5 vragen aan Erik Mansvelder: Door de borden het bos niet meer zien

Verkeersborden. We hebben ze in alle soorten en maten, voor veel verschillende geboden, informatie en adviezen. De hoeveelheid verkeersborden is soms zó groot, dat het je eerder afleidt dan je begeleidt in je reis. En dat is niet best voor de verkeersveiligheid. Erik Mansvelder, senior adviseur Mobiliteit, schat dat we in Nederland circa 20% onnodige verkeersborden langs de weg hebben staan. Ook Veilig Verkeer Nederland ondersteunt dat beeld. Dat komt neer op zo’n 600.000 stuks. Maar wat is de juiste balans? Hoe komen we veilig van A naar B, met precies het juiste type verkeersborden. We belden met Erik.

1. Waarom leidt een overvloed aan borden tot minder verkeersveiligheid?

“Een grote hoeveelheid borden op één plek dient veel belangen. Verschillende verkeerssituaties lopen dan door elkaar heen. Bijvoorbeeld van werk in uitvoering, omleidingsroutes en adviezen. Een weggebruiker verliest dan het overzicht over de verkeerssituatie en mist de belangrijkste informatie. Het gevolg is dat er onveilige verkeerssituaties ontstaan.”

2. Hoe komt het dat er soms zo veel borden achter elkaar staan?

“Vaak is dit het gevolg van een stapeling van gebeurtenissen. Dit kan een klacht zijn van een weggebruiker en/of ongeval. Er wordt dan maar weer een waarschuwingsbord bijgeplaatst. Of het feit dat zowel een lokale of provinciale wegbeheerder of aannemer een bord kan plaatsen. Dat moet je wel coördineren. Zo komen we al snel aan te veel borden.”

3. Welk verkeersbord zou jij graag wat minder willen zien? Waarom?

“Borden die een gevaar aanduiden zoals ‘gevaarlijk kruispunt’, ‘gevaarlijke bocht’ of ‘uitholling overdwars/drempels’. Dit soort borden waarschuwen voor een situatie die in de kern niet op orde is. Eigenlijk sta je de gevaarlijke situatie ‘an sich’ dan toe! Pas liever de infrastructuur aan, maak deze veilig. Dan heb je het verkeersbord, eigenlijk een soort placebo, niet nodig. Dus liever in de basis oplossen dan borden achteraf plaatsen. Ik begrijp wel dat dit ‘duurder’ is. Een kruispunt aanpassen is niet zomaar gerealiseerd en is ook prijzig. Maar voor verkeersveiligheid zul je wel dit soort keuzes moeten maken.”

4. Hoe zorg je voor het juiste aantal verkeersborden?

“Consequent toepassen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV – BABW). Daarin staat precies wat de regels zijn. En kom je er samen niet uit: ga in gesprek en blijf je richten op de oplossing. Een bord dient de verkeersveiligheid en moet niet geplaatst worden alleen uit het oogpunt van beheerkwesties.”

5. Wat is jouw nummer 1 tip aan wegbeheerders?

“Voorkom dat er een wildgroei aan borden ontstaat door het uitvoeren van een regelmatige schouw. Zo staan er bij de A2 Culemborg op de afrit 12 borden. En zo kan waarschijnlijk iedereen, niet alleen als je een adviseur Mobiliteit bent, die regelmatig een bepaald punt passeert zo’n situatie noemen. Gebruik verkeersborden als toevoeging en verduidelijking van een (gevaarlijke) situatie. Kijk hierbij ook kritisch naar de infrastructuur; een goede, logische en geloofwaardige inrichting voorkomt een woud aan borden.”

Meer weten?