft een klep die het systeem hermetisch afsluit. Als het voor 80% vol zit, berekent de achterliggende technologie wat er nodig is om het materiaal af te zuigen en te verplaatsen naar de opslagterminal. Deze bevindt zich hemelsbreed enkele kilometers verderop naast de Piet Hein tunnel.

Hoe komt het afval van A naar B?

Infographic OAT Amsterdam.jpgDoor de buis vacuüm te trekken met vacuümpompen kan het vuil zich razendsnel met circa 75 km per uur verplaatsen van huis tot opslagpunt bij de Piet Heintunnel.

Inmiddels hebben we meerdere locaties onderzocht of het systeem lonend is. Het circulaire gebied Buiksloterham, maar ook de Arenapoort. Niet alle oplossingen zijn zo groot als deze en de exacte inregeling is afhankelijk van een grote hoeveelheid factoren, maar het lijkt haalbaar te zijn vanaf ongeveer 400 woningen.

En natuurlijk is dit systeem ook uitermate geschikt voor bedrijfsafval, mits het beheer bij één partij is ondergebracht. In onder andere Spanje, Zweden en werken ze op vele luchthavens en grote steden met een dergelijk systeem. Dat zou op Schiphol natuurlijk ook kunnen, net als in de hoog-stedelijke Sluisbuurt, want ook daar komen veel ambities bijeen. Dit concept past natuurlijk prima in de stad van de toekomst!

machine afvaltransportsysteem 770x433px.jpg

Meer weten?