De zuidelijke ringweg van Groningen is zo’n twaalf kilometer lang en loopt van Hoogkerk tot aan Westerbroek, dwars door de stad Groningen. Het is een essentiële verkeersader in het Noorden van ons land: voor de 160.000 mensen die dagelijks naar de stad komen én de mensen die Groningen passeren. Door de groei van de stad slibt deze belangrijke toegangspoort dicht, daarom komt er een spiksplinternieuwe ring met nieuwe wegaansluitingen, extra rijstroken, ongelijkvloerse kruisingen en een nieuw park. Het doel: de bereikbaarheid, de doorstroming, de leefbaarheid en de veiligheid van de stad verbeteren.
Afsluiting drukste knooppunt Noord-Nederland
Om de nieuwe ring te kunnen bouwen, werd de oude ring in delen afgesloten. De afsluiting was nodig om een tijdelijke T-splitsing te kunnen bouwen. Deze zorgt ervoor dat het verkeer tijdens de bouw van het nieuwe knooppunt kan doorrijden. Maar die afsluiting had grote impact op de stad en het ommeland. Om het verkeer door te laten stromen en een verkeersinfarct te voorkomen, was een forse vermindering van het aantal autobewegingen noodzakelijk. Onderzoek van Groningen Bereikbaar wees uit dat het verkeer in de spitsuren met maar liefst twintig procent omlaag moest. Een enorme ambitie.
Met een sterk staaltje puzzelen, goede communicatie en lokale betrokkenheid van bedrijven, omwonenden en scholen is het gelukt deze ambitie in goede banen te leiden. Ik ben er enorm trots op dat ons dat gelukt is. – Mark Feldmann, technisch manager bij Sweco
Van barrière naar leefbaar groen
Naast verbetering van de bereikbaarheid is ook de verbetering van de leefomgeving belangrijk bij de bouw van de nieuwe ringweg. Om de weg beter in te passen in de omgeving verandert de ring in een compacte weg met een groene uitstraling. Zo wordt de ring – tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep – verdiept aangelegd waardoor de weg uit het zicht verdwijnt. Over de verdiepte weg komen ‘deksels’ (brede viaducten) te liggen, met daarop een nieuw park: het Zuiderplantsoen.
Betrokken van a tot z
Experts van Sweco zetten zich al vanaf het startschot van de werkzaamheden in voor het project ‘Aanpak Ring Zuid’. Inmiddels werken we er al tien jaar hard aan. Zo maakten we een integraal referentieontwerp (een blauwdruk) voor het tracébesluit en hielpen we bij het opstellen van het besluit. We voerden onderzoeken uit op het gebied van milieu, geluid, ecologie, archeologie en geotechniek. Op dit moment zijn we betrokken bij de realisatiefase van de ring. We toetsen de ontwerpen van opdrachtnemer, verzorgen het technisch management en leveren technische kennis ten behoeve van de systeemgerichte contractbeheersing. Met dit laatste houdt de opdrachtgever zicht op de voortgang en kwaliteit van het werk.
Image: The Imagineers
Image: The Imagineers
Sweco is al tien jaar intensief betrokken bij de aanpak van de zuidelijke ringweg in Groningen. Onze experts zijn daardoor inmiddels het ‘geheugen’ van het project. Die langdurige betrokkenheid is onmisbaar. – Mark Feldmann, technisch manager bij Sweco
Door één deur
Bij de bouw van de nieuwe ring zijn ontzettend veel partijen betrokken, zoals de opdrachtgever, de gemeente, de provincie, omliggende bedrijven, de provincie, omwonenden en Combinatie Herepoort (de aannemerscombinatie die de ombouw van de weg uitvoert). Mark: “Deze partijen hebben allemaal verschillende wensen en belangen. Je moet die belangen kunnen begrijpen en ervoor openstaan te handelen naar die belangen. Als we daar gesprekken over voeren, botst het wel eens. Dat is helemaal niet erg. We weten namelijk allemaal dat we elkaar moeten vasthouden. We hebben elkaar nodig om het uiteindelijk doel te bereiken. Een mooie, veilige ringweg!”
De samenwerking met Sweco – en in het bijzonder met Mark – verloopt heel goed. Dat komt omdat we dezelfde opvattingen hebben over samenwerken. Tegelijkertijd verschillen we ook geregeld van mening, maar dat bediscussiëren we open met elkaar. Dat in combinatie met onze noordelijke nuchterheid en gezamenlijke interesse in sport, maakt dat we een ijzersterk team zijn. We gaan tot het gaatje, willen winnen en we beseffen maar al te goed dat je bij een project zoals Aanpak Ring Zuid alleen samen kan winnen. – Marcel Kampman, clustermanager Combinatie Herepoort
10
jaar betrokken bij het project
12
kilometer nieuwe ringweg
100
experts van Sweco werkten mee
De toekomst
De planning is dat het project in 2024 klaar is. Tegen die tijd ligt er een compleet nieuwe ring die tot ver in de toekomst de stad en regio bereikbaar houdt, de verkeersveiligheid verbetert en een leefbare omgeving creëert.
Laat hier je gegevens achter. Wij zorgen dat je in contact komt met de juiste persoon. Onze experts staan voor je klaar om je te helpen.
Voorkeuren cookies beheren
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren. Cookiebeleid
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft verzocht, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites heen te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.