Walstroom: Schepen in havens op het elektriciteitsnet
Milieuvriendelijke havens met walstroom
Walstroom is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Afgemeerde schepen aan de kade draaien vaak op generatoren voor de benodigde energie aan boord. Deze zorgen voor flink wat fijnstof, stikstof en CO2 plus zorgen voor geluidsoverlast voor bedrijven en omwonenden.
Aansluiting op walstroom biedt de kans om die uitstoot te verminderen en schepen te laten draaien op schone en stille energie. Geen wonder dat steeds meer havens een walstroomplicht invoeren. Sinds 2016 helpen onze experts publieke partijen zoals havenbedrijven en gemeenten én private partijen zowel grote als kleine lokale ondernemers bij het verduurzamen van de schepen aan hun kades in de grootste havens van Europa. Wij weten hoe je een succesvolle walstroominstallatie opzet.
We hebben sterke relaties opgebouwd met alle belangrijke partijen in de havenregio’s, zoals netbeheerders en havenbedrijven. Hierdoor kunnen we onze klanten optimaal ondersteunen, zowel in het project als in het proces. – Arthur van den Broek, adviseur walstroom bij Sweco
Iedere haven is anders
Vaak is de eerste uitdaging een goed beeld krijgen van alle benodigde vermogens. Ieder schip is immers anders en gebruikt de ligplaats daarmee anders. Wie maakt wanneer gebruik van de haven of kade en waarvoor? Komen er veel binnenvaartschepen of juist veel internationale zeevaartschepen? Komen en gaan ze gelijktijdig of niet? Wat verbruiken ze aan elektriciteit? Pas als je dát weet kun je het plan maken hoe je overgaat op walstroom.
Onze experts geven je hiervoor advies op maat op basis van de lokaal specifieke behoeften, eisen en wensen: van haalbaarheidsstudie tot het maken van het technisch ontwerp, van het rond maken van een solide businesscase tot het proces- projectmanagement tijdens de uitvoering.
Onze aanpak voor een succesvolle walstroominstallatie
1. Haalbaarheidsstudie
Wat heb je nodig en wat is mogelijk
Om zo precies mogelijk de behoefte voor elektriciteit te bepalen, brengen wij eerst alle type gebruikers van je haven of kade in kaart en berekenen daarna het totale benodigde vermogen.
We maken een overzicht van de mogelijke koppelkansen met laadinfrastructuur voor voertuigen en andere duurzaamheidsinitiatieven zoals zonnepanelen en batterijen. Naast mogelijke financiële voordelen, kunnen deze ook een uitkomst bieden bij dreigende overbelasting van het elektriciteitsnet.
Na onderzoek van de bestaande installatie zetten we voor je op een rij welke vernieuwende uitbereidingsmogelijkheden voor je relevant én mogelijk zijn.
Als laatste maken we een technisch basisontwerp van de walstroominstallatie. Hierin staat wat nodig is om walstroom technisch mogelijk te maken voor jouw ligplaats.
2. Business case
Wat kost het en wat levert het op
Uiteraard wil je vooraf weten wat de investering waard is daarom berekenen en wegen we de reële investerings- en onderhoudskosten voor je tegen elkaar af. Daarnaast kijken we ook op welke subsidies je aanspraak kan maken. Zo zie je direct hoe financieel aantrekkelijk walstroom voor je kan zijn.
3. Maak het concreet
Overstap naar walstroom
We zorgen voor een verdere uitwerking van het technisch ontwerp en de detaillering van je business case.
Daarnaast stellen we alle benodigde contract- en aanbestedingsstukken conform de meest recente normen en eisen op zodat dat jij de juiste aannemer vindt om jouw walstroominstallatie te realiseren.
Tenslotte ondersteunen we je bij de selectie van aannemer en begeleiden we deze tijdens de bouw van de installatie zodat deze daadwerkelijk gebouwd wordt zoals afgesproken.
4. Optioneel
Ga een duurzaamheidstap verder
We helpen je graag een duurzaamheidstap verder te doen. Denk aan een circulaire waterketen, het duurzaam inzetten van reststromen of groenere afvalverwerking. We staan je bij met onderzoek, ontwerp, advies en begeleiding bij voorbereiding en realisatie.
Rotterdam biedt hulp bij de eerste stap naar walstroom
Jaarlijks bezoeken tienduizenden schepen de haven van Rotterdam waarvan een groot deel per 2030 ‘aan de stekker’ moet liggen. Bedrijven op Rotterdams grondgebied met een kade en ligplaatsen voor zeescheepvaart of binnenvaart komen in aanmerking voor een nieuwe subsidieregeling. Deze subsidie vergoedt 80% van je kosten van de haalbaarheidsstudie.
Wij staan klaar om jou en jouw bedrijf te helpen met deze eerste stap naar walstroom. Onder stap 1 hierboven vindt je exact beschreven wat onze haalbaarheidsstudie omvat. Na onze haalbaarheidsstudie heb je een compleet en op maat overzicht wat je mogelijkheden en kansen zijn voor walstroom inclusief de eerste stappen van het ontwerp, financiering en subsidiëring.
Interesse? Neem contact met ons op via walstroom@sweco.nl
huishoudens gebruiken net zo veel stroom per jaar als de zeeschepen in Rotterdam
ton CO2- en 8.000 ton stikstof uitstoot per jaar door stilliggende zeeschepen in Rotterdam
was het jaar dat Rotterdam als eerste haven een walstroomplicht invoerde.
Walstroom Amsterdamse haven draagt bij aan schoon leefklimaat
In 2030 wil Amsterdam als Port of Amsterdam een duurzame energiehaven zijn die sterk is verbonden met de omgeving en bijdraagt aan een schoon leefklimaat. Schone scheepvaart, zowel binnenvaart- als riviercruiseschepen, speelt daarin een belangrijke rol daarom breiden ze het aantal walstroomkasten in de haven uit en vervangen ze de bestaande door zogenaamde ‘slimme’ kasten. De nieuwe ‘slimme’ kasten kunnen bij eventuele storingen op afstand uitgelezen en gereset worden, waardoor de storing sneller opgelost is. Sweco zorgde voor de realisatie van de kasten op de kades in de Danzigerhaven, Haparandadam, Houthavens, De Ruijterkade West, De Ruijterkade Oost, het Westerhoofd, Westerdoksdijk, de Mercurius – en Minervahaven.
Resultaat: Inmiddels heeft Amsterdam een grote variatie aan walstroomkasten met onder andere 55 kasten voor de binnenvaart tot 125A en 16 kasten voor de (rivier) cruisevaart tot 404A.
Hoog vermogen walstroom in Scheveningen
Gemeente Den Haag heeft een actieplan om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Onderdeel daarvan is walstroom. Het gaat hier om diepvriestrawlers van Scheveningse rederijen en schepen van Rijkswaterstaat die onze kust bewaken. Zeeschepen vragen als deze aan de wal liggen tussen de 125 en 250 kW, veel meer dan plezierjachten. In de afgelopen jaren is daarom onderzoek gedaan naar de technische en financiële haalbaarheid, draagvlak bij de reders gecreëerd en een marktoriëntatie gedaan. Vanuit Sweco hebben wij de gemeente ondersteund bij uitwerking en realisatie van de verschillende walstroom projecten in de 1e, 2e en 3e haven in Scheveningen.
Resultaat: Scheveningen is, na IJmuiden, de tweede zeehaven in Nederland met een walstroominstallatie met 400A aansluitingen voor zeeschepen. Schepen ontworpen voor een netfrequentie van 50Hz (400V) en 60Hz (440V) kunnen aansluiten. Bijzonder aan deze walstroominstallatie is dat deze autonoom de benodigde frequentie detecteert bij het schip dat aansluit en automatisch omschakelt.
Nieuwe walstroomvoorzieningen in Den Helder
De elektrakasten voor het aansluiten van de schepen op walstroom op de kades langs het Nieuwe Diep 43-51 en de Nijverheidskade in de haven Den Helder moesten vervangen worden vanwege einde technische levensduur. Daarnaast was uitbreiding van de capaciteit gewenst. Met subsidie vanuit de provincie Noord-Holland heeft Sweco samen met Port of Den Helder studies uitgevoerd hoe we dit het beste konden realiseren.
Resultaat: In 2019 hebben we 19 nieuwe walstroomaansluitingen voor de kleinere zeevaart, schepen tot een meter of 40-50, gerealiseerd. Dit levert een aanzienlijk positief effect op zowel de geluids- en milieubelasting in de haven als de omgeving. Precies waar de Port of Den Helder op koerste.